guitaro.logo
همه چیز درباره نحوه صحیح نگه داشتن گیتار

نحوه نگه داشتن گیتار

اگر قبلاً تجربه نوازندگی داشته اید با فرض اینکه معمولاً در حالت نشسته می نوازید، سعی کنید گیتار را در وضعیت بدنی کاملاً متفاوت از حالت عادی مانند دراز کشیدن، ایستادن یا زانو زدن بنوازید. احتمالاً متوجه خواهید شد که نواختن گیتار در برخی از این پوزیشن‌ها بسیار سخت‌ است. مهم نیست که در چه موقعیتی گیتار می نوازید، در اینجا چند نکته وجود دارد که در این مورد به شما کمک می کند و باید حداکثر استفاده را از آن ببرید. در ادامه با گیتارو همراه باشید. 

 

نحوه صحیح نگه داشتن گیتار

همیشه از بند گیتار استفاده کنید

1 7

یک بند می تواند چه در حالت ایستاده و چه نشسته باشید به شما کمک کند. استفاده از بند هنگام ایستادن بسیار مهم است، زیرا تثبیت گیتار بدون بند در این حالت بسیار دشوار است. با این حال، بسیاری از نوازندگان هنگام نشستن نیز از بند استفاده می کنند. بند یک راه ارزان و آسان برای افزودن پشتیبانی و ثبات به گیتار شما می باشد. بند باید طوری تنظیم شود که گیتار را به ارتفاع مناسب برساند و به شما اجازه دهد روی نواختن تمرکز کنید. 

 

گیتار را نزدیک جناق سینه قرار دهید

2 5

راز کمتر شناخته شده برای به دست آوردن ثبات بیشتر این است که گیتار را به گونه ای نگه دارید که نزدیک جناغ سینه شما قرار بگیرد. این نقطه محوری کمی حالت اهرم به ساز اضافه می کند و به شما امکان می دهد گردن گیتار را محکم نگه دارید. شما می توانید از این نقطه محوری برای محکم نگه داشتن گیتار استفاده کنید و به این ترتیب پایین آوردن نت های گردن گیتار بسیار آسان تر می شود. اگر گیتار راست دست می نوازید، نقطه محوری سمت راست تنه شماست. و اگر چپ دست بازی می کنید، در سمت چپ است.

 

برای نگاه کردن به تخته فرت، گیتار را به سمت بیرون کج کنید

3 3

گردن را به سمت بیرون خم کنید تا نت ها را واضح تر ببینید. به جای اینکه گردن خود را برای نگاه کردن به نت‌های فرت‌بورد فشار دهید، می‌توانید پایین گیتار را کمی به سمت بیرون کج کنید و دید واضح‌تری داشته باشید. این برای دیدن نت‌هایی که می‌نوازید مفید است، اما عادت نکنید که همیشه به این شکل بنوازید. معمولا راحت‌ترین و ارگونومیک‌ترین حالت این است که بازوها را نزدیک مرکز ثقل خود نگه دارید.

اگر از تصاویر گوگل برای جستجوی تصاویر افرادی که گیتار در دست دارند استفاده کنید، متوجه خواهید شد که تصاویر بسیاری از مدل های آموزش ندیده وجود دارد که گیتار را در انواع موقعیت های احمقانه نگه داشته اند. در حالی که در اکثر تصاویری که مربوط به نوازندگان واقعی گیتار می باشد می بینید که گردن کمی به سمت سقف متمایل است.

 

گیتار را در حالتی بین موازی و عمود نگه دارید

5 2

گردن نباید بالای زانوی شما باشد. دست شما برای انجام کار خود نیاز به فضا دارد. بسیاری از مبتدیان گیتار را صاف روی بدن خود می‌گیرند و وقتی می‌نشینند، دست چپ جایی برای حرکت که برای نواختن لازم است ندارد.

 

پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید

 بیشتر کسانی که به صورت نشسته بازی می کنند، از قرار دادن پای خود بر روی زمین سود می برند. اگر متوجه شدید که تمایل به بلند کردن یک پا دارید، از یک تکیه گاه برای آن پا استفاده کنید. 

 

نکات کلی نحوه گرفتن گیتار

-در هنگام نواختن گیتار همیشه کمر خود را صاف نگه دارید
-مطمئن شوید در همه حالت ها زانوهایتان به قدر کافی بالا هستند که بتوان گیتار را بین قفسه سینه و ران نگه داشت.
-صاف بایستید، قوز نکنید و گیتار را صاف روی سینه خود قرار دهید.
-هیچوقت سر خود را به جلو خم نکنید زیرا منجر به گردن درد می شود. 
-کتاب نت خود را هیچگاه پایین تر از صورت خود قرار ندهید.

 

نکاتی در مورد دست ها

-حالت دست ها باید طبیعی و انعطاف پذیر باشد. 
-عضلات باید آمادگی نواختن در هر لحظه را داشته باشند.
-مچ دست ها باید طبیعی و بدون فشار در راستای ساعد باشد. 
– برای اینکه انگشتان به درستی کار خود را انجام دهند تاندون ها باید به درستی و آزادانه کار خود را انجام دهند. 
– خم کردن بیش از حد مچ دست باعث آسیب به تاندون های دست خواهد شد. 

حالت صحیح دست راست

بعد از در دست گرفتن گیتار بطور صحیح، باید آرنج دست راست خود را به گونه ایی بر روی لبه بالایی گیتار قرار دهید که دست شما دقیقا روبروی سوراخ صدای گیتار قرار بگیرد.

حالت صحیح دست چپ

در دست چپ انگشتان باید به حالت عمود بر روی سیم ها قرار بگیرد و کاسه دست به گونه ایی باشد که انگشتان به هیچ وجه با دیگر سیم ها برخورد نداشته باشند. دست چپ در پشت دسته گیتار نه باید عمود با دسته گیتار باشد و نه به صورت چسبیده به بدن. مراقب انگشت شست خود هم باشید زیر انگشت شست نباید از روبرو نمایان شود بلکه باید تقریبا در پشت فرت دوم قرار بگیرد.

هنگام نگه داشتن گیتار سه نقطه از بدن با ساز تماس خواهند داشت:

-نزدیک جناق سینه
-روی ران پای چپ
-بخش داخلی ران پای راست

این مثلت هنگامی شکل می گیرد که ساعد دست راست روی ساز تکیه داده شود. این بهترین حالت برای نگه داشتن گیتار است. البته اگر چپ دست هستید باید این مراحل را معکوس انجام دهید. 

 

نکاتی در مورد گرفتن پیک گیتار

-پیک را محکم بین انگشت اشاره و شست نگه دارید.
-اگر مضراب های سنگین سبک آکوستیک را انجام می دهید بجای گیج های  سنگین، پیک های نازکتر را امتحان کنید. 
-اگر با پیک نازک کار میکنید گیتار سیم نایلونی تهیه کنید.
-گیج های ضخیم و سنگین را برای آکوستیک و الکتریک پیچیده کنار بگذارید.

گیتارو یک سایت تخصصی در زمینه فروش گیتار است و اگر به دنبال خرید گیتار با کیفیت و قیمت مناسب هستید، در این فروشگاه می توانید طیف وسیعی از گیتارها در برندها و کیفیت های مختلف را با هم مقایسه و بررسی کنید و خرید مطمئنی داشته باشید.

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *