guitaro.logo
8 نکته ای که نوازندگان گیتار سیم های فولادی باید درباره گیتارهای کلاسیک

گیتار سیم نایلونی در مقابل گیتار سیم فولادی. کدام یک برای شما بهتر است؟

گیتارهای آکوستیک و گیتارهای الکتریک از سیم‌های فولادی استفاده می‌کنند، در حالی که گیتارهای کلاسیک از سیم‌های نایلونی استفاده می‌کنند. سالهاست در مورد گیتارهای سیم فولادی و سیم نایلونی و اینکه کدام یک برای شروع نوازندگی مناسب تر است بحث و تبادل نظر وجود دارد. و همیشه این بحث به اینجا ختم شده که گیتارهای سیم نایلونی به دلیل اینکه نرم تر هستند انتخاب بهتری برای شروع کار نوازندگی می باشند.

اما وقتی به صدای این دو گیتار گوش فرا می دهیم می بینیم که تفاوت این دو بسیار فراتر از این هاست و بسیار عمیق تر می باشد.  درست به همین دلیل و برای بررسی عمیق تر این موضوع، در این مقاله قصد داریم به مقایسه گیتارهای سیم فولادی و سیم نایلونی بپردازیم. در ادامه با گیتارو همراه باشید.

مقایسه گیتار سیم نایلونی در مقابل گیتار سیم فولادی

تفاوت اصلی بین سیم های نایلونی و فولادی این است که سیم اولی کاملاً نرم است و هنگام کار بر روی یک گیتار زهی نایلونی به انگشتان گیتاریست آسیب نمی رساند در حالی که سیم دوم از فولاد ساخته شده است و از این رو ممکن است انگشتان گیتاریست دچار درد شوند. گیتارهایی که از سیم‌های نایلونی استفاده می‌کنند کوچک و دارای گردنی پهن هستند.

این گیتارها دارای نشانگر الکترونیکی یا نشانگر فرت بورد نیستند. بدنه چنین گیتارهایی از فرت 12 شروع می شود. در حالی که گیتارهایی که از سیم های فولادی ساخته می شوند اغلب سایز بزرگی دارند و بدن آنها از فرت 14 شروع می شود. رشته های نایلونی به راحتی تحت تاثیر دما و رطوبت قرار می گیرند. با توجه به این ویژگی های رشته های نایلونی، آنها باید اغلب کوک شوند.

سیم‌های نایلونی باید اغلب کوک شوند، چون از مواد نرم‌تری ساخته شده‌اند، به دما و رطوبت حساس‌تر هستند و اغلب از کوک خارج می‌شوند. گیتارهای زهی فولادی مجهز به سیم‌های فلزی هستند که صدایی روشن‌تر و واضح‌تر تولید می‌کنند. گیتارهای کلاسیک دارای سیم های نایلونی هستند که صدای ملایم تری تولید می کنند. سیم‌های فلزی می‌توانند هنگام فشار دادن به صفحه انگشت گذاری باعث درد و ایجاد پینه روی انگشتان شما شوند.

 

 

11 1

 

رشته های نایلونی روی نوک انگشتان شما آسان تر قرار می گیرند و فشار دادن روی صفحه انگشت گذاری را با سختی کمتری انجام می دهند. در گیتار کلاسیک سنتی شما از پیک استفاده نمی‌کنید، بلکه از پنج انگشت خود استفاده می‌کنید. مزیت نواختن با انگشتان در مقابل استفاده از پیک، افکت ارکستری است که می توانید به دست آورید.

یکی از مزایای گیتار سیم نایلونی در مقایسه با گیتار سیم فلزی، در وسعت طیف آهنگی است که ارائه می دهد. بدنه گیتار کلاسیک سادگی ظریفی را ارائه می دهد. از نظر اندرو انس، سرپرست شرکت گیتار کلاسیک Córdoba Guitars، ضخامت بالا نقش مهمی در تفاوت بین این دو گیتار دارند. سیم‌های نایلونی نازک‌تر، با بریس‌های کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند در حالی که گیتارهای سیم فولادی دارای رویه‌های ضخیم‌تر با بریس‌های بزرگ‌تر و سفت‌تر هستند.

یک گیتار کلاسیک گردن پهن تری نسبت به گیتار سیم فولادی دارد و به دلیل عرض اضافی در گردن گیتار کلاسیک، جلوگیری از لمس سیم‌های مجاور به‌ویژه هنگام اجرای الگوهای انگشت‌گذاری آسان‌تر است. گیتار کلاسیک دارای گردن گیتار پهن تر از حد معمول است تا انگشتان نوازنده بتوانند سیم را بدون تماس با سیم های دیگر سریع فشار دهند.

در مقایسه با گیتارهای آکوستیک که در آن گیتاریست ظاهراً گردن را می‌گیرد و سیم‌ها را با انگشت شست فشار می‌دهد، انگشت شست گیتاریست هنگام نواختن گیتار کلاسیک با سیم‌ها تماس پیدا نمی‌کند. در عوض، انگشت شست پشت گردن را فشار می دهد تا از انگشتان دیگر حمایت کند. تمام چهار انگشت باقی مانده برای فشار دادن سیم ها استفاده می شود و انگشت شست به عنوان تکیه گاه عمل می کند.

 کشش کمتر به معنای فشار کمتر و صداهای نرم تر است. کشش سیم در یک گیتار سیم فولادی بیشتر از یک گیتار کلاسیک است. در نتیجه، یک تفاوت قابل توجه سهولت فشار دادن روی صفح انگشت گذاری گیتار کلاسیک است. یکی از مزایای گیتار نایلونی نسبت به گیتار سیم فلزی این است که رشته‌های نایلونی انعطاف‌پذیرتر هستند و کشش کمتری و صدایی ملایم‌تری ارائه می‌دهند.

 

333

در حالی که یک سیم فولادی دارای کشش بسیار بیشتری است و صدای روشن‌تری را ارائه می‌کند. گیتار کلاسیک به موسیقی کلاسیک محدود نمی شود این شاید یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد گیتار کلاسیک باشد. در واقع، شما می توانید تقریباً هر سبکی از موسیقی را روی گیتار کلاسیک اجرا کنید. هنرمندانی مانند رودریگو و گابریلا را در نظر بگیرید که آهنگ‌های متال مانند «اوریون» را بر روی سیم‌های نایلونی خود اجرا می کنند.

یا خواننده و ترانه‌سرا خوزه گونزالس، که آهنگ‌های فولکلور مستقل خود را بر روی گیتار نایلونی خود می‌سازد.  بیشتر موسیقی های محبوب مانند راک، بلوگراس و کانتری به دلیل صدای تند و روشن سیم ها، روی گیتارهای سیم فولادی نواخته می شوند. آنها به سادگی حجم و قدرت بیشتری را ارائه می دهند. در همین حال، گیتارهای زهی نایلونی اغلب برای صداهای فراگیر کلاسیک، جاز و بوسا نوا استفاده می شود.

و از آنجایی که آنها تنش کمتری دارند و انعطاف پذیرتر هستند، صدا به طور قابل توجهی ملایم تر است. جاز، فلامنکو، فولک این سه ژانر به خوبی با رشته های نایلونی اجرا می شوند. برخی از مردم دوست دارند آهنگ‌های پاپ را روی سیم‌های نایلونی اجرا کنند اما به طور کلی، سیم‌های فولادی برای پاپ ترجیح داده می‌شوند.

گردن های گیتار زهی فولادی با یک میله خرپایی (میله ای فلزی که از گردن عبور می کند) تقویت می شود تا پشتیبانی لازم برای مقاومت در برابر کشش سیم های فولادی را فراهم کند. سیم‌های گیتار نایلونی کشش کمتری بر گردن وارد می‌کنند و بنابراین گیتارهای زهی نایلونی معمولاً میله‌های خرپایی در گردن خود ندارند. این معمولا باعث می شود گیتارهای زهی نایلونی سبکتر از گیتارهای زهی استیل باشد.

گیتارهای سیم نایلونی زودتر از کوک خارج می شوند و دسته آنها زودتر تغییر شکل می دهد. این موضوع در مورد اکشن گیتار هم صادق است و گیتارهای سیم فلزی احتیاج کمتری به تنظیمات دسته و اکشن دارند. بسیاری از افراد فکر می کنند می توان این دو نوع سیم را به جای همدیگر استفاده کرد. غافل از اینکه این سیم ها با توجه به ساختار گیتار طراحی شده اند و هر نوع گیتار سیم های مخصوص به خود را دارد.

بهتر است قبل از خرید گیتار از سلیقه خود مطلع شوید و لازم است بدانید به چه نوع موسیقی علاقه دارید، و بعد اقدام به خرید گیتار کنید. بهترین گیتار برای افراد مبتدی گیتاری است که متناسب با سبک و ژانر موسیقی مورد علاقه شان باشد. یک ضرب المثلی هست که می گوید “اگر همیشه کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همیشه همان نتیجه ایی را خواهید گرفت که همیشه به دست آورده اید.” امیدوارم ارائه این نکات به شما کمک کرده باشد تا چیز جدیدی را یاد بگیرید و در انتخاب گیتار بکار بگیرید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *