guitaro.logo
راهنمای چوب های مورد استفاده در ساختمان گیتار

راهنمای چوبهای مورد استفاده در ساختمان گیتار

افرادی که ساز نمی نوازند اغلب معتقدند که گیتار الکتریک یا بیس در اصل فقط یک تخته است که روی آن سیم دارد. در حالی که ممکن است این نظر از جهتی درست باشد، اما موسیقیدانان می دانند که سازها در دستان آنها زنده می شود. هر ساز صدا و احساس منحصر به فردی دارد و دو ساز به ندرت مشابه هستند، حتی اگر شبیه به هم باشند. هر قسمت از ساز اهمیت دارد. رشته ها اهمیت دارند، سخت افزار اهمیت دارد، نوع رنگ اهمیت دارد.

مهمتر از همه اهمیت چوب بکار رفته در گیتار است. نوع چوب به همراه نحوه برخورد با آن در کارخانه تعیین می کند که یک ساز چگونه به نظر برسد، صدا دهد و چگونه بنوازد. از زمان های بسیار قدیم گیتارها و چوب ها به طرز شگفت انگیزی به هم آمیخته شده اند و شما اغلب نمی توانید در مورد گیتارها و لحن آنها بدون صحبت در مورد انواع چوبی که آنها را تشکیل می دهند صحبت کنید. نوع چوب مورد استفاده در طراحی گیتار قطعاً بر وزن، صدا، لحن و ظاهر آن تأثیر می گذارد.

و چوب را به عنوان یکی از مهمترین قسمتهای گیتار برجسته می کند. این مقاله راهنمای چوبهای مورد استفاده در ساختمان گیتار است که در آن ما نگاهی گسترده به انواع چوب گیتار و همچنین نحوه تأثیر هر نوع بر ساختار کلی گیتار خواهیم داشت. اگر شما هم علاقه مند به شناخت چوب هایی هستید که در ساخت گیتار بکار می روند، در ادامه با گیتارو همراه باشید.

 

چه نوع چوبی برای گیتار استفاده می شود؟

همه چوبها برای استفاده در تمام قسمتهای گیتار مناسب نیستند. به عنوان مثال صنوبر اغلب برای قسمت بالا در گیتارهای آکوستیک استفاده می شود، اما یک ماده ایده آل برای سازهای الکتریکی نیست. هر یک از تنوودهای اصلی گیتار مکان خاص خود را دارد و به دلیل ویژگی های خاص آن انتخاب می شود. برای اینکه یک چوب برای گیتار انتخاب شود باید به اندازه کافی محکم باشد، همچنین دارای ویژگی های لحنی باشد که یک نوازنده برای پروژه ای خاص به دنبال آن است.

 

انواع چوب گیتار

برخی از انواع محبوب چوب های گیتار عبارتند از: آلدر، چوب باس، ماهون، خاکستر مردابی، گردو، افرا ، چوب گل رز، آبنوس و ونگ. هر یک از انواع چوب دارای ویژگی های متمایزی از جمله ظاهر و ویژگی های رنگی است. البته انواع دیگر چوب گیتار نیز وجود دارد اما اینها محبوب ترین هستند. ادامه مقاله را از دست ندهید زیرا چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد چوب های گیتار و تأثیر آنها بر ساختار کلی گیتار وجود دارد. بدن و گردن در میان مهمترین قسمتهای گیتار قرار می گیرند که لحن آن را تعیین می کند.

این قطعات اغلب با یک یا چند چوب طراحی می شوند. این را در نظر داشته باشید که درختان مناطق یا کشورهای مختلف کمی متفاوت از هم هستند حتی اگر از یک گونه باشند. همچنین وزن و چگالی متفاوتی دارند. بنابراین وقتی نوبت به تشخیص تفاوت تن می رسد  باید به نوع چوب ها و سایر عوامل ظریف توجه کرد. در این بخش ما به معرفی و بررسی ویژگی های چوب های مختلف گیتار در دو بخش بدن و گردن می پردازیم.

 

چوب هایی که در ساخت بدنه گیتار بکار می روند

 

آلدر یا توسکا

1 20

وقتی صحبت از ساخت بدنه گیتار می شود مطمئناً یکی از محبوب ترین چوب های مورد استفاده آلدر است. تقریباً غیرممکن است که در مورد این نوع چوب بدون ارجاع به فندر که برای اولین بار از توسکا بین سالهای 1950 تا 1960 استفاده کرد صحبت شود. توسکا به طور معمول دارای وزن متوسط ​​است و وقتی نوبت به تولید صدا می رسد توسکا به طور کلی صداهای واضح و قوی تولید می کند و این چوب هنگامی که در بالاترین حد خود قرار دارد ممکن است اغلب صدای خش خش کمی ایجاد کند که لزوماً خشن نیست اما مطمئناً پایداری مناسبی را ارائه می دهد.

 آلدر در دهه های 1950 و 1960 بسیار محبوب بود و بسیاری از گیتارهای فندر از آن دوران از آلدر ساخته شده اند. این چوب یکی از بهترین چوب هایی است که در ساخت گیتر بکار می رود و نسبت به چوب های دیگر کمی گرانتر است و چندان رایج نیست. یک ساز ساخته شده از آلدر احتمالاً دارای میانه متوسط ​​و بیس کمتری نسبت به سازهایی است که از انواع دیگر چوب ساخته شده است.

 

 خاکستر

2 18

بسیاری از کارخانه های گیتار آمریکایی از این چوب استفاده می کنند زیرا چوب آن سبک، زیبا و دارای ماندگاری خوب و صدای بیس محکم است. خاکستر یکی دیگر از انواع چوب محبوب برای ساخت بدنه گیتار است و دارای ویژگی ها و خواص بسیاری با چوب توسکا می باشد. از خاکستر به عنوان چوب گیتارهای کلاسیک Fender در دهه 1950 یاد می شود.

این چوب یکی از بهترین چوب هایی است که در ساخت گیتار بکار می رود و صدای تولید شده توسط این چوب پیچیده و شیرین است و عموماً از ماندگاری خوبی برخوردار است. این نوع چوب بیشتر متراکم و در نتیجه سنگین است. به طور سنتی چوب خاکستر بیشتر برای ساخت گیتارهای تک چوبی استفاده می شود اگرچه گاهی اوقات برای طراحی بدنه های چند چوبی نیز بکار می رود.

 

کورینا

3 3

شهرت کورینا بیشتر به خاطر نقشش در طراحی و پایان سریال مدرن گرایی گیبسون است که در اواخر دهه 1950 موج می زند. کورینا به طور طبیعی گرم و به عنوان یک چوب متعادل شناخته شده است. همچنین دارای وضوح  و سطح قابل توجهی از پایداری است.  این چوب در برخی مناطق limba نامیده می شود که از آفریقا با نام تجاری Korina وارد شده است و به عنوان یک نوع خاص از چوب سخت که از نظر ظاهری نسبتاً سبک است و سبک خاصی را در ساخت گیتار به ارمغان می آورد.

 

باس وود

4 2

محبوب ترین ویژگی این چوب مقرون به صرفه بودن و فراوانی آن است. این نوع چوب بیشتر با ساخت گیتارهای سطح متوسط ​​ارتباط دارد. این را به معنای کیفیت کمتر تلقی نکنید زیرا چوب باسوود هنگام استفاده  نیز عملکرد شگفت انگیزی از خود نشان می دهد. چیزی که ممکن است شما را شگفت زده کند طبیعت فوق العاده سبک و نرم این چوب است. همچنین دارای رنگ نسبتاً روشن می باشد.

 

 ماهون

5

بسیاری از بدنه های گیتار و بیس از ماهون ساخته شده است. 49 نوع ماهون وجود دارد اما بسیاری از آنها به دلیل محبوبیت چوب در مبلمان و آلات موسیقی عملاً منقرض شده اند و انواع مورد استفاده امروزی با ماهون  مورد استفاده در گیتار در دهه 1940 یا 1950 مشابه نیست. ماهون سالهاست که به عنوان یک عنصر کلاسیک برای ساخت بدنه های تک چوبی و چند چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یک چوب معمولی برای ساختن گردن گیتار است. چوب ماهون بیشتر در آفریقا و آمریکای مرکزی برداشت می شود و نسبتاً متراکم است و وزن آن چیزی بین متوسط ​​و سنگین است. وقتی از چوب ماهون به تنهایی استفاده می شود صدایی گرم و تا حدودی ملایم ایجاد می کند.

 

 افرا

6

افرا یک نوع چوب بسیار سخت با کیفیت خوب و ماندگاری بالا است. گردن گیتار به طور سنتی از چوب متراکم افرا ساخته شده است که بخشی به دلیل استحکام آن و تا حدی به این دلیل که این چوب می تواند بدن را تقویت کند استفاده می شود. افرا همچنین اغلب به عنوان بالای بدنه گیتار مورد استفاده قرار می گیرد که این امر تا حدی به دلیل زیبایی آن و تا حدی به این دلیل که می تواند صدایی روشن ارائه دهد می باشد.

این چوب به طور کلی متراکم و سنگین است و در ایالات متحده و کانادا برداشت می شود. افرا بیشتر بخشی از بدنه های چند چوبی است که در آن از چوب سبک تری برای نشان دادن الگوی مورد نظر استفاده می شود. بدنه های تک چوبی ساخته شده با افرا نیز وجود دارد، اگرچه هنگامی که به تنهایی استفاده می شود بسیار سنگین است. افرا همیشه یک عنصر بسیار مهم برای گیتارهای برقی نیمه توخالی بوده است.

 

افرا/ماهون

7

اگر به گیتارها و سازه های آنها سروکار دارید، به احتمال زیاد قبلاً این نوع بدن را دیده اید که محبوب ترین نوع بدن چند لایه ای در دنیای گیتار است. هنگامی که یک تخته افرا محکم به چوب ماهون اضافه می شود بدنه ای از گیتار را به ارمغان می آورد که دارای بهترین ویژگی های تناژ از هر دو نوع چوب است. این نوع بدنه گیتار دارای ظاهری غنی، گرم و طنین انداز است. این ترکیبی از سطح صاف و جذاب ماهون را به ارمغان می آورد و آن را با ماندگاری چشمگیر افرا ترکیب می کند.

 

صنوبر

8

اگرچه صنوبر به عنوان چوب سخت طبقه بندی می شود اما هنوز در مقایسه با سایر چوب های سخت نسبتاً نرم است. این چوب به عنوان عنصر اصلی برای ساخت بدنه اکثر گیتارهای آسیایی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. صنوبر اگرچه از نظر صوتی متعادل است اما سازه هایی با بدن صنوبر چندان طنین انداز و پایدار نیستند و به نظر نمی رسد که رنگ ها یا محدوده فرکانسی را افزایش دهند.

 

چوب گل رز

9

  این چوب به طور کلی قیمت بالایی دارد و در پشت و در طیف گسترده ای از گیتارهای آکوستیک با کیفیت خوب بکار می رود. با این حال آنها به سختی در گیتار الکتریکی بدن جامد دیده می شوند. گیتارهای ساخته شده از چوب رزوود اغلب سنگین هستند و صدایی واقعا روشن دارند و گیتارهای ساخته شده از این نوع بدنه برای کاربرانی است که دنبال گیتاری با ظاهر خوب و زیبا هستند مناسب است.

 

گردو

 

نوع چوب گردو به طور کلی متراکم است و کمی سنگین تر از آن است که بتوان آن را وزن متوسط ​​نامید. ویژگی های صوتی آن کاملاً شبیه به آنچه در چوب ماهون بدست می آید می باشد. چوب گردو گاهی برای ساخت بدنه گیتارهای الکتریکی استفاده می شوند و هنگامی که به خوبی ساخته شود گرم و کامل به نظر می رسد.

 

چوب هایی که در ساخت گردن گیتار بکار می روند

برای چوب هایی که در ساختن گردن گیتار استفاده می شود بسیاری از چوب هایی که در قسمت بدنه قرار داشتند تکرار می شوند. اگرچه بیشتر گیتارها دارای ساختار چوبی دوگانه هستند، اما تعداد کمی از آنها با چوب تک ساخته شده اند. هدف از ساخت گردن در بیشتر مواقع این است که به گیتار جلوه بهتری بدهد و البته به صدای گیتار هم کمک میکند. محبوب ترین چوب های مورد استفاده برای ساخت گردن گیتار در زیر توضیح داده شده است.

 

ماهون/آبنوس

1 21

جفت کردن ماهون با چوب آبنوس در گردن گیتار چیزی است که در بازارها محبوب شده است. تخته چوبی آبنوس تلاش می کند وضوح بیشتر را در مقایسه با ترکیب چوب ماهون یا چوب گل رز در ساخت گردن به ارمغان بیاورد. آبنوس معمولاً متراکم و سخت است و ساختار خوب و کنترل شده ای را ارائه می دهد. استفاده از ماهون به عنوان عنصر اصلی پشت گیتار باعث ایجاد گرما می شود و آن  را  تبدیل به گیتاری می کند که هر نوازنده ایی ظاهر زیبای آن را دوست خواهد داشت.

 

ماهون/ گل رز (رزوود)

2 19

محبوب ترین ترکیب چوبی بعدی که برای طراحی گردن گیتار استفاده می شود ترکیب چوب ماهون و رزوود است. وقتی چوب ماهون با چوب گل رز ترکیب می شود چوب متخلخل و بازتری ایجاد می کند. این نوع چوب گردن برای استفاده به عنوان تخته فرت مناسب نیست. طبیعتاً معروف است که چوب ماهون دارای لحنی گرم و ملایم است و در نیمه های پایینی حضور خوبی دارد. وقتی این چوب با چوب گل رز همراه می شود درجه پیچیده ای از ضخامت های بالا و پایین را به همراه دارد.

 

افرا

3 4

در طول سالها  افرا به عنوان رایج ترین نوع چوبی که برای ساخت گردن گیتار استفاده می شود جایگاه ویژه ایی را به دست آورده است و آن را به یکی از برگزیده ترین انتخاب های طراحان گیتار جامد بدل کرده است. هنگامی که چوب افرا به عنوان چوبی مستقل برای ساخت گردن استفاده می شود سطح خاصی از سفتی و بریدگی را در ساختار گیتار به ارمغان می آورد. این چوب به اندازه ای که مردم فکر می کنند یک چوب درجه یک نیست اما هنوز هم برای چوب گردن انتخاب خوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *