guitaro.logo
تفاوت های گیتار کلاسیک و آکوستیک

گیتار کلاسیک در مقابل آکوستیک، کدام یک انتخاب درست تری است؟

اگر تصمیم به یادگیری گیتار گرفته ایید اول از همه به شما تبریک می گویم، شما در شرف آغاز یک سفر پربار هستید که بدون شک زندگی شما را در جهت بهتری تغییر می دهد. این تصمیم گیری با نوع گیتاری که می خواهید نواختن را شروع کنید آغاز می شود، که تصمیم سختی است! البته می‌توانید با هر نوع گیتار اعم از الکتریک، آکوستیک، کلاسیک یا بیس شروع کنید و پس از یادگیری اصول اولیه می‌توانید هر یک از آن‌ها را تعویض کنید.

اگر تازه وارد دنیای گیتار شده اید یا قبلا فقط یک سبک گیتار نواخته اید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت های واقعی بین گیتار آکوستیک و کلاسیک چیست و کدام یک برای من مناسب است؟ برای شخصی که آموزش ندیده، هر دوی این گیتارها بسیار شبیه به هم به نظر می رسند، با این حال هر دو تفاوت ها و شباهت های مشخصی دارند و ما در این مقاله قصد داریم که تفاوت های اصلی این دو نوع گیتار را بررسی کنیم  و امیدواریم بتوانیم ایده‌ای در مورد آنچه ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد ارائه دهیم.

مقایسه گیتار کلاسیک و آکوستیک و تفاوت و شباهت آنها

چرا گیتار کلاسیک در مقابل آکوستیک؟

اگر می‌خواهید بدانید که چرا اکثر گیتاریست‌ها با گیتار آکوستیک یا کلاسیک شروع می‌کنند، معمولاً به این دلیل است که نواختن آنها آسان تر است، برای شنیدن صدا نیازی به تقویت کننده ندارند و اغلب با قیمت پایین تری نسبت به گیتار الکتریک در دسترس می باشند.

1

گیتار کلاسیک

 

تفاوت های کلیدی بین گیتار کلاسیک و آکوستیک

 

سیم ها

در مورد مقایسه گیتار کلاسیک و آکوستیک و تفاوت و شباهت آنها باید گفت که تفاوت اصلی و قابل لمس بین گیتار کلاسیک و اکوستیک این است که گیتارهای آکوستیک از سیم‌های فولادی استفاده می‌کنند در حالی که در گیتار کلاسیک از نایلون استفاده می‌کنند که تفاوت بسیار قابل توجهی در نحوه صدای آن سیم ها وجود دارد. حتی اگر سیم‌های فولادی را روی یک گیتار کلاسیک قرار دهید که هرگز نباید این کار را انجام دهید زیرا به ساز آسیب می‌زند! صدای آن گیتار کلاسیک بسیار متفاوت از سیم‌های نایلونی معمولی است.

یک گیتار کلاسیک از سیم‌های نایلونی استفاده می‌کند در حالی که گیتار آکوستیک مدرن از سیم فولادی استفاده می‌کند، از این رو اغلب به عنوان آکوستیک سیم فولادی شناخته می‌شود. سیم‌های نایلونی گیتار کلاسیک بسیار ضخیم‌تر و نرم‌تر از سیم‌های فولادی هستند. از گیتار آکوستیک با سیم‌های فولادی، صدایی بسیار تند و روشن دریافت می‌کنید که نسبت به گیتار کلاسیک طنین‌ و دوام بیشتری دارد. هر کدام از این سیم ها احساس بسیار متفاوتی ارائه می دهند.

گیتارهای آکوستیک سیم فولادی از فلزات مختلفی برای ساخت سیم‌ها استفاده می‌کنند، از جمله نیکل و برنز که به سیم‌های گیتار الکتریک نزدیک‌تر هستند. رشته های آکوستیک از مواد بسیار سخت تری ساخته شده اند و بنابراین به کشش بسیار بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل است که نباید رشته های نایلونی را روی آکوستیک خود قرار دهید. سیم های کلاسیک معمولاً ضخیم تر هستند و هر دو می‌توانند پس از مدت‌ها تمرین نوازندگی پینه‌هایی را روی انگشتان شما بگذارند، اما مطمئناً  پینه هایی که گیتار آکوستیک روی انگشتان شما می گذارد سخت‌تر خواهد بود.

 

  شکل بدن

  گیتارهای آکوستیک عمدتاً به شکل هایی هستند که به طور قابل توجهی بزرگتر از گیتارهای کلاسیک هستند و برش هایی که در آن به فرت های بالاتر روی گیتارهای کلاسیک دسترسی دارید بسیار نادر هستند. در حالی که می توانید برخی از گیتارهای آکوستیک با جثه کوچک (مانند آکوستیک “فولک” یا “پارلور” را پیدا کنید)، به طور کلی گیتارهای آکوستیک بدنه بسیار بزرگتری نسبت به همتایان کلاسیک خود دارند. و پشت گرد و کمر معمولاً پهن تری دارند.

این معمولاً به این معنی است که گیتار آکوستیک کمی سنگین تر از کلاسیک است. اکثر گیتارهای کلاسیک کنسرت سازهایی با بدنه کامل هستند، در حالی که بسیاری از گیتارهای آکوستیک دارای برش هایی هستند که دسترسی به فرت های بالایی را بسیار آسان تر می کند.

 

 قیمت

اغلب گیتارهای کلاسیک کمی ارزان‌تر از گیتارهای آکوستیک هستند، به همین دلیل است که بسیاری از مبتدیان ابتدا با گیتار کلاسیک شروع می‌کنند.

 

اندازه گردن

گیتارهای آکوستیک همچنین دارای گردن بسیار باریک تری نسبت به گیتارهای کلاسیک هستند. نمای گردن پهن گیتارهای کلاسیک امکان قرارگیری دقیق هر چهار انگشت را به طور همزمان روی فرت‌بورد فراهم می‌کند، در حالی که گردن آکوستیک باریک‌تر برای جابجایی اشکال آکورد آسان‌تر است. 

 

شکل صفحه انگشت گذاری

آکوستیک همچنین دارای صفحه انگشت شعاعی است در حالی که صفحه انگشتی کلاسیک اغلب تخت هستند و اتفاقاً به همین دلیل است که نمی‌توانید از کاپو آکوستیک خود بر روی گیتار کلاسیک استفاده کنید، زیرا کاپوهای آکوستیک برای مطابقت با شعاع صفحه انگشت گرد هستند در حالی که صفحه انگشت گذاری گیتار کلاسیک صاف است.

عموما گیتارهای کلاسیک دارای صفحه انگشت پهن و صاف تری هستند و به همین خاطر فاصله بین سمی ها کمی بیشتر از گیتار آکوستیک است که کار نواختن گیتار را اسان تر می کند. اما سرعت نواختن را ممکن است کندتر کند.

 صدا

تفاوت در سیم ها و شکل نقش مهمی در نحوه صدای دو گیتار دارد که در انتخاب یکی از گیتارها نیز یک عامل تعیین کننده خواهد بود. به این فکر کنید که ترجیح می دهید به چه نوع موسیقی گوش دهید. اگر موسیقی سبک جیپسی کینگز، فلامنکو یا گیتار اسپانیایی را دوست دارید گیتار کلاسیک برای شما مناسب است که اغلب نوع اصلی گیتار مورد استفاده نوازندگان است. بیشتر گیتاریست‌ها از کلاسیک به آکوستیک پیشرفت می‌کنند، اما تعداد بسیار کمی به گیتار کلاسیک وفادار باقی می‌مانند.

بطور کلی گیتار کلاسیک انتخاب خبی برای سبک کلاسیک و گیتار آکوستیک گزینه خوبی برای سبک های جاز، پاپ، راک و حتی بلو می باشد. و به همین صورت گیتارهای الکتریک برای سبک های متال و هارد راک طراحی شده اند.

پل

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ بین کلاسیک و آکوستیک در پل است، جایی که انتهای سیم ها را در کنار سوراخ صدا می بندید. سیم‌های گیتار آکوستیک دارای توپ‌های کوچکی در انتهای سیم‌ها هستند که با پین‌های بریج در جای خود نگه داشته می‌شوند. با این حال در یک گیتار کلاسیک سیم ها به دور پل گره می خورند، که روش بسیار متفاوتی برای تغییر رشته ها ایجاد می کند.

ویژگی های گیتار کلاسیک عبارتند از:

-سیم های نایلون، فلز

-اندازه کوچکتر

-کاسه صدای کوچکتر

-دسته پهن تر

-صدای گرمتر

-قیمت ارزانتر

2
گیتار آکوستیک

 

ویژگی های اصلی گیتار آکوستیک عبارتند از:

-سیم فلزی

-اندازه بزرگتر

-کاسه صدای بزرگتر

-دسته باریکتر

-قیمت گرانتر

-صدای شفاف و تیزتر

 

کدام گیتار برای من مناسب تر است؟

اگر صدای گیتار فلامنکو یا اسپانیایی را دوست دارید، یا به عنوان یک نوازنده مبتدی به دنبال یک گیتار ارزان‌تر و سبک تر برای یادگیری اصول اولیه هستید، گیتار کلاسیک می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *