guitaro.logo
راههای افزایش طول عمر سیم های گیتار

چکار کنیم سیم های گیتار بیشتر دوام بیاورند

چه یک نوازنده حرفه ای گیتار، یک نوازنده بیس یا فقط یک نوازنده معمولی گیتار باشید، به یک مجموعه سیم محکم و کاربردی نیاز دارید. مجموعه‌ای از سیم‌های جدید صدایی تیز، شفاف را که برای تولید موسیقی باکیفیت لازم است برای شما به ارمغان می آورد اما متأسفانه، جدید بودن به این معنی نیست که این سیم ها برای شما یک عمر دوام خواهند داشت. اگر آنها را به خوبی نگهداری نکنید، فقط یک یا دو هفته طول می کشد تا آنها شروع به فرسودگی کنند. از آنجایی که سیم های حساس گیتار در هنگام نواختن ساز مدام دستکاری می شوند، مستعد ساییدگی و خوردگی هستند. افزایش عمر سیم های گیتار را می توان با نواختن با دقت گیتار، تمیز کردن کامل سیم ها و قرار دادن گیتار در شرایط بهینه انجام داد. گام‌های عملی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش عمر سیم‌های خود انجام دهید و در این مقاله، من قصد دارم شما را با چند نکته در مورد چگونگی افزایش عمر سیم های گیتار آشنا کنم. در ادامه با گیتارو همراه باشید 

 

چکار کنیم سیم های گیتار بیشتر دوام بیاورند

 

 11 راه آسان برای ماندگاری بیشتر سیم های گیتار

این راهها نه فقط برای سیم های گیتار بلکه برای هر ساز زهی نیز کاربرد دارد. هیچ بهانه ای در مورد مراقبت از گیتار وجود ندارد و این نکات در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود، پس شروع به انجام آنها کنید!

 

دست هایتان را بشویید

دستان شما از انواع عرق و کثیفی پوشیده شده است و وقتی شروع به نواختن می‌کنید، سیم‌ها را با خاک و رطوبت می‌پوشانید و این باعث می‌شود سیم ها به آرامی زنگ بزنند. قبل از شروع تمرین دست های خود را بشویید. روغن های طبیعی روی پوست شما می توانند قسمت بیرونی سیم های گیتار شما را خورده کنند. حتی ممکن است متوجه شوید که سیم ها رنگ خود را از دست می دهند و تکه هایی از زنگ زدگی ایجاد می کنند. علاوه بر شستن دست ها قبل از نواختن از زدن عطر یا لوسیون به دستان خود اجتناب کنید، زیرا برای سیم های گیتار مناسب نیستند و ممکن است مواد تشکیل دهنده آنها باعث آسیب سیم ها شود.

 

سیم های خود را پاک کنید

3 5

هر بار که تمرین شما تمام می شود سیم های گیتار خود را پاک کنید، این کار مانع از تأثیر رطوبت باقی مانده بر سیم ها می شود. وقتی کارتان تمام شد، یک حوله را چند بار روی سیمها بالا و پایین کنید. اینکار باعث می شود صفحه انگشت گذاری شما کثیف نشود و عمر سیم های شما را افزایش دهد. برای اینکه تارهایتان دوام بیشتری داشته باشند، پس از هر جلسه نواختن، آنها را با یک پارچه نرم و بدون پرز پاک کنید تا تمیز بماند.

می توانید یک پارچه فلانل مخصوص را از یک فروشگاه موسیقی خریداری کنید که به طور خاص برای تمیز کردن سیم های ساز طراحی شده است. بهتر است پارچه ایی بدون پرز را برای انجام این کار انتخاب کنید تا سیم های گیتار را خراش ندهد.

 

صفحه انگشت گذاری خود را تمیز کنید

تمیز کردن صفحه انگشت گذاری برای افزایش طول عمر سیم های شما ضروری است. صفحه انگشت گذاری شما یکی دیگر از تماس های اصلی با سیم های گیتار شماست، بنابراین باید تمیز باشد. باید در هر تعویض سیم تخته‌فرت خود را تمیز کنید. توصیه می‌کنم از روغن‌های فرتبورد در هر تعویض سیم استفاده نکنید، زیرا این کار بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

 

سیم های مناسب تهیه کنید

سیم های روکش دار بیشتر از سیم های بدون روکش دوام می آورد. به عنوان مثال، اگر بیشتر متال و هارد راک می‌نوازید که در آن از تکنیک‌های خاص گیتار مانند خم شدن یا دراپ کوک استفاده می‌کنید، ممکن است سیم‌های ضخیم‌تری بخواهید که بتواند این نوع نوازندگی را انجام دهد. سیم های پوشش داده شده دارای یک لایه محافظ اضافی هستند زیرا با یک لایه نازک پلیمر پوشانده شده اند. این پلیمر با محدود کردن میزان چربی، پوست مرده و سایر انواع کثیفی از ورود به شکاف‌های ریز سیمها، از آنها در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

استفاده از سیم های روکش دار چند اشکال دارد. و این ممکن است بر تصمیم شما برای استفاده از آنها تأثیر بگذارد. یکی از ایرادات این سیم ها این است که سیم های پوشش دار ممکن است بر لحن کلی گیتار شما تأثیر بگذارد. داشتن این پوشش پلیمری اساساً بر نحوه واکنش سیم هعای شما در هنگام ضربه زدن تأثیر می‌گذارد.

1 5

فشار روی سیم ها را کاهش دهید

هنگامی که برای اولین بار نواختن گیتار را یاد می گیرید، طبیعی است که سیم ها را محکم فشار دهید تا وقتی که تسلط بهتری بر نواختن پیدا کنید و  بتوانید فشار بسیار کمتری برای دستیابی به نت های دلخواه خود اعمال کنید. به حداقل رساندن فشار بیش از حد روی سیم های فلزی مانع ساییدگی فیزیکی سیم ها و کاهش طول عمر آنها می شود.

 

خم شدن سیم ها را به حداقل برسانید

هنگامی که سیمی را محکم روی تخته فرت فشار می‌دهید – تکنیکی که اغلب در موسیقی راک و بلوز استفاده می‌شود – انجام بیش از حد این کار می تواند به ساختار داخلی سیم آسیب برساند و باعث فرسودگی سریعتر آن شود. سیم های نایلونی نسبت به رشته‌های فلزی تحمل بیشتری برای خم شدن دارند، و سیم های فلزی در بازگشت به شکل اولیه‌شان مشکل بیشتری دارند.

 

ناخن های خود را کوتاه کنید

اگر گیتار خود را به جای پیک با انگشتان خود می‌نوازید، ناخن‌های شما یکی از مواردی هستند که اغلب سیم‌های شما را لمس کرده و دستکاری می‌کنند. ناخن‌های بلند می‌توانند باعث ساییدگی قسمت بیرونی سیم های شما شوند که عمر مفید آن‌ها را کوتاه می‌کند.

 

سیم ها را بیش از حد سفت و شل نکنید

در حالی که برای کوک کردن صحیح گیتار نیاز به انجام برخی کارها است، اکثر نوازندگان گیتار آماتور سیم را بسیار بیشتر از آنچه لازم است دستکاری می کنند. اگر گیتار شما هماهنگ است، سعی کنید سیم ها را فقط برای سرگرمی سفت و شل نکنید. شل و سفت شدن بیش از حد، ساختار داخلی سیم ها را فرسوده می کند و باعث می شود که یکپارچگی آنها به مرور زمان از بین برود. اجتناب از این امر به افزایش عمر سیم کمک می کند. سعی کنید برای حفظ سیم های خود از یک روش کوک استفاده کنید. به این ترتیب با جابجایی بین روش‌ها آنها را بیش از حد دستکاری نمی‌کنید.

 

گیتار را در قاب یا جعبه قرار دهید

2 5

نگه داشتن گیتار در قاب آن به عمر طولانی‌تری سیم‌های شما کمک می‌کند. جعبه گیتار شما پناهگاهی امن در برابر رطوبت است که باعث می شود سیم های شما دیرتر فرسوده شوند. در محیط های خشک بهترین راه نگهداری گیتار در یک جعبه است که در آن شما می توانید رطوبت نسبی داخل کیس را کنترل کنید که این کار با استفاده از  بسته های کوچکی به نام humidipaks انجام می شود.

Humidipaks سیستم‌های کنترل رطوبت دو طرفه هستند که داخل قاب گیتار شما را در رطوبت مطلوب برای گیتار نگه می‌دارند. گیتار شما از مواد طبیعی ساخته شده است که در صورت نگهداری در رطوبت یا درجه حرارت شدید، مستعد آسیب هستند. انقباض بیش از حد گیتار می‌تواند باعث شود که نیاز به تنظیم مجدد و دستکاری سیم‌ها و کوتاهی عمر آن‌ها شود. یک قاب گیتار سخت محافظت بیشتری از سیم نسبت به یک قاب نرم ایجاد می کند.

 

وقتی که گیتار نمی‌نوازید، آن را رو به بالا نگه دارید

قرار دادن گیتار به سمت بالا باعث می شود که فشار کمتری به سیم ها وارد شود و به آنها کمک می کند تا دوام بیشتری داشته باشند. هرگز گیتار خود را به صورت عمودی به مبلمان یا دیوار تکیه ندهید زیرا ممکن است سقوط کند و به بدنه یا سیم گیتار شما آسیب برساند.

 

از قرار دادن سیم های خود در معرض رطوبت بیش از حد خودداری کنید

سیم های فلزی گیتار می توانند با قرار گرفتن در معرض آب دچار خوردگی شوند. سیم‌ها نیز مانند خود گیتار باید با اجتناب از رطوبت و درجه حرارت شدید که می‌تواند باعث تاب خوردن شود، به بهترین وجه حفظ شود. نگهداری گیتار در دمای 75 درجه فارنهایت یا 24 درجه سانتیگراد و رطوبت 50 درصد ایده آل است. یک رطوبت سنج و یک دماسنج می توانند به اطمینان از محیطی بهینه برای سیم  های شما کمک کنند تا بتوانند بیشترین طول عمر را داشته باشند.

گیتارو یک مرکز تخصصی فروش گیتار در ایران است که اگر قصد خرید گیتار با کیفیت و قیمت مناسب را دارید، گیتارو می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. خرید گیتار نیازمند دانش و تخصص است و در این فروشگاه می توانید برای خرید از نظرات کارشناسان ما نیز بهره مند شوید.

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *