guitaro.logo
12 روش علمی اثبات شده برای یادگیری سریعتر گیتار

12 روش علمی اثبات شده برای یادگیری سریعتر گیتار

یادگیری گیتار می تواند سخت باشد. سالها طول می کشد تا به این ساز تسلط پیدا کنید و زمان زیادی برای رسیدن به موفقیت لازم است. به همین دلیل است که همه ما باید از زمان تمرین خود حداکثر استفاده را ببریم. در دنیای موسیقی به ندرت درباره راههای علمی یادگیری سریعتر گیتار صحبت می شود، اما روش های علمی اثبات شده زیادی برای یادگیری و تسلط سریعتر بر گیتار وجود دارد. اگر شما هم به دنبال روش های علمی یادگیری سریعتر و کارآمدتر گیتار هستید در ادامه با گیتارو همراه باشید. 

12 روش علمی اثبات شده برای یادگیری سریعتر گیتار

1) در محیطی ایده آل تمرین کنید

اتاقی که برای انجام تمرین و یادگیری گیتار انتخاب می‌کنید، تفاوت زیادی در نحوه یادگیری شما ایجاد می‌کند. محققان دانشگاه واشنگتن و کالیفرنیا برکلی دریافتند که چندین عامل مهم وجود دارد که تفاوت بزرگی در نتایج حاصل از تمرین ایجاد می کند:

نور : نور روز بسیار مهم است. مطمئن شوید که در اتاقی که قرار است روزانه تمرین کنید مقدار زیادی  نور وجود داشته باشد و اگر نور کم بود حتما پرده ها را باز کنید.

سر و صدا:  بی‌شک سکوت نقش مهمی در تمرکز دارد. اگر در خانه‌ای پر سر و صدا زندگی می‌کنید، اتاق ساکت‌تری پیدا کنید، از اعضای خانواده‌تان بخواهید موقع تمرین شما سکوت کنند. شما می‌توانید از هدفون استفاده کنید و هر کاری لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید در ایده آل ترین شرایط تمرین میکنید.

دما: دانش آموزان در محیط های بین 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) و 23 درجه سانتیگراد (74 درجه فارنهایت) به بهترین وجه یاد می گیرند. پس بهتر است مراقب تهویه محیط یادگیری خود باشید و اجازه ندهید اتاق خیلی گرم شود.

چیدمان: مرتب بودن اتاقی که در آن یاد می‌گیرید نیز مهم است. محیط تمرین باید نسبتاً بدون درهم ریختگی سازماندهی شود.

گیاهان: وجود گیاهان در اتاقی که در آن آموزش می بینید نیز تاثیرات مثبتی دارد. ثابت شده است که وجود گیاهان بدون توجه به دوست داشتن یا عدم علاقه به آنها، تأثیر آرام بخشی بر افراد دارد.

 

۲) به طور منظم تمرین کنید

1 20

یادگیری گیتار نیازمند آموختن حرکات انگشتان دست ها می باشد و سرعت یادگیری این حرکات به میزان تمرینات شما بستگی دارد. هر چقدر بیشتر روی تمرین مداوم اصرار داشته باشید این یادگیری سریعتر اتفاق می افتد. بخصوص اگر مبتدی هستید نیاز است که تمرین مداوم و روزانه داشته باشید. زمانی که روزانه 15 دقیقه وقت صرف یادگیری گیتار کنید دیری نخواهد گذشت که متوجه تغییراتی در مهارت های نواختن گیتار خود خواهید شد. اما اگر همین تمرین را هفته ایی 15 دقیقه انجام دهید بسیار بیشتر طول خواهد کشید تا به نتیجه برسید. تا زمانی که مبتدی هستید روزی 15 تا 30 دقیقه تمرین کنید و به مرور این زمان را اضافه کنید. 

 

3) کرونوتایپ خود را بشناسید و بر اساس آن تمرین کنید

Chronotype تمایل فرد به خوابیدن در یک زمان خاص در طول یک دوره 24 ساعته است که اساسا ساعت بدن ماست. در سال‌های اخیر مقالاتی در مطبوعات منتشر شده است که ادعا می‌کنند مردم و به‌ویژه جوانان در صبح بهتر یاد می‌گیرند که البته مطالعه  دانشگاه تورنتو این نظریه را رد کرده است. در این مطالعات به این نتیجه رسیدند که بدن هر کس زمان بندی خاص خود را برای یادگیری و خواب دارد و معتقد است به تعمیم بیش از حد دیگران که به شما می گویند چه کاری انجام دهید و چه زمانی تمرین کنید گوش ندهید.

بلکه تمرین خود را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید. من به دانش‌آموزان می‌گویم که بهتر است دو بار در روز تمرین کنند. در حالت ایده‌آل یک بار در صبح و یک بار بعد از ظهر و در این صورت می توانید یکی را تمرین اولیه که در آن بسیار متمرکز خواهید بود و یکی را تمرین ثانویه که می‌تواند کمی آرام‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد بنامید.

 

4) مدیتیشن یا مراقبه

2 19

مدیتیشن نوعی تمرکز ذهن است که می توان از آن برای خلق موسیقی بهتر، عمیق‌تر و معنوی‌تر استفاده کرد. مدیتیشن یکی از راههای علمی برای یادگیری سریعتر گیتار است که از نقطه نظر فنی نیز شما را به یک گیتاریست بهتر تبدیل می کند، زیرا به افزایش کارایی مغز در یک کار کمک می کند. یک مزیت واضح تر اما مهم نیز کاهش اضطراب است که برای هر نوع عملکردی عالی است. بسیاری از دانش آموزان هنگام نواختن روی صحنه و همچنین هنگام نواختن گیتار در مقابل دوستان یا اعضای خانواده دچار اضطراب می شوند. حرفه ای ها  از مدیتیشن برای آرام کردن اعصاب خود و همچنین ابزاری برای خلاقیت استفاده می کنند.

 

5) آدامس بجوید

شاید باور نکنید، اما جویدن آدامس نه تنها نفس شما را خوشبو می کند بلکه نواختن گیتار خود را نیز بهبود می‌بخشید. طبق مطالعه‌ای که در سال 2009 توسط کالج پزشکی بیلور انجام شد محققان به تأثیر مثبت جویدن آدامس بر عملکرد تحصیلی پی بردند زیرا آدامس جریان خون مغز را تحریک می‌کند. هنگام یادگیری هر چیز جدیدی، آدامس بجوید زیرا همه ما می دانیم که پردازش، ذخیره و بازیابی اطلاعات جدید چقدر می تواند دشوار باشد. محققان همچنین دریافته اند که جویدن می تواند به کاهش استرس، بهبود هوشیاری و تسکین اضطراب کمک کند. 

 

6) بخوابید

خواب نه تنها برای بدن و سلامتی ما به طور کلی مفید است، بلکه برای یادگیری هر چیز جدید بسیار حیاتی است و اگر واقعاً مشتاق یادگیری و بهبود نواختن گیتار خود هستید باید بدانید که تا دیروقت بیدار ماندن برای تمرین بیشتر نتیجه معکوس دارد. در عوض، ده دقیقه تمرین سریع و بسیار متمرکز داشته باشید و سپس گیتار را زمین بگذارید و کمی بخوابید. اگر متوجه شدید که نمی توانید بخوابید، ممکن است یک موسیقی آرامش بخش بتواند به شما در خوابیدن کمک کند.

 

7) با انگیزه ادامه دهید

نوازندگی گیتار فوق‌العاده سرگرم‌کننده است و اگر سطح انگیزه خود را به خصوص در مرحله کاملاً مبتدی یادگیری گیتار بالا نگه ندارید ممکن است بعد از مدتی علاقه خود را به آن از دست بدهید. به‌جای یادگیری موارد تصادفی، فهرستی از ده آهنگی که واقعاً می‌خواهید یاد بگیرید تهیه کنید و آن‌ها را بر اساس ساده‌ترین تا سخت‌ترین مرتب کنید. به این ترتیب چیزهایی را که می خواهید یاد می گیرید و نه چیزهایی که دیگران فکر می کنند باید یاد بگیرید. همه اینها شما را با انگیزه نگه می‌دارد و تمرکز شما را در طول تمرین حفظ خواهد کرد.

 

8) از دوپامین بالا لذت ببرید

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه فقط گوش دادن به موسیقی می‌تواند به ترشح دوپامین که ماده‌ای شیمیایی است و مقدار زیادی لذت به ما می‌دهد، کمک کند. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز است که در پاسخ به فعالیت‌های پاداش‌دهنده آزاد می‌شود و با تقویت و انگیزه مرتبط است. چیزهای دیگری در زندگی وجود دارد که دوپامین را ترشح می کند مانند معاشرت، یادگیری یک سرگرمی جدید و دستیابی به اهداف. یادگیری نواختن گیتار شامل تمام موارد فوق می شود. هر زمان که در حال پخش یا گوش دادن هستید همه اینها منجر به لذت بیشتر و تمایل بیشتر در سطح ناخودآگاه برای پیشرفت شما به عنوان یک گیتاریست می شود.

 

9) هنگام چرت زدن به موسیقی گوش دهید

4 10

همه چرت زدن را دوست دارند. تحقیقات نشان می دهد که با گوش دادن به موسیقی ای که هنگام چرت زدن یاد می گیرید، آن قطعه را بهتر به خاطر خواهید آورد. این مطالعه از دانشگاه نورث وسترن، ایلینویز، نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات به‌ دست‌آمده در هنگام بیداری می‌تواند در طول خواب دوباره فعال شود و باعث تثبیت حافظه شود. در هر صورت، اگر بتوانید در حین گوش دادن آرام به موسیقی که یاد می‌گیرید چرت بزنید، آن را سریع‌تر یاد خواهید گرفت.

 

10) خود را بیازمایید

من همیشه از آزمایش خودم به عنوان یک گیتاریست به خصوص با چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند لذت برده ام. راه های زیادی برای آزمایش خود وجود دارد. مثلا می توانید ببینید که با چه سرعتی می توانید یک تکنیک خاص را بازی کنید. توصیه من این است که تا حد امکان مواردی را که قابل اندازه گیری هستند مانند سرعت، دقت، مهارت های شنیداری  را خودآزمایی کنید. 

 

11) از چندین منبع رسانه استفاده کنید

هر زمان که چیز جدیدی یاد گرفتید آن را یادداشت، تکرار و پخش کنید. حافظه در هر دو فرمت شنیداری و بصری بهترین عملکرد را دارد. به عبارت دیگر آنچه را که در حال یادگیری هستید به روش های مختلف بازتولید کنید. این مطالعه همراه با بسیاری دیگر نشان می دهد که این روش بسیار قدرتمندی برای حفظ و یادآوری هرگونه اطلاعات است. برای ما گیتاریست‌ها، این به معنای نوشتن، تکرار، نواختن و آواز خواندن با صدای بلند است. اگر آهنگی را یاد می گیرید و می دانید که چگونه آن را بنوازید اما نمی توانید دنباله آکوردها را کاملاً به خاطر بسپارید، دفترچه یادداشت خود را بردارید، عنوان آهنگ را در بالا بنویسید و همه آکوردها را به ترتیب صحیح یادداشت کنید.

این به شما کمک می کند تا برای دفعه بعد که آن را بازی می کنید سریعتر آن را به خاطر بسپارید. وقتی به صورت حضوری تدریس می‌کنم، همیشه از دانش‌آموز می‌خواهم که برای هر درس یک تلفن هوشمند و یک دفترچه همراه داشته باشد. به این ترتیب، هر زمان که چیز جدیدی یاد می‌گیرند، می‌توانند از من در حال اجرای آن فیلم بگیرند و آن را به هر شکلی که کمک می‌کند یا به روشی که فکر می‌کنند بهتر یاد می‌گیرند، یادداشت و ثبت کنند. اگر بخواهند ویدیو را تماشا کنند، چند دقیقه طول می کشد، در حالی که اگر به یک یادداشت ساده نگاه کنند، چند ثانیه طول می کشد. با درگیر کردن چند حس یادگیری سریع تر اتفاق می افتد و در ذهن ماندگار تر خواهد بود

 

 
 

12) یادگیری باید سرگرم کننده باشد

 

 بسیاری از مردم در مورد یادگیری مطالب، بسیار جدی هستند و لذت را از روند یادگیری خارج می کنند. به گونه ایی باشید که هر روز که تمرین می کنید نه تنها چیز جدیدی یاد میگیرید بلکه از آن لذت می برید. اگر اشتباه کردید، به آن بخندید. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد طنز حل خلاقانه مسئله را تسهیل می کند که برای ما گیتاریست ها فوق العاده است. مهم نیست مشکل چیست، از خنده برای کمک استفاده کنید. من همیشه دانش‌آموزان را به شدت تحت فشار قرار می‌دهم تا آنها را به بهترین گیتاریست ممکن تبدیل کنم. دوست دارم بتوانم درس‌هایشان را با یک حکایت، داستان یا شوخی کوتاه ترکیب کنم تا ذهنشان را برای چند ثانیه از چیزی که می‌آموزند دور کنم. و همیشه بعد از کمی شوخ طبعی، متوجه می شوم که آنها معمولاً هر کاری را که من انجام می دهم با زمان و تنش کمتری یاد می گیرند.

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *