guitaro.logo
چرا گیتارها از کوک خارج می شوند؟

چرا گیتار از کوک خارج می شود؟

یکی از چیزهای آزاردهنده ای که گیتاریست ها در هر سطحی با آن مواجه می شوند، سازی است که در کوک نمی ماند. اینکه چرا گیتار شما صدای ناهماهنگی دارد اغلب به سطح تجربه شما بستگی دارد. گیتاری که از کوک خارج شده به دلیل تکنیک ضعیف می تواند آکوردهایی ایجاد کند که ناسازگار به نظر می رسند. و حالا برای یافتن پاسخ این سوال که چرا گیتارها از کوک خارج می شوند در ادامه با گیتارو همراه باشید.

 

چرا گیتار از کوک خارج می شود؟

1. سیم ها

سیم ها اولین عاملی هستند که می توانند باعث شوند که گیتارها از کوک خارج شوند. ممکن است ساده به نظر برسد، اما سیم‌های قدیمی می‌توانند باعث خارج شدن گیتار از کوک شوند زیرا توانایی خود را برای نگه داشتن تنش از دست می دهند و کمتر بمی توانند به فرت ضربه بزنند. سیم‌های جدید با صدای روشن تری که دارند می‌توانند به تنظیم صدای گیتار کمک کنند. قبل از انجام هر گونه تنظیمات لحن، سیم های جدید را روی گیتار خود قرار دهید. سیم ها به طرق مختلف بر آهنگ صدا تأثیر می گذارند.

به عنوان مثال اگر شما گیج را تغییر دهید، آهنگ صدا تحت تأثیر قرار می گیرد. با افزایش سن سیم ها، آهنگ صدا تغییر می کند، بنابراین مهم است که این تنظیمات گیتار خود را با استفاده از سیم های جدید انجام دهید. وقتی سیم ها را تغییر می دهید آنها را یکی یکی جایگزین کنید. اگر تمام سیم ها را به یکباره بردارید، چند روز طول می کشد تا گردن و پل به حالت عادی برگردند. پس از تعویض سیمها قبل از انجام هر گونه تنظیمات، یک یا دو روز صبر کنید زیرا زمان می برد تا میله گردن و خرپا جا بیفتد. 

 

2. آب و هوا

گیتارها سازهای چوبی و در برابر تغییرات دما و رطوبت حساس هستند. این تغییرات می تواند باعث انبساط و انقباض گیتار شود و ممکن است در حین انجام این کار، تنظیمات کوک گیتار را تغییر دهد. این مسئله برای افرادی که با گیتار خود سفر می کنند یا کنسرت می نوازند بسیار رایج است. این افراد اغلب گیتار خود را از یک خانه گرم برمی دارند و در ماشین سرد می گذارند و دوباره به یک مکان گرم باز می گردند.

این تغییرات دما می تواند باعث انبساط و انقباض چوب شود و آن را به یک کابوس برای تنظیم گیتار تبدیل کند. گیتارها و سیم‌های آن‌ها تا حد زیادی تحت‌تاثیر تغییرات شدید دما قرار می‌گیرند، و وقتی هوا گرم است سیم ها منبسط می‌شوند که صدای گیتار را صاف می‌کنند. و وقتی سیم ها سرد می‌شوند منقبض می‌شوند و در نتیجه صدای تندتری ایجاد می کنند. 

 

3.کاپو

این مسئله می تواند ناشی از چند چیز مانند کیفیت کاپو، محل کاپو و خود سیم ها باشد. هنگامی که یک کاپو را روی گیتار خود قرار می دهید، در اصل کاری که انجام می دهید فشار دادن تمام سیم ها به یکباره برای مدت طولانی است. این همان چیزی است که یک کاپو برای انجام آن طراحی شده است.

بنابراین نه تنها همه سیم ها به یکباره فشار داده می شوند، بلکه برخی از آنها نیز کمی کشیده می شوند. یک کاپو با قرارگیری نامناسب می‌تواند تنظیم گیتار شما را به هم بزند، در هنگام اتصال سیم‌ها به سمت فرت‌، سیم‌ها را به سمت پایین بکشد و هنگام درآوردن، آن‌ها را در سراسر صفحه انگشت گذاری بکشد. 

 

4. گوشی های کوک

فرسودگی و پارگی گیتار می تواند گیره های تنظیم آن را تا حدی شل کند که نتوانند کوک را نگه دارند. استفاده از پیچ گوشتی برای سفت کردن هر چند وقت یکبار باعث می شود که گوشی های کوک به اندازه کافی به سر استوک متصل شده و صدای گیتار را به خوبی حفظ و آن را در کوک نگه دارد. ضربه زدن تصادفی به گوشی های کوک گیتار یکی از راه های متداولی است که گیتارها را از کوک خارج می کند. این کار باعث می شود که یک یا چند سیم از کوک خارج شود.

اگر مراقب گیتار خود باشید و از هر چیزی که می‌تواند کلیدهای تنظیم را به هم بزند اجتناب کنید، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود. با این حال، اگر گیتار بنوازید و آن را از جایی به جای دیگر حمل کنید دیر یا زود این اتفاق می افتد که به طور تصادفی به یک گوشی کوک برخورد کنید یا آن را به طور تصادفی به چیزی بمالید و یا کمی بچرخانید.

 

5. رگلاژ نادرست

در صورتی که گیتار به درستی رگلاژ نشده باشد گیتار در کوک نخواهد ماند. و این مشکل را می توان با تنظیم کردن تراس راد که به صورت طولی از وسط دسته عبور می کند برطرف کرد. حتی ممکن است لازم باشد ارتفاع بریج و نات را هم اصلاح کنید تا این مشکل حل شود.

ما به دلایل اصلی خالی شدن کوک گیتار اشاره کردیم ولی موارد جزئی مانند عدم نصب صحیح سیم ها روی دسته گیتار و ضعیف بودن سیم ها نیز می تواند باعث شود که گیتار از کوک خارج شود. برای خرید انواع گیتار در برندها و قیمتهای مختلف می توانید به سایت فروشگاه گیتارو مراجعه کنید و با بررسی و مقایسه گیتارهای مختلف خرید خود را انجام دهید.

 

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *