guitaro.logo
راهنمای نهایی گیتار برای دستان کوچک

آیا داشتن دستان کوچک مانعی برای نواختن گیتار است؟

اگر دست‌های کوچک یا انگشتان کوتاهی دارید باید بدانید که انتخاب گیتار مناسبی که احساس راحتی در هنگام نواختن آن داشته باشید بسیار مهم است. بهترین گیتاری برای شما همان گیتاری است که از نواختن آن لذت می برید. وقتی دست‌های کوچکی دارید، نواختن برخی از گیتارها ممکن است ناخوشایند یا حتی دردناک باشد. این راهنما به شما کمک می کند تا بهترین گیتار را متناسب با دستان کوچک خود بیابید. در  این راهنما توضیح داده ام که چرا هنگام نواختن گیتار نباید دست های کوچک را به عنوان یک محدودیت در نظر بگیرید. در ادامه با گیتارو همراه باشید.

آیا داشتن دستان کوچک مانعی برای نواختن گیتار است؟

ممکن است نگران باشید که دستانتان برای نواختن گیتار خیلی کوچک است یا اینکه به خاطر دستانتان پیشرفتی ندارید. بیایید بررسی کنیم که آیا این مسئله درست است یا خیر. شاید هنگام نوازندگی در دستان خود احساس درد می کنید. اما باید بدانید که همه کسانی که در حال اموختن گیتار هستند بدون در نظر گرفتن اندازه دستانشان، در ابتدا با مشکل مواجه شده اند.

این بدان معنی است که مشکلاتی که تجربه می کنید به احتمال زیاد به دلیل کوچک بودن دستان شما نیست. من مردان بزرگسالی را دیده ام که با اینکه دست‌های بزرگی دارند نمی‌توانند انگشتان خود را در جای مناسب روی سیم های گیتار قرار دهند. با این حال، من گیتار آموز 7 ساله ایی را  دیده ام که به راحتی دست‌های کوچک خود را دور یک گیتار با اندازه کامل می‌پیچد و نواختن آکوردها را به راحتی (پس از آموزش مناسب) انجام می دهد.

اندازه های دست

مسئله اصلی اندازه دستان شما نیست اگرچه اندازه تا حدی مهم است، مسئله واقعی این است که برای نواختن گیتار باید دستان خود را به روش های غیر معمول دراز کنید. اگر در حین بازی احساس درد می کنید یا رسیدن به سیم ها برایتان سخت است، بخشی از مشکل به دلیل اندازه دست های شماست. اما مسئله اصلی آموزش کشیدن دست ها با کشش مناسب است.

در این راهنما من تمریناتی را به شما آموزش خواهم داد که می توانید از آنها برای تمرین کشش صحیح دستان خود استفاده کنید. همانطور که در این راهنما خواهید آموخت، زمانی که دست های کوچک به درستی آموزش دیده باشند، کاملا قادر به نواختن گیتار هستند.

1 11

گیتار با اندازه کامل و دست های کوچک

در حالی که ممکن است فکر کنید که گیتارهای سایز کوچک تنها گزینه شما هستند، بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم تا ببینیم آیا این درست است یا خیر. بیایید به گیتارهای با اندازه کامل و نحوه نواختن آنها در صورت داشتن دست های کوچک نگاه کنیم.

ممکن است متوجه شوید که برخی از گیتارهای سایز کامل برای نواختن راحت هستند، حتی با دستان کوچک یا انگشتان کوتاه. علیرغم آنچه از نام آن پیداست، همه گیتارهای سایز کامل دقیقاً یک اندازه نیستند. ممکن است بین گیتارهای “فول سایز” مختلف تفاوت زیادی در اندازه وجود داشته باشد.

برخی از گیتارهای سایز کامل وقتی دستان کوچکی دارید نواختن آنها غیرممکن است در حالی که با برخی دیگر به طرز شگفت آوری احساس راحتی می کنید.

2 13

در بالا چند گیتار در اندازه کامل را می بینید که مقایسه گیتارهای بالا در زمانی که دستان کوچکی دارید، دو بخش مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

-بدنه (که در کادر آبی مشخص شده است)

-گردن (در کادر قرمز مشخص شده است)

هر دوی این بخش‌ها نقش مهمی در احساس شما هنگام نواختن گیتار دارند، بنابراین اجازه دهید هر قسمت را با جزئیات بررسی کنیم تا بدانید در هر گیتاری به دنبال چه چیزی باشید.

گردن گیتار کامل برای دستان کوچک

ابتدا به طول کادرهای قرمز برجسته در گیتارهای مختلف نگاهی بیندازید. متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی در طول گردن گیتارهای مختلف وجود دارد. طول همه گردن ها یکسان نیست و ممکن است تفاوت زیادی در طول گردن بین گیتارهای مختلف با اندازه کامل وجود داشته باشد.

طول گردن بر نزدیکی فرتها به هم تأثیر می گذارد. هرچه گردن بلندتر باشد، فاصله بین فرها بیشتر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که دست های کوچک دارند، گیتارهای سایز کوچک را ترجیح می دهند زیرا در آنها فرت‌ها به هم نزدیک‌تر هستند و نیازی به کشش دست‌های شما نیست.

اما طول مهم ترین نکته در نگاه کردن به گردن نیست. مهم ترین نکته زمانی که دست های کوچکی دارید، عرض و شعاع گردن است. برخی از گیتارها دارای گردن کلفت و درشتی هستند که باعث می‌شود دست‌های کوچک به سختی حرکت کنند.

اشکال گردن گیتار

3 9

توجه داشته باشید که برخی از گردن ها نازک اند در حالی که برخی دیگر ضخیم و گرد هستند. نواختن هر کدام کاملاً متفاوت است و به طور کلی، رسیدن به صفحه انگشت گذاری روی گیتارهایی با گردن نازک بسیار آسان‌تر است. یک گردن نازک باعث می شود دست های کوچک راحت تر به سیم ها برسند و همچنین در نواختن احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

اگر گردن نازک و نه خیلی پهن باشد، ممکن است بتوانید به راحتی یک گیتار سایز کامل بنوازید. در حالی که نواختن یک گیتار با اندازه کامل با گردن کلفت ممکن است برای شما با دستان کوچک غیرممکن به نظر برسد. بهترین گیتار برای انگشتان کوتاه یا دست‌های کوچک، گیتاری با گردن صاف است که دسترسی انگشتان کوتاه به دور گردن را آسان‌تر می‌کند.

بدنه گیتار کامل برای دستان کوچک

اندازه و شکل بدنه نقش مهمی در احساس راحتی نواختن گیتار در هنگام داشتن دستان کوچک دارد. این نکته مهمی است که متوجه شدم سایر وب سایت ها هنگام صحبت در مورد بهترین گیتار برای دست های کوچک فراموش می کنند به آن اشاره کنند. به عنوان مثال، یک گیتار آکوستیک بزرگ و حجیم نمی تواند برای یک کودک کوچک یا یک بزرگسال مناسب باشد.

کودک ممکن است با یک گیتار آکوستیک با اندازه کامل مشکل داشته باشد، اما با یک گیتارهای الکتریک ممکن است کاملاً احساس راحتی کند. ممکن است متوجه شوید که نواختن گیتار آکوستیک با سیم فولادی با اندازه کامل غیرممکن است. اما یک گیتار الکتریک با اندازه کامل با بدنه‌ای که به خوبی روی پای شما می‌نشیند، ممکن است احساس خوبی به شما بدهد.

تصور نکنید که فقط به این دلیل که دستان کوچکی دارید نیاز به خرید یک گیتار با سایز کوچک دارید. اگر فردی کوتاه قد با دستان کوچک هستید یا برای کودکی گیتار می‌خرید لازم است در مورد وزن گیتارها بدانید زیرا مهم است که به وزن یک گیتار نیز فکر کنید. در حالی که اندازه و شکل یک گیتار مهم ترین فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود، وزن بسیاری از گیتارها می تواند برای برخی افراد مشکل ساز باشد.

چرا باید یک گیتار با اندازه کامل را در نظر بگیرید؟

توصیه ای که در وب سایت های دیگر می بینم این است که اگر دستان کوچکی دارید، یک گیتار با سایز کوچک بخرید. بیایید ببینیم که چرا من یک گیتار با اندازه کامل را توصیه می کنم و چرا ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. یک گیتار سایز کامل برای همه مناسب نیست ولی می توانم بگویم که برای اکثر افرادی که دستان کوچک دارند مناسب است.

اگر دستان یک کودک 7 ساله قادر به نواختن یک آکورد باز باشد، دستان شما با تمرین مناسب بیش از این توانایی را خواهند داشت. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که دستان شما کاملاً قادر به نواختن با یک گیتار با اندازه کامل هستند حتی اگر در حال حاضر برایتان این کار امکان پذیر نباشد.

دستان شما هرگز برای نواختن گیتار کوچک نیستند و برای نواختن به گیتار با سایز کوچک نیاز ندارید. برخی از افراد ممکن است گیتار با سایز کوچک را ترجیح دهند، اما حتی آن دسته از افراد نیز قادر به نواختن یک گیتار با اندازه کامل با آموزش مناسب هستند.

انتخاب های بیشتر

هنگامی که دستان خود را برای نواختن با یک گیتار با اندازه کامل آموزش دادید، تقریباً می توانید با هر گیتاری بنوازید. شما می توانید وارد یک فروشگاه گیتار شوید و از بین گیتارهای بی شماری در اشکال و سبک های مختلف انتخاب کنید. گیتارهایی وجود خواهند داشت که برای شما خیلی بزرگ به نظر می رسند.

مثلاً: گیتارهای آکوستیک dreadnought با اندازه کامل، اما هنگامی که انگشتان خود را تمرین دهید تا روی گردنی با اندازه کامل احساس راحتی کند، تقریباً هر چیزی را می توانید بنوازید. نقطه ضعف نواختن با گیتار با سایز کوچک این است که شما همیشه به این گیتارها محدود خواهید شد.

گیتار در مقیاس کاهش یافته

همانطور که از نام آن پیداست، این گیتارها به سادگی طول مقیاس را کاهش می دهند تا گردن کوتاه تر شود و گردن کوتاه تر به این معنی است که فرتها به هم نزدیکتر هستند. بیشتر اوقات وقتی کسی شکایت می کند که گیتار برای دستانش بزرگ است، مشکل اصلی معمولاً بدنه گیتار است.

گیتارهای با مقیاس کاهش یافته به دلیل گردن کوچکتر و همچنین به دلیل کوچکتر بودن بدنه احساس بهتری دارند. بنابراین اگر یک گیتار سایز 3/4 یا یک گیتار مسافرتی را برمی دارید و فکر می کنید برای دستان کوچک شما عالی است، به احتمال زیاد فقط اندازه بدنه گیتار است که باعث می شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

چگونه انگشتان خود را برای نواختن گیتار دراز کنیم

صرف نظر از اندازه دست یا طول انگشتانتان، باید بیاموزید که انگشتانتان خود را برای نواختن گیتار به روشی غیرطبیعی دراز کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردم، همه در هنگام یادگیری گیتار در ابتدا برای نواختن آکوردهای اصلی دچار مشکل می شوند، حتی افرادی که دست های بزرگ دارند. من تمریناتی را به شما یاد می دهم که همه چیزهایی را که برای فرم دادن به انگشتان خود نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

اگر دست‌های کوچکی دارید، برخی از این تمرین‌ها بسیار دشوار خواهند بود. اما با انجام این تمرینات می توانید بر هر محدودیتی که در دستان خود احساس می کنید غلبه کنید. اگر این تمرینات را هر روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید و متوجه خواهید شد که آنچه قبلا غیرممکن بود، ناگهان دست یافتنی به نظر می رسد. با یک یا دو هفته انجام این تمرینات، دست شما می تواند بسیار بیشتر از آنچه اکنون می تواند کشیده شود.

انگشت اول (انگشت اشاره) خود را روی فرت پنجم قرار می دهید و آن را  بنوازید. سپس فرت ششم را با انگشت دوم خود (وسط) بازی کنید و همچنان انگشت اول را پایین نگه دارید.

-سپس فرت هفتم را با انگشت سوم خود بنوازید و دو انگشت دیگر را پایین نگه دارید. در نهایت فرت هشتم را با انگشت چهارم خود بزنید و هر چهار انگشت را در جای خود نگه دارید. سپس به رشته بعدی بروید و الگو را تکرار کنید.

زمانی که به انگشت چهارم خود برسید، احساس خواهید کرد که انگشتانتان واقعا کشیده می شوند. بسته به اندازه دست ها و میزان تمرینی که انجام داده اید، این کار آسان یا بسیار دشوار خواهد بود.

مقابله با درد دست

متأسفانه، زمانی که برای اولین بار گیتار را یاد می گیرید احساس درد در دستان تان کاملاً طبیعی است. دست های شما عادت به کشش و فشار دادن روی تارها ندارند و برای همین است که در انگشتان خود احساس درد می کنید. همه افراد زمانی که برای اولین بار سعی می کنند آکوردها را یاد بگیرند یا نت هایی روی گیتار بنوازند کمی درد یا ناراحتی را تجربه می کنند.

داشتن دست‌های کوچک می‌تواند احساس ناراحتی را افزایش دهد، زیرا شما باید بیشتر از کسی که دست‌های بزرگ‌تر و قوی‌تری دارد فشار دهید. در اینجا چند نکته برای مقابله با ناراحتی یا درد در دست وجود دارد:

به طور منظم استراحت کنید. پس از هر جلسه تمرین به دست خود زمان دهید تا ریکاوری کند. دست شما از عضلاتی استفاده می کند که معمولاً از آنها استفاده نمی کردید، بنابراین آنها خسته می شوند.

-به کار با تمرینات انگشتان ادامه دهید. تمرینات به سرعت قدرت و کنترل را در انگشتان شما ایجاد می کند. هر چه زودتر این قدرت را ایجاد کنید، درد زودتر متوقف می شود.

-افراد مبتدی همیشه به مراتب بیشتر از گیتاریست های پیشرفته سیم ها را فشار می دهند. اما هنگامی که لمس کمتری انجام دهید، درد به طور جادویی ناپدید می شود.

از کاپو استفاده کنید. یک کاپو را روی گردن قرار دهید و متوجه خواهید شد که فشاری را که باید روی تارها وارد کنید را کاهش می دهد. استفاده از کاپو می تواند به شما کمک کند تا مرحله “درد رشد” یادگیری گیتار را پشت سر بگذارید.

 

اگر در حال یادگیری یک گیتار با اندازه کامل بوده اید و این مقاله را برای یافتن گیتاری با اندازه کوچکتر و برای تغییر به آن جستجو کرده اید به شدت توصیه می کنم قبل از اینکه گیتار  خود را رها کنید و یک گیتار با سایز کوچکتر بخرید، مدتی را با این تمرینات بگذرانید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *