guitaro.logo
بررسی انواع پیکر بندی پیکاپ گیتار

بررسی انواع پیکر بندی پیکاپ گیتار

همه گیتاریست‌ها می‌دانند که پیکاپ‌ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های گیتار الکتریک در تعیین لحن است. انواع مختلفی از پیکاپ ها در مارک ها و مدل های مختلف وجود دارد که می تواند موضوع بسیار گیج کننده ای باشد و تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب است دشوار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع پیکربندی پیکاپ گیتار پردازیم و تمام انواع اصلی پیکربندی پیکاپ را بررسی می‌کنیم. اینکه چگونه بر صدای گیتار تأثیر می‌گذارند و معمولاً کدام گیتارها از آنها استفاده می‌کنند.

پیکاپ ها برای حس ارتعاشات رشته ها و ارسال سیگنال به تقویت کننده استفاده می شوند. سه نوع اصلی پیکاپ وجود دارد: پیکاپ تک کویل، P90 و هامباکر. پیکاپ‌های تک کویل از یک آهنربا استفاده می‌کنند و صدایی روشن و طوفانی تولید می‌کنند. پیکاپ‌های P90 نیز از یک آهنربا استفاده می‌کنند، اما خروجی بالاتری دارند که در نتیجه عمق بیشتری در صدا ایجاد می‌شود. هامباکرها از دو آهنربا استفاده می کنند و گرم ترین و بلندترین صدا را در بین این سه نوع پیکاپ دارند.

1 24

مقدمه ای بر پیکربندی پیکاپ

همه گیتارهای الکتریک حداقل یک پیکاپ و اکثریت دو یا سه پیکاپ دارند. آنها می توانند همه یک نوع یا مخلوطی از سه نوع پیکاپ تک کویل، P90 و هامباکر باشند. استفاده از انواع مختلف پیکاپ به شما این امکان را می دهد که به صداهای مختلف برسید. با استفاده از سوئیچ یا تیغه انتخابگر پیکاپ می توانید بین پیکاپ های مختلف جابه جا شوید.

پیکاپ گردن: صدایی نرم تر و ملایم تر دارد  زیرا بر صدای فرکانس پایین یا باس تأکید دارد و معمولاً برای گیتار ریتم استفاده می شود.

بریج پیکاپ: صدایی روشن تر و واضح تر دارد زیرا بر صدای فرکانس بالا یا تریبل تأکید دارد که معمولاً برای گیتار لید استفاده می شود.

2 21

 

انتخابگر پیکاپ استراتوکستر

قبل از اینکه به محبوب ترین پیکربندی های پیکاپ و نحوه صدای آنها بپردازیم، در اینجا یک راهنمای سریع برای اصطلاحات آورده شده است.

S – به یک پیکاپ تک کویل اشاره دارد

H – به پیکاپ هامباکر اشاره دارد

به عنوان مثال، یک پیکربندی S-H دارای یک پیکاپ تک سیم پیچ در موقعیت پل، و یک پیکاپ هامباکر در موقعیت گردن است.

پیکاپ های تک کویل

ابتدا با پیکربندی های پیکاپ تک کویل شروع می کنیم. اینها زنگ های طبیعی تیز و طوفانی تولید می کنند و معمولاً با گیتارهای فندر مرتبط هستند.

پیکربندی S-S

پیکربندی دو سیم پیچ تک به عنوان پیکربندی سنتی Fender Telecaster معروف است و صدای روشن و تند یک پیکاپ تک کویل را ارائه می دهد. اما شما این امکان را دارید که با انتخاب پیکاپ گردن، تن را کمی گرم کنید یا با استفاده از پیکاپ بریج آن را روشن کنید. همچنین می‌توانید هر دو پیکاپ را در موقعیت مرکزی فعال کنید تا تعادل دو تن را به دست آورید.

پیکربندی S-S-S

پیکربندی S-S-S کمی تطبیق پذیری بیشتری نسبت به پیکربندی S-S ارائه می دهد و بیشتر به دلیل استاندارد بودن Fender Stratocasters شناخته شده است. این پیکربندی زنگ‌های کلاسیک تک سیم پیچی را تولید می‌کند، اما پیکاپ اضافه شده بین پیکاپ‌های گردن و پل، تطبیق‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد و به جای داشتن 3 تغییر زنگ ممکن در پیکاپ ها، 5 مورد دریافت خواهید کرد که عبارتند از: وانت پل به تنهایی ، پیکاپ های پل و وسط ترکیب شده اند، پیکاپ وسط به تنهایی، پیکاپ میانی و گردنی ترکیبی و وانت گردن به تنهایی.

تنظیمات Humbucker

اکنون به تنظیمات hubucker می رویم. این‌ پیکاپ به‌خاطر زنگ‌های گرم‌تر و تیره‌ترشان شناخته می‌شوند و عمدتاً با گیتارهای گیبسون مرتبط هستند.

پیکربندی H-H

این پیکربندی کلاسیک هامباکر است که به شما امکان می دهد دو پیکاپ را انتخاب کنید و گزینه ای را برای ترکیب هر دوی آنها فراهم کنید، بنابراین 3 تن ممکن را دریافت خواهید کرد. معمولاً هامباکرها در موقعیت های پل و گردن قرار می گیرند، با این حال، گاهی اوقات ممکن است یک پیکاپ در مرکز قرار گیرد. ترکیب Dual Humbucker به خوبی برای موسیقی راک مناسب است زیرا لحن غلیظی به شما می دهد.

پیکربندی H-H-H

این پیکربندی سه هامباکر به شما قدرت بیشتری در پشت لحنتان می دهد. به جای سه گزینه ای که پیکربندی هامباکر دوگانه ارائه می دهد، تطبیق پذیری بیشتری از داشتن 5 گزینه ممکن برای انتخاب پیکاپ خواهید داشت. این پیکربندی در میان نوازندگان گیتار هوی متال و هارد راک محبوب است زیرا قدرت زیادی دارد و لحنی قوی ارائه می دهد.

 

پیکربندی ترکیبی Humbucker و Single Coil

همانطور که قبلاً اشاره کردم، ترکیب پیکاپ ها روی یک گیتار نیز امکان پذیر است تا به شما امکان دستیابی به تنوع بیشتری در آهنگ های تولید شده را بدهد.

یک هامباکر و یک کویل تک

 من با ترکیب های ممکنی که می توانید با هامباکر و سیم پیچ تکی روی گیتار تهیه کنید، شروع می کنم. شما می توانید یک ترکیب H-S (Humbucker در پل)، یا یک ترکیب S-H (تک سیم پیچ در پل) دریافت کنید. ترکیبات H-S به شما قدرت بیشتری در پل می دهد. هامباکر نسبت به زمانی که در گردن قرار داده شده بود صدای روشن تری خواهد داشت، بنابراین اگر به آن صدای قدرتمند نیاز دارید این ترکیب خوب است. ترکیبات S-H به شما قدرت بیشتری در موقعیت گردن می دهد و اگر می خواهید هامباکر لحن سنگین تری برای گیتار ریتم داشته باشد این ترکیب خوب است.

سیم پیچ منفرد در پل حتی روشن تر و تیزتر خواهد بود و اگر بخواهید با استفاده از تریبل زیاد آن را قطع کنید باز هم خوب است. داشتن ترکیب S-H بر رنگ های سنتی هر پیکاپ تاکید می کند. هامباکر گردنی ملایم و گرم خواهد بود و پیکاپ تک کویل پل بسیار روشن و طوفانی خواهد بود، که معمولاً با پیکاپ های تک کویل مرتبط است. از سوی دیگر ترکیب H-S هنگام تغییر از فعال کردن هر پیکاپ، کنتراست کمتری دارد. این به این دلیل است که موقعیت پل هامباکر آن را روشن می کند و موقعیت گردن سیم پیچ تک آن را گرم می کند.

ترکیبات هامباکر و تک کویل

 همانطور که قبلاً اشاره کردم با سه پیکاپ 5 گزینه ممکن برای تن وجود دارد (فقط گردن، گردن و وسط، فقط وسط، وسط و بریج و فقط پل). هنگامی که هامباکرها و کویل های تک را در یک طرح بندی سه پیکاپ با هم مخلوط می کنید، تطبیق پذیری زیاد و حتی گزینه های بیشتری دریافت می کنید. با دو هامباکر و یک سیم پیچ تکی، صدای شما به نفع صدای هامباکر خواهد بود. تاریک و گرم با این حال، سیم پیچ تک را می توان برای روشن تر کردن تن استفاده کرد. بسته به جایی که سیم پیچ تک در آن قرار دارد، اثرات مختلفی دریافت خواهید کرد:

پیکربندی H-H-S: با سیم پیچ تک در موقعیت گردن صدای آن روشن تر و جذاب تر از هامباکرها خواهد بود، اما نه به اندازه ای که به سمت پل باشد.

پیکربندی H-S-H: به شما امکان می دهد تطبیق پذیری زیادی از پیکربندی به دست آورید، زیرا سیم پیچ تک در وضعیت متعادلی قرار دارد، به این معنی که خیلی گرم یا روشن نیست.

پیکربندی S-H-H: با سیم پیچ تک در موقعیت پل، بهترین صدا را خواهد داشت.

پیکربندی S-S-H: با Humbucker در موقعیت گردن، تاریک ترین صدا را خواهد داشت و اگر به آهنگ ریتمی گرم و صمیمی نیاز دارید این کار مفید است.

پیکربندی S-H-S: این پیکربندی به شما امکان می دهد بیشترین بهره را از هامباکر ببرید زیرا در وضعیت متعادلی قرار دارد.

پیکربندی H-S-S: اگر می‌خواهید از آهنگ‌های تحریف شده استفاده کنید خوب است اما باید روشن‌تر باشند، برای مثال هنگام نواختن گیتار لید.

 

پاسخ به سوالات متداول در مورد پیکربندی پیکاپ

 

بهترین پیکربندی پیکاپ چیست؟

اگر به دنبال تطبیق پذیری هستید، بهترین گزینه این است که پیکربندی سه پیکاپ را انتخاب کنید. برای افزودن تنوع بیشتر، ایده خوبی است که به سراغ ترکیبی از هامباکرها و پیکاپ های تک کویل بروید. قرار دادن نوع پیکاپ مخالف در وسط پیکربندی سه پیکاپ، بیشترین تطبیق پذیری را به شما می دهد. بنابراین اگر دو هامباکر و یک سیم پیچ تکی دارید، برای تطبیق پذیری بیشتر سیم پیچ تک را در مرکز آن دو قرار دهید.

بهترین پیکربندی پیکاپ برای بلوز چیست؟

به نظر من، داشتن ترکیبی از هامباکر و تک کویل برای تن های بلوز عالی است. این گزینه به شما امکان می دهد تا با استفاده از هامباکر زنگ های تیره تر و سنگین تر داشته باشید و به شما این امکان را می دهد که از زنگ های ظریف و روشن تری از سیم پیچ استفاده کنید. اگر می خواهید تطبیق پذیری بیشتری داشته باشید، به دنبال پیکربندی سه پیکاپ بروید. اما معمولاً پیکربندی دو پیکاپ انتخاب خوبی است. داشتن هامباکر در موقعیت گردن و سیم پیچ تک در بریج متضادترین تن ها را به شما می دهد.

 

بهترین پیکربندی پیکاپ برای استراتوکسترها چیست؟

فندر استراتوکسترها به دلیل داشتن پیکربندی پیکاپ سه سیم پیچ به خوبی شناخته شده اند. اگر می‌خواهید از یک استراتژی برای ژانرهای سنگین‌تر استفاده کنید، پس به داشتن یک پیکربندی پیکاپ سوپراسترات فکر کنید. این به معنای داشتن یک هامباکر در موقعیت پل است تا به شما قدرت بیشتری بدهد. اگر می‌خواهید صدای کلاسیک، تمیز، روشن و طوفانی داشته باشید به سراغ سه کویل تکی بروید. اما اگر به تقویت بیشتری نیاز دارید به پیکربندی سه پیکاپ با هامباکر در موقعیت پل یا مرکز با دو سیم پیچ تک فکر کنید.

 

بهترین پیکربندی پیکاپ برای les pauls چیست؟

البته گیتارهای Les Paul به داشتن دو هامباکر معروف هستند. این پیکربندی پیکاپ واقعاً با سبک Les Paul مطابقت دارد و برای طیف وسیعی از ژانرها عالی است. اگر پیکربندی استاندارد را نمی‌خواهید اضافه کردن هامباکر دیگر برای تقویت موسیقی متال عالی است. به طور کلی، تک کویل ها در Les Paul به طور معمول استفاده نمی شوند، زیرا معمولاً با زنگ های تیره و غنی مرتبط با این گیتار مطابقت ندارند.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *