guitaro.logo
اصول مراقبت و نگه داری از گیتار

آموزش اصول مراقبت و نگه داری گیتار

نگهداری گیتار بسیار مهم است و کوچکترین انحراف از یک چیدمان حرفه ای می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد، اما خوشبختانه مراقبت از گیتار کار چندان سختی نیست. تعمیر و نگهداری گیتار یکی از مهم ترین و در عین حال نادیده گرفته ترین بخش های مربوط به گیتار است. یک گیتار که به درستی نگهداری شود بهترین عملکرد ممکن را به شما می دهد، مهم نیست چقدر ارزان یا گران باشد. چیزی که بسیاری از نوازندگان گیتار نمی دانند این است که این ساز واقعا چقدر پیچیده است. نگهداری و مراقبت کلی از گیتار چیزی است که از لحظه ای که گیتار را تهیه می کنید شروع می شود و در این صوت خواهید دید نه تنها بهترین عملکرد ممکن را از ساز خود دریافت خواهید کرد، بلکه طول عمر آن را نیز افزایش خواهید داد. امروز می خواهیم اصول مراقبت و نگهداری گیتار را مرور کنیم و از کارهای ساده‌ای شروع می‌کنیم که می‌توانید تقریباً در هر مکان و هر زمان انجام دهید، پس در ادامه با گیتارو همراه باشید. 

اصول مراقبت و نگه داری گیتار

تمیز کردن بدن و سیم ها

یکی از اساسی ترین اقداماتی که می توانید برای افزایش عمر گیتار خود انجام دهید، تمیز کردن آن است. بسته به محیطی که در آن هستیم با گذشت زمان عرق و روغن های طبیعی پوست ما در قسمت های مختلف گیتار جمع می شوند.  تمیز نکردن گیتار و باقی ماندن آن همه کثیفی می تواند ساز شما آسیب برساند. اجزای فلزی مانند فرت های گیتار الکتریک به مرور زمان دچار خوردگی می شوند. بهترین زمان برای تمیز کردن گیتار زمانی است که سیم ها را عوض می کنید. به این ترتیب شما دسترسی کامل به پل و صفحه انگشت گذاری خواهید داشت.

در بیشتر موارد، یک پارچه میکروفیبر مرطوب و کمی گریس تمام چیزی است که برای پاک کردن هرگونه کثیفی از گیتار شما لازم است. ما میکروفایبر را توصیه می کنیم زیرا به سطح گیتار آسیب نمی رساند. تعدادی پولیش و پاک کننده شیمیایی در بازار وجود دارد، اما در استفاده از آنها باید نهایت دقت را به خرج دهید. مشکل این است که گیتارهای مختلف با طیف وسیعی از پرداخت های متفاوت ساخته می شوند. به عنوان مثال، اگر از پاک کننده های نفتی بر روی سطح نیتروسلولزی استفاده کنید، به احتمال زیاد به آن آسیب دائمی خواهید رساند.

پایان یا فینیش گیتار

111

مراقب حباب زدن، تاول زدن، نرم شدن و رنگ زدایی در پایان باشید اگر می خواهید از پاک کننده ها و جلا دهنده ها استفاده کنید، مطمئن شوید که نوع مناسب را انتخاب کرده اید. مهم ترین عامل تهدید کننده فینیش گیتار چربی و گردو غبار است و جلوگیری از برخورد بدن با سطح گیتار و نظافت و جلوگیری از خراشیدن بدنه گیتار می تواند به براق ماندن بدنه گیتار در طولانی مدت کمک کند.

 

سیم ها

تمیز کردن سیم ها بسیار ساده تر است. همان پارچه میکروفیبر را بردارید و مقداری الکل روی آن بچکانید. اطمینان حاصل کنید که الکل با هیچ چیز دیگری به جز سیم تماس نداشته باشد. بهترین راه برای انجام این کار این است که کشش روی سیم ها را آزاد کنید و در حین تمیز کردن آن ها را بلند کنید. با این حال، اگر رشته ها خورده شده باشند، که به راحتی می توان از روی رنگ آنها تشخیص داد، وقت آن است که آنها را تعویض کنید. این احتمال وجود دارد که آنها خاصیت توناژ خود را در این مرحله از دست داده باشند، و تمیز کردن آنها برای شما کارساز نخواهد بود و این کار به دوام آوردن سیم ها کمک نخواهد کرد.

 

حفظ رطوبت مناسب

112

گیتارها از چوب ساخته شده اند و چوب به رطوبت واکنش نشان می دهد. با این حال، اکثر نوازندگان گیتار کاملاً این واقعیت را نادیده می گیرند. همچنین لازم به ذکر است که گیتارهای آکوستیک نسبت به گیتارهای الکتریک به مراتب بیشتر در معرض تغییرات رطوبت هستند. با این حال، نتایج کم و بیش مشابه هستند. 

علت

مسئله رطوبت بسیار پیچیده است. اگر هوا خیلی خشک باشد، تمام رطوبت گیتار شما را می مکد. با این حال، اگر رطوبت بیش از حد بالا باشد، این باعث می شود که چوب روی گیتار شما منبسط شود. اینجاست که همه چیز واقعاً پیچیده می شود. اثرات رطوبت مضر بسیار آهسته وارد می شود و تشخیص آن بسیار سخت است. حفظ رطوبت مناسب یکی از بزرگترین کلیدها برای نگهداری صحیح گیتار در طولانی مدت است.

اثرات رطوبت بر گیتار

همه چیز از آنجا شروع می شود که گیتار شما برخی از ویژگی های خود را از دست می دهد. در مرحله بعدی تغییراتی در اکشن گیتار رخ می دهد و بدترین حالت ممکن این است که تنوود روی ساز شما بسته به رطوبت زیاد یا کم آن به سمت داخل یا خارج تغییر شکل دهد. رطوبت مناسب بین 30٪ تا 70٪  برای اکثر گیتارها است و تلاش برای محدود کردن آن به 40٪ تا 60٪ بسیار توصیه می شود.

راه های مبارزه با رطوبت

سوال منطقی بعدی این است که چگونه می توان رطوبت گیتار خود را کنترل کرد؟ پاسخ استفاده از مرطوب کننده های گیتار است. انواع مختلفی از مرطوب کننده های گیتار وجود دارد، اما کاربردی‌ترین و کارآمدترین آن‌ها مرطوب‌کننده‌های قاب گیتار هستند.

رطوبت ساز قاب گیتار

با قرار دادن گیتار خود در یک فضای بسته مانند کیس، رطوبت ساز می تواند رطوبت محیط را بسیار راحت تر کنترل کند. داشتن یکی از این دستگاه‌ها، مانند سیستم مرطوب‌کننده دو طرفه D’Addario  به خصوص اگر گیتار آکوستیک دارید توصیه می شود. 

 

صفحه انگشت گذاری

همانطور که قبلا ذکر کردیم، صفحه انگشت یکی از بهترین مکان‌ها برای جمع‌شدن آلودگی روی گیتار شماست. تمیز کردن صفحه انگشت تضمین می‌کند که گیتار شما از نظر عملکرد در بهترین شرایط ممکن نگهداری می‌شود.

 

صفحه انگشت گذاری گیتار نیاز به تمیز کردن دارد

به طور کلی دو راه وجود دارد که ما توصیه می کنیم در طول روال تعمیر و نگهداری گیتار، صفحه انگشت گذاری خود را تمیز کنید. این دو راه سریع است و تفاوت بصری زیادی ایجاد می کند.

آماده سازی

 اولین قدم حذف رشته هاست. یک نکته بسیار مهم که باید به خاطر بسپارید این است که دو یا سه رشته را در یک زمان حذف کنید. برداشتن هر شش رشته به طور همزمان ممکن است باعث انحراف گردن به دلیل آزاد شدن ناگهانی کشش شود. این مرحله برای روش اول تمیز کردن ما مهمتر از روش دوم است. 

راه استاندارد

113

استانداردترین روش برای تمیز کردن صفحه انگشت گذاری استفاده از پشم فولادی است که به آن پشم فولادی فوق العاده ریز می گویند. که این مواد تقریباً به نرمی یک پارچه نخی و به همان اندازه ارزان است. کاری که می خواهید با پشم فولادی انجام دهید این است که تخته را مطابق جهت دانه های موجود در چوب صاف کنید. به عبارت دیگر، از مهره به سمت پل گیتار بروید. لازم نیست خیلی محکم روی تخته فشار دهید، فقط آن را به آرامی بکشید تا کثیفی از بین برود. اکنون که تخته تمیز است مقدار زیادی روغن معدنی روی تخته خود بمالید، آن را پخش کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. پس از گذشت زمان، روغن اضافی را با مقداری دستمال کاغذی بردارید.

 

GORGOMYTE Gorgomyte

ماده ای است که به طور خاص برای تمیز کردن صفحه انگشت گیتار طراحی شده است. در مقایسه با پشم فولادی نفوذپذیری بسیار کمتری دارد و در واقع حاوی روغن های لازم است. برای حالت دادن به تخته، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تخته را با Gorgomyte صاف کنید.

 

ارزیابی تراز گردن

سیم های روی گیتار شما دائما تحت کشش هستند. این تنش، در عین حال که برای تولید تن لازم است، روی گردن اثر می گذارد. تغییرات در تراز گردن می تواند نتیجه چیزهای مختلف باشد و آنچه ما می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم این است که چگونه تراز گردن را ارزیابی کنیم و تعیین کنیم که آیا اصلاحاتی نیاز است یا خیر.

 

بازرسی بصری

ساده ترین راه برای انجام این کار این است که گیتار را بردارید و از انتهای پل به سمت پایین گردن نگاه کنید.آنچه شما به دنبال آن هستید هرگونه ناهنجاری در ارتفاع فرت ها است. 

بازرسی مستقیم

یک روش متفاوت برای ارزیابی تراز گردن، استفاده از سیم‌ها روی گیتار است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرت 1 و 14 را روی سیم ششم فشار دهید و ببینید آیا فرت 6 با سیم تماس دارد یا خیر. اگر شیب آشکاری  وجود داشته باشد، گردن شما به احتمال زیاد به سمت داخل خم می شود. همین فرآیند را در رشته اول یا E بالا تکرار کنید تا مشخص شود که آیا گردن تاب برداشته است یا خیر.

بهینه سازی میله خرپا

در صورتی که گردن شما به سمت داخل یا خارج خم می شود، تنها راه حل واقعی برای این مشکل تنظیم میله خرپا است. میله خرپایی میله ای فلزی است که تا انتها از گردن شما عبور می کند. اکثر گیتارها دارای یک میله خرپایی هستند که در قسمت سر به آن دسترسی دارید، در حالی که برخی از گیتارها دارای یک نقطه دسترسی در انتهای دیگر نیز هستند. تنظیم میله خرپا یک عملیات بسیار ظریف است و از آنجایی که این یک بخش ضروری از نگهداری هر گیتاری است، باید بدانید که چگونه آن را به درستی انجام دهید.

ارزیابی مشکل

اولین چیزی که باید تعیین کنید این است که گردن شما چگونه خم می شود. آیا از وسط بالاتر و در انتها پایین تر است؟ یا از وسط به سمت عقب فرو می رود؟  زیرا دانستن این اطلاعات دقیقاً به شما می گوید که چگونه میله خرپا را تنظیم کنید. 

میله خرپایی را تنظیم کنید

برای دسترسی به میله خرپا، باید رشته ها را بردارید. در مرحله بعد، صفحه ای را که میله خرپا را در سر استوک می پوشاند، بردارید. برندهای مختلف گیتار به ابزارهای مختلفی برای تنظیم میله خرپایی نیاز دارند. رایج ترین آنها پیچ گوشتی یا کلید شش گوش است. مهم است که از ابزار اندازه گیری مناسب استفاده کنید و ابزار را تا انتها در شکاف قرار دهید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر فرسودگی سوکت روی میله خرپا هستید که تعمیر آن در آینده بسیار دشوار است. میله خرپایی را می توان به دو صورت تنظیم کرد. می توانید آن را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

اگر وسط گردن شما بالاتر از هر دو انتهای آن است، میله خرپا را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر گردن در وسط فرو رفته است، باید میله خرپا را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. میله را تنظیم کنید و اثرات آن را بررسی کنید. اگر فکر می کنید که به اصلاح بیشتری نیاز دارد، تا زمانی که گردن شما تقریباً صاف شود، ادامه دهید. اما به خاطر داشته باشید که بیشتر گیتارها یک خمیدگی جزئی در گردن را ترجیح می دهند، بنابراین ممکن است ایده خوبی نباشد که به سراغ یک گردن کاملا صاف بروید.

 

پر کردن یا تقویت مهره

مهره یک جزء نسبتاً ساده است که نقش مهمی در نحوه نواختن گیتار شما دارد. این تکه کوچک استخوان یا مواد مصنوعی ارتفاع رشته را تعیین می کند. گاهی اوقات، برای تنظیم صحیح عملکرد خود، باید تنظیماتی را در مهره انجام دهید. این تنظیمات به صورت تقویت یا پر کردن یک مهره خواهد بود. به عبارت دیگر، شما یا در حال پایین آوردن یا بالا بردن سیم ها هستید. نکته اصلی که باید در هنگام انجام هر یک از این دو کار در نظر داشته باشید این است که حاشیه خطای بسیار کمی برای کار با آن دارید.

 

تنظیمات پل

انجام تنظیمات بر روی پل گیتار برای به دست آوردن یک صدای خوب ضروری است زیرا لحن نامناسب به راحتی قابل تشخیص است. گیتار را با یک تیونر مناسب گیتار کوک کنید و یک آکورد بنوازید. اگر صدای گیتار ناهماهنگ است، دوباره سیم ها را بررسی کنید. چیزی که معمولاً اتفاق می‌افتد این است که تیونر شما کوک کاملی را نشان می‌دهد در حالی که صدای گیتار هنوز ناهماهنگ است.

 

نگه داری از گیتارهای آکوستیک

اولین قدم در مراقبت از گیتار آکوستیک، حذف سیم های قدیمی است. بهترین راه برای انجام این کار این است که با یک دست گردن گیتار را بگیرید و با دست دیگر گیره تنظیم سیم انتخابی را باز کنید. گیتار آکوستیک نیازمند مراقبت زیادی در زمان حمل و نقل است و رسیدن گرمای بیش از حد به این گیتار بر بدنه و پوسته آن تاثیر زیادی خواهد داشت. گیتارهای اکوستیک دارای فینیش مات و نیمه براق هستند و لازم است برای تمیز کردن آنها از پارچه خشک استفاده کنید.

 

نگه داری از گیتار الکتریک

 برای نگه داری از گیتار الکتریک می توانید از اسپری فشرده هوا استفاده کنید. حتما گیتار خود را در هاردکیس حمل کنید و شل و سفت بودن پیچ های گیتار را هر چند روز یکبار بررسی کنید.

 

نگه داری از گیتار کلاسیک و فلامنکو

نگه داری از این دو نوع گیتار بسیار شبیه به هم است و بهتر است بعد از هر بار تمرین آنها را تمیز کنید و در هوای متعادل نگه داری کنید:

-اگر به هر دلیلی می‌دانید که برای مدت طولانی گیتار خود را نمی‌نوازید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از کیس سخت است که یک محیط کنترل شده برای گیتار شما ایجاد می کند که می توانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که محافظت طولانی مدت را تضمین کند.

-قبل از اینکه گیتار خود را برای مدت طولانی بایگانی کنید، سیم ها را کامل جدا کنید. انجام این کار تنش روی گردن را از بین می برد. یک دستگاه رطوبت ساز تهیه کنید رطوبت یک نگرانی واقعی برای نگه داری طولانی مدت گیتار است، حتی اگر از کیس سخت استفاده کنید.

-چک کردن گهگاهی گیتار راه خوبی برای مشاهده مشکلات احتمالی آن قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی است. در صورت امکان می توانید هر ماه یک بار این کار را انجام دهید.

برای خرید گیتار با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب کافیست به سایت فروشگاه گیتارو سری بزنید و از بین انواع و اقسام گیتارها متناسب با علاقه و بودجه خود گیتاری را خریداری کنید. گیتارو یک سایت تخصصی در زمینه فروش گیتار است که قیمت مناسب و ارسال سریع سفارشات را سرلوحه کار خود قرار داده است. این سایت با ارائه کامل اطلاعات محصول این امکان را برای مشتری فراهم کرده است تا با مقایسه محصولات با یکدیگر خرید هوشمندانه ایی داشته باشد.

 

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *