guitaro.logo
مقایسه پیکاپ سینگل کویل با p90 و هامباکر

مقایسه پیکاپ سینگل کویل با پیکاپ p90 و هامباکر

به زبان ساده، پیکاپ گیتار یک آهنربا است که ارتعاشات سیم ها را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند تا به تقویت کننده ارسال و سپس از طریق بلندگو پخش کند. پیکاپ ها از یک ماده اصلی ساخته شده اند که این مواد اصلی فریت (مواد سرامیکی ساخته شده از اختلاط اکسید آهن با سایر عناصر فلزی) و آلنیکو (خانواده ای از آلیاژهای آهن متشکل از آلومینیوم، نیکل و کبالت) هستند. سپس این هسته ها در سیم پیچ هایی از سیم مسی پیچیده می شوند. تعداد سیم پیچ ها و جنس هسته دو ویژگی هستند که می توان آنها را تغییر داد تا صدای پیکاپ تغییر کند.

پیکاپ های سینگل کویل و p90 و هامباکر عملکرد یکسانی دارند اما ساختار متفاوت آنها باعث می شود تا به صداهای متفاوتی دست یابند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد این سه نوع پیکاپ و تفاوت های بین آنها به شما بگوییم تا بتوانید به تصمیم درستی در انتخاب پیکاپ برسید. پیکاپ های تک کویل صدای روشن تری نسبت به پیکاپ های P90 تولید می کنند. با این حال، سیم پیچ های منفرد معمولاً از بازخورد بیشتری برخوردارند. هر دو پیکاپ سیم پیچ و پیکاپ P90 از یک ردیف آهنربا استفاده می کنند و پیکاپ های هامباکر در مقایسه با پیکاپ های تک کویل و P90 صدای گرمتر و بلندتری تولید می کنند.

 

مقایسه پیکاپ سینگل کویل با پیکاپ p90 و هامباکر

اکنون همه شما از ساختار و عملکرد یک پیکاپ گیتار آگاهی دارید، اجازه دهید به مقایسه سریع بین سه نوع اصلی پیکاپ یعنی  تک کویل، P90 و هامباکر بپردازیم. پیکاپ های تک سیم پیچ از یک آهنربا استفاده می کنند. آنها به طور کلی روشن ترین صدا را تولید می کنند و در گیتارهای Strats و Teles استفاده می شوند. نقطه ضعف اصلی این پیکاپ این است که صدایی با اعوجاج زیاد دریافت خواهید کرد. پیکاپ‌های P90 مانند پیکاپ سینگل کویل از یک آهنربا استفاده می‌کنند، اما دارای ماسوره پهن‌تری هستند. این بدان معنی است که آنها خروجی بالاتری نسبت به سیم پیچ های تک دارند، بنابراین عمق صدای بیشتری دارند. پیکاپ‌های هامباکر از دو آهنربا استفاده می‌کنند، آنها تن گرمتر و حجم بالاتری دارند و به طور معمول در Gibson Les Pauls یافت می شوند.

1 25

ساختار پیکاپ تک کویل یا تک سیم پیچ

پیکاپ های تک سیم پیچ از یک آهنربا تشکیل شده اند که فقط یک ماده هسته ای است که با مس پیچیده شده است. پیکاپ های تک کویل روشن ترین صدا را دارند، آنها بیشتر به دلیل زنگ های روشن خود شناخته می شوند. آنها صدایی واضح و پر پیچ و خم دارند زیرا از فرکانس های بالا (تریبل) استفاده می کنند و تاکید کمتری بر فرکانس های پایین (باس) دارند. آنها خروجی نسبتاً پایینی نسبت به سایر انواع پیکاپ دارند به این معنی که صدایی آرام تر دارند. مشکل اصلی پیکاپ های تک کویل این است که اگر اعوجاج را خیلی زیاد کنید صدای زمزمه را خواهید شنید.

پیکاپ های تک کویل برای چه سبک های موسیقی مناسب هستند؟ پیکاپ های تک کویل به دلیل صدای روشن و طوفانی که دارند معمولاً برای موسیقی بلوز و کانتری استفاده می شوند. برخی از گیتاریست‌ها هنوز از پیکاپ‌های تک کویل از طریق یک آمپلی فایر استفاده می‌کنند، بنابراین برای راک نیز قابل استفاده هستند.

کدام گیتارها از این پیکاپ استفاده می کنند؟ پیکاپ های تک کویل معمولاً در گیتارهای Fender Stratocasters و Telecasters استفاده می شوند. با این حال، آنها توسط تولید کنندگان دیگر مانند Gibson نیز استفاده می شوند.

 

ساختار پیکاپ P90

پیکاپ های P90 مانند پیکاپ های تک سیم پیچ نیز از یک آهنربا استفاده می کنند اما تفاوت اصلی این است که آنها دارای یک ماسوره عریض تر اما کوتاهتر (پوشش اطراف پیکاپ) هستند.

صدای این پیکاپ چگونه است؟ پیکاپ های P90 خروجی بالاتری نسبت به پیکاپ های تک سیم پیچ استاندارد دارند اما نه به اندازه هامباکرها. به همین دلیل است که صدای P90 معمولاً به عنوان تلاقی بین سیم پیچ و هامباکر شناخته می شود. لحن نسبت به سیم‌پیچ‌های تکی عمق و حجم بیشتری دارد اما نه به گرمی و بلندی صدای هامباکر. 

 

پیکاپ p90 برای چه سبک های موسیقی مناسب است؟

پیکاپ های P90 بسیار متنوع هستند. اگرچه آنها بیشتر به پیکاپ های تک کویل مرتبط هستند، بنابراین برای کانتری و بلوز عالی کار می کنند. با این حال به دلیل خروجی بالاتر آنها می توانند کمی بهتر با موسیقی راک کنار بیایند، اگرچه معمولاً برای سبک های بسیار سنگین مانند متال استفاده نمی شوند. پیکاپ‌های P90 گونه‌ای از سیم‌پیچ‌های تک هستند که نسبت به آنها صدایی ملایم‌تر و زمزمه کمتری دارند. 

کدام گیتارها از آنها استفاده می کنند؟ پیکاپ‌های P90 نسبت به تک کویل‌ها و هامباکرها کمتر رایج هستند، بنابراین گیتارهای کمتری به آنها مجهز می‌شوند. آنها معمولاً در انواع گیتارهای کلاسیک مانند Les Pauls، SGs، Strats و Teles و همچنین در گیتارهای مدرن توسط سازندگانی مانند جکسون و چپمن یافت می شوند.

 

ساختار پیکاپ های هامباکر

پیکاپ های هامباکر به جای یک آهنربا مانند پی 90 و پیکاپ های تک سیم پیچ، دو آهنربا دارند. آنها معمولاً یا شبیه دو سیم پیچ منفرد هستند که به هم متصل شده اند یا یک پیکاپ بزرگ که در یک پوشش فلزی محصور شده است.

صدای آنها چگونه است؟ هامباکرها آرام تر به نظر می رسند و از هیچ زمزمه ای رنج نمی برند. طراحی آهنربای دوگانه به گونه ایی طراحی شده که باعث کاهش زمزمه‌ای که در پیکاپ های بالا بود می شود، از این رو «هوم-باکر» نامیده می‌شود. آنها نسبت به پیکاپ های تک آهنربایی صدای گرم تر و ملایم تری دارند و همچنین به دلیل خروجی بالاتر صدای بلندتری دارند.

برای چه سبک های موسیقی مناسب هستند؟ هامباکرها برای سبک های موسیقی مانند هوی، راک و متال عالی هستند و کمتر از پیکاپ‌های تک کویل برای موسیقی کانتری استفاده می‌شوند. 

کدام گیتارها از آنها استفاده می کنند؟ آنها بیشتر در گیتارهای گیبسون مانند Les Paul و SG استفاده می شوند تولید کنندگانی مانند Ibanez، PRS، Jackson و ESP نیز از پیکاپ هامباکر در ساخت گیتار خود استفاده می کند.

 

 

نحوه تأثیر موقعیت پیکاپ روی صدا

2 22

پیکاپ گردن: صدایی نرم تر و ملایم تری دارد زیرا بر صدای فرکانس پایین یا باس تأکید دارد (که معمولاً برای گیتار ریتم استفاده می شود).

 پیکاپ بریج: صدایی روشن تر و واضح تری دارد زیرا بر صدای فرکانس بالا یا تریبل تأکید دارد (که معمولاً برای گیتار لید استفاده می شود). از این رو محل قرارگیری و تعداد پیکاپ ها بر روی نوع آهنگ هایی که گیتار می تواند تولید کند، تأثیر می گذارد.

ترکیبات مختلف: برخی از گیتارها نیز ترکیبی از پیکربندی های مختلف پیکاپ برای دستیابی به آهنگ های متفاوت تر دارند. برای مثال پیکربندی پیکاپ هامباکر – تک کویل – هامباکر که به نام H-S-H نیز شناخته می‌شود.

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *