guitaro.logo
تفاوت بین گیتارهای فلامنکو و کلاسیک در چیست؟

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو

ممکن است قبلاً یک گیتار فلامنکو را با یک گیتار کلاسیک اشتباه گرفته باشید. این کاملاً قابل درک است زیرا هر دو گیتار بسیار شبیه به هم هستند! آنها تقریباً یکسان به نظر می رسند اما در عین حال بسیار متفاوت هستند. انتخاب بین گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک می تواند برای مبتدی کاری دلهره آور به نظر برسد. تفاوت های فنی زیادی بین دو نوع گیتار وجود دارد. اولین سوالی واقعی که خریدار باید بپرسد این است: چه نوع صدایی می خواهم تولید کنم؟ پس از پاسخ دادن به آن  می توانید توجه خود را به یافتن مناسب ترین ساز معطوف کنید.

مارک های مختلف شناخته شده ای از جمله مارتین، فندر، یاماها، کوردوبا، تاکامین، ایبانز و رامیرز وجود دارد. دانستن تفاوت های اساسی بین گیتارهای فلامنکو و کلاسیک باید به شما کمک کند گیتاری را انتخاب کنید که هم متناسب با بودجه شما باشد و هم سبکی باشد که به نواختن آن علاقه مند هستید. گرچه کلاسیک و فلامنکو از یک زمینه مشترک برخوردارند، اما آنها تفاوتهای مهمی با هم دارند! گیتارهای کلاسیک عموماً از چوب سرو یا رویه صنوبر هستند، از طرف دیگر گیتارهای فلامنکو بر یک بازی بسیار راحت تر و سریعتر تأکید دارند که منجر به وزوزی می شود که نوازندگان کلاسیک از آن متنفر هستند.

اما نوازندگان فلامنکو آن را دوست دارند! گیتارهای فلامنکو ممکن است شبیه گیتارهای کلاسیک اسپانیایی سنتی به نظر برسند. این گیتارها به طور سنتی با استفاده از سرو اسپانیایی برای پشت و کناره ها، گردن سرو، صفحه انگشت گذاری آبنوس و رویه صنوبر (در بعضی موارد سدر) ساخته می شوند. هدف این مقاله توضیح تفاوت های گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو است. امیدوارم بعد از خواندن این مقاله شما بتوانید در نگاه اول این دو گیتار را از هم تشخیص دهید.

 

 

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو در مواد، ساخت و صدا

 

مواد:

گیتارهای کلاسیک معمولاً با استفاده از تاپ های صنوبر یا سرو و پشت و کناره های گل رز یا چوب ماهون ساخته می شوند تا باعث دوام بیشتری شوند. گیتارهای فلامنکو به طور کلی با تاپ صنوبر و سرو یا چنار برای پشت و کناره ها ساخته می شوند تا حجم را افزایش دهند. چوب مورد استفاده در گیتار فلامنکو با گیتار کلاسیک متفاوت است. این موارد شامل قسمت های بالا، پشت و کناره های گیتار می شود. قسمت بالایی گیتار فلامنکو معمولاً فقط از صنوبر ساخته شده است. قسمت بالای گیتار کلاسیک می تواند از صنوبر نیز ساخته شود اما استفاده از چوبی تیره رنگ مانند سرو بیشتر رایج است.

صنوبر به طور کلی چوبی با رنگ روشن است در حالی که سرو چوبی با رنگ تیره است. این ویژگی رنگی چیزی است که می توانید برای تمایز گیتارهای کلاسیک و فلامنکو از نظر بصری استفاده کنید. گیتارهای فلامنکو معمولاً تاپ هایی با رنگ روشن دارند، در حالی که رنگ گیتارهای کلاسیک بسیار تیره تر است. انواع مختلف چوب های مورد استفاده نیز به طور قابل توجهی بر وزن آنها تأثیر می گذارد. قسمت پشت و کناره های گیتار فلامنکو را می توان از انواع چوب مانند رزوود هندی ساخت، اما انواع سنتی آن از سرو یا چنار ساخته شده است.

به این گیتارهای فلامنکو که از سرو یا چنار رنگ روشن تری استفاده می کنند گیتار بلانکا گفته می شود. گیتارهای فلامنکو ساخته شده از پشت و کناره های غیر سرو یا چنار را گیتار نگرا می نامند که مدرن تر هستند. استفاده از سرو یا چنار به عنوان ماده چوبی گیتارهای فلامنکو لحن روشن و سرزنده تری به گیتار می بخشد. پشت و کناره های گیتارهای کلاسیک معمولاً از سرو با رنگ تیره تر ماهاگونی، صنوبر و رزوود ساخته شده است. در گیتارهای کلاسیک شما هرگز سرو یا چنار را به عنوان ماده چوبی برای پشت و کناره های آنها نخواهید دید. این بدان معنی است که در گیتارهای کلاسیک پشت و کناره ها همیشه تیره تر از رنگ روشن و سفید گیتارهای فلامنکو می باشد.

 

 

2 6
چوب صنوبر

 

3 6
چوب سرو

 

وزن

گیتارهای فلامنکو در مقایسه با گیتارهای کلاسیک وزن کمتری دارند. این اختلاف به دلیل تراکم و ضخامت های مختلف چوبی است که در این گیتار استفاده می شود. وزن یک گیتار کلاسیک استاندارد در حدود (1.9 کیلوگرم) است در حالی که وزن گیتار استاندارد فلامنکو تقریباً (1.5 کیلوگرم) است و این بسته به مدل گیتار متفاوت است. اما به طور متوسط ​​گیتارهای کلاسیک 36٪ سنگین تر از گیتارهای فلامنکو هستند.

 

ضخامت

گیتارهای کلاسیک از بدنه عمیق تر و چوب های ضخیم تری نسبت به گیتارهای فلامنکو برخوردار هستند. این نکته قبلی را در مورد اختلاف وزن بین دو گیتار پشتیبانی می کند. بدنه ضخیم تر باعث می شود گیتارهای کلاسیک از گیتارهای فلامنکو سنگین تر باشند. این ضخامت اضافی باعث پایداری گیتارهای کلاسیک و تولید صدای گرمتری نسبت به گیتارهای فلامنکو با صدای روشن تر می شود.

 

ارتفاع اکشن

4 2
 

گیتارهای فلامنکو از اکشن کمتری برخوردار هستند زیرا بر پخش راحت تر و سریعتر تأکید دارند. اکشن کوتاه، تولید این افکت ها را در گیتارهای فلامنکو آسان تر می کند ولی دلیل دیگر این که گیتارهای فلامنکو دارای اکشن کمتری هستند این است که آنها برای موسیقی خود صدای وزوز را می خواهند و ارتفاع کم باعث می شود که رشته ها صداهای وزوز تولید کنند. از طرف دیگر گیتارهای کلاسیک اصلاً نمی خواهند صدای وزوز شنیده شود. گیتارهای کلاسیک بر نواختن ملودی واضح تأکید دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از صداهای وزوز ناخواسته به ارتفاع اکشن بیشتری در گیتارهای کلاسیک نیاز است.

 

صدا

صدا احتمالاً ساده ترین راه برای فهمیدن تفاوت بین گیتارهای کلاسیک و فلامنکو می باشد. به دلیل سبک بازی، گیتارهای فلامنکو نیاز به لحنی تهاجمی، قوی و ضرب آور دارند در حالی که گیتارهای کلاسیک برای پخش موسیقی خود به لحنی ملایم نیاز دارند. به عبارت دیگر صدای گیتارهای فلامنکو بلندتر از گیتارهای کلاسیک است. تفاوت در بلندی صدا در واقع کاملاً چشمگیر است. اگر هر دو گیتار در یک اتاق نواخته شوند، به احتمال زیاد نمی توانید صدای گیتارهای کلاسیک را بشنوید زیرا حجم صدای گیتارهای فلامنکو همیشه بر صدای گیتارهای کلاسیک مسلط خواهد بود.

 

سبک بازی

سبک بازی گیتارهای کلاسیک با گیتارهای فلامنکو تفاوت زیادی دارد. گیتارهای کلاسیک عمدتا برای پخش موسیقی کلاسیک استفاده می شوند، به این معنی که آنها برای آهنگ های  ملایم ایده آل هستند. ولی گیتارهای فلامنکو به لحنی با صدای بلند، تهاجمی و قدرتمندتر نیاز دارند که برای آن نقش ایده آل است. به ندرت گیتارهای فلامنکو برای موسیقی آهسته و ملایم استفاده می شود.

 

صفحه محافظ

سبک بازی گیتار فلامنکو نیاز به ضربه زیاد بر روی بدن گیتار با ناخن دارد. به همین دلیل گیتارهای فلامنکو دارای یک صفحه پلاستیکی هستند که روی قسمت بالای گیتار نصب شده است. این صفحه پلاستیکی شفاف است و از آن با عنوان گلپادور یاد می شود. افزودن این صفحه پلاستیکی از پایان گیتار در برابر ضربه تهاجمی سبک بازی گیتارهای فلامنکو محافظت می کند. در مقابل گیتارهای کلاسیک صفحه محافظ را ندارند.

 

موقعیت نگه داشتن گیتار

در گیتارهای کلاسیک، گیتار معمولاً با زاویه 45 درجه از افقی نگه داشته می شود. گیتار به جای پای راست معمولاً روی پای چپ قرار می گیرد تا حالت تعادل را حفظ کند. این موقعیت نگهداری تقریباً برای نواختن گیتار کلاسیک در هر سطحی بخصوص افرادی که به صورت حرفه ای بازی می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر گیتارهای فلامنکو در موقعیت افقی با گیتار موازی با زمین نگه داشته می شوند. گیتار به جای چپ برای گیتارهای کلاسیک در پای راست قرار می گیرد. این وضعیت نگه داشتن گیتار، روش استاندارد نگه داشتن گیتار عمومی  از جمله گیتارهای فلامنکو است.

 

گیتار کلاسیک در مقابل گیتار فلامنکو: شباهت ها

اکنون که از تفاوت ها مطلع شدیم دانستن شباهت های بین دو گیتار نیز ضروری است. اما از آنجا که این مقاله به تفاوت گیتارهای کلاسیک و فلامنکو می پردازد شباهت ها به طور عمیق پوشش داده نمی شوند. خوب است که برخی شباهت ها را بدانید تا تفاوت های آنها را به وضوح درک کنید.

 

سیم های نایلونی

هر دو گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو گیتارهای سیم نایلونی هستند. این بدان معنی است که سیم نرم، کش دار و دارای کشش کمی هستند. هر دو گیتار کلاسیک و فلامنکو نیز میله های خرپایی ندارند. اگرچه برخی از مارک ها سیم های گیتار کلاسیک و فلامنکو را به طور انحصاری و جدا از یکدیگر می فروشند، اما تفاوت زیادی بین این دو نوع سیم وجود ندارد. سیم ها هر دو رشته نایلونی هستند و می توانند به جای یکدیگر روی هر دو گیتار استفاده شوند.

 

گردن

عرض گردن هر دو گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو نیز یکسان است. برخلاف گیتارهای آکوستیک با گردن باریک ، هر دو گیتار کلاسیک و فلامنکو در گروه گیتارهای با گردن پهن دسته بندی می شوند. عرض گردن هر دو گیتار کلاسیک و فلامنکو معمولاً در حدود 2.05 اینچ (52 میلی متر) است. در واقع برخی گیتارهای فلامنکو وجود دارد که گردن باریک تری نسبت به گیتارهای کلاسیک دارند. اما در بیشتر موارد گیتارهای فلامنکو معمولاً دارای عرض گردن گیتارهای کلاسیک هستند.  پشت و کناره ها ، مواد چوبی گردن هر دو گیتار معمولاً یکسان هستند. گردن های گیتار کلاسیک و فلامنکو اغلب از چوب ماهون ، سرو یا آبنوس هستند.

 

پل

5
 

پل دو گیتار نیز به طور مشابه ساخته شده است. پل هر دو گیتار کلاسیک و فلامنکو به طور خاص طراحی شده است تا سیم های آنها مانند یک دستگیره به آن بسته شود. برخلاف گیتارهای آکوستیک که دارای پین های پل برای نگهداری سیم ها هستند، گیتارهای کلاسیک و فلامنکو دارای یک پل هستند که به طور مشخص ساخته شده است تا سیم های نایلونی را به آن متصل کند.

 

آیا می توانید موسیقی فلامنکو را با گیتار کلاسیک بنوازید؟

شما می توانید موسیقی فلامنکو را با گیتار کلاسیک بنوازید، اما انجام این کار توصیه نمی شود. موسیقی فلامنکو معمولاً بلند و سریع است تا از پایکوبی سریع رقصندگان پشتیبانی کند. این سبک بازی به این دلیل است که گیتارهای فلامنکو به طور واضح با ویژگی ها و موادی ساخته می شوند که لحن روشن تر و حجم بیشتری دارند. گیتارهای کلاسیک به طور واضح برای موسیقی کلاسیک ساخته شده اند بنابراین صدایی نرم و ملایم تولید می کنند. این بدان معناست که وقتی موسیقی فلامنکو را روی گیتارهای کلاسیک می نوازید صدای تولید شده بسیار کمتر از حجم ایده آل روشن و بلند گیتارهای فلامنکو خواهد بود.

دلیل دیگر عدم توصیه برای نواختن موسیقی فلامنکو روی گیتار کلاسیک این است که گیتارهای کلاسیک دارای محافظ صفحه برای جلوگیری از ضربه ناخن نیستند. یکی از تکنیک های اصلی در نواختن گیتار فلامنکو ضربه زدن به بدنه برای تقویت موسیقی است. بنابراین گیتارهای فلامنکو معمولاً با یک صفحه برای محافظت در برابر ضربه زدن همراه هستند تا از آسیب دیدن گیتار به دلیل ضربات ناخن جلوگیری کنند. نواختن این تکنیک ها در یک گیتار کلاسیک بدون صفحه محافظ  باعث آسیب به پایان گیتار و یا خراش گیتار در طولانی مدت می شود.

 

آیا می توانید با گیتار فلامنکو کلاسیک بنوازید؟

می توانید موسیقی کلاسیک را با گیتار فلامنکو بنوازید اما نتیجه اینکار ایده آل نیست. حتی اگر به اندازه نواختن موسیقی فلامنکو روی گیتار کلاسیک بد نباشد  باید همیشه با گیتارهای کلاسیک  موسیقی کلاسیک بنوازید. همانطور که در مقاله ذکر شد گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو ساخت خاص خود را برای پشتیبانی از سبک های مختلف نوازندگی مربوط به هر گیتار دارند. بنابراین برای موسیقی کلاسیک که معمولاً ملایم است گیتارهای کلاسیک ایده آل هستند زیرا به طور خاص برای آن طراحی شده اند. در مقابل گیتارهای فلامنکو به طور خاص برای لحنی تهاجمی و بلند ساخته شده اند که نوعی مخالف موسیقی کلاسیک نرم و ملایم است. صدای تولید شده توسط گیتارهای فلامنکو از روشنایی و قدرت بیشتری برخوردار است که برای پخش موسیقی ملایم  ایده آل نیست.

 

گیتار اسپانیایی چیست؟

وقتی صحبت از گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو است، معمولاً اصطلاح دیگری وجود دارد که اغلب در توصیف این گیتارها  استفاده می شود که آن گیتار اسپانیایی می باشد. چه تفاوتی بین گیتار اسپانیایی و گیتار کلاسیک یا گیتار فلامنکو وجود دارد؟ گیتار اسپانیایی نامی است برای توصیف خانواده گیتارهای سیم نایلونی. از آنجا که هر دو گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو گیتارهای سیم نایلونی هستند به هر دو گیتار اسپانیایی نیز گفته می شود. به عبارت دیگر  گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو یک گیتار اسپانیایی محسوب می شوند که در عین حال تفاوت های زیادی نیز با هم دارند.

 

نتیجه

در این مقاله آموختید که تفاوت های زیادی بین گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو وجود دارد که  شامل تفاوت در چوبی، ساخت، صدا، سبک بازی، حالت نگه داشتن، ارتفاع رشته و ویژگی های اضافی مانند ضربه زدن به صفحات است. به طور کلی گیتارهای کلاسیک صدایی نرم و ملایم تولید می کنند در حالی که گیتارهای فلامنکو صدای روشن و قدرتمندی را تولید می کنند. موادی که برای ساخت گیتارهای فلامنکو استفاده می شود صنوبر ، سرو یا چنار است. این چوب ها رنگ سفید و وزن کمتری دارند. در مقابل ، موادی که برای گیتارهای کلاسیک استفاده می شود سرو، چوب ماهون و گل رز است.

رنگ این مواد تیره تر، سنگین تر و ضخیم تر از مواد چوبی مورد استفاده در گیتارهای فلامنکو است. همانطور که از نام آنها پیداست گیتارهای کلاسیک برای پخش موسیقی کلاسیک استفاده می شود که مشخصه آن نرم و ملایم بودن است. از گیتارهای فلامنکو برای نواختن موسیقی فلامنکو استفاده می شود که دارای آهنگ های ضربه ای، تهاجمی و بلند است. گیتارهای فلامنکو برای محافظت از پایان خود به یک صفحه محافظ احتیاج دارند. یاد گرفتیم تاثیر ارتفاع اکشن بر آهنگ گیتار را نمی توان نادیده گرفت و گیتارهای فلامنکو برای اینکه با سرعت بیشتر ضربه بزنند و صداهای وزوز را تولید کنند به ارتفاع اکشن کمتری نیز نیاز دارند در حالی که ارتفاع اکشن در گیتار کلاسیک زیاد می باشد.

همچنین موقعیت نگهداری خاصی برای نگهداری گیتارهای کلاسیک در جایی که با زاویه 45 درجه از حالت افقی نگه داشته شوند وجود دارد. در مقابل گیتارهای فلامنکو در حالت افقی طبیعی نگه داشته می شوند. اکنون که تفاوت های دو گیتار فلامنکو و کلاسیک را دانستید می توانید به راحتی بفهمید کدام ویژگی در کدام نوع گیتار یافت می شود  به طور تصادفی نوع اشتباهی را انتخاب نخواهید کرد.

 

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *