guitaro.logo
همه چیز راجع به یادگیری آکوردهای آسان گیتار و نحوه نواختن آنها

آکوردهای آسان گیتار و نحوه نواختن آنها

وقتی تازه شروع به نوازندگی کرده اید و اصول نواختن گیتار و برخی آکوردهای آسان گیتار را یاد می گیرید ممکن است تجربه ای هیجان انگیز و یا خسته کننده برای شما باشد. بسیاری از آهنگ هایی که می خواهید یاد بگیرید ممکن است به نظر بیاید که فراتر از سطح مهارت شما هستند. و اگر می‌خواهید با نوازندگان دیگر بنوازید یا یک گروه را راه‌اندازی کنید، ممکن است این احساس را داشته باشید که تطبیق‌پذیری لازم برای همراهی با سایر نوازندگان را ندارید. زمانی که گیتاریست‌ها برای اولین بار شروع به نواختن می‌کنند، خود را محدود به نواختن ریف‌های ساده از چند نت می‌دانند.

حرکت بین اشکال مختلف آکورد و انجام این کار برای اینکه نوازندگی طبیعی و موزیکال به نظر برسد بسیار دشوار است. با یادگیری تعدادی از این آکوردهای آسان گیتار و الگوهای مرتبط، تجربه نوازندگی گیتار شما بسیار لذت بخش تر خواهد شد و متوجه خواهید شد که در نواختن خود انعطاف بیشتری دارید و نواختن با سایر نوازندگان یا نواختن انواع آهنگ های محبوب از ابتدا تا انتها برای شما آسان تر خواهد شد. بنابراین بیایید ساده ترین آکوردهای گیتار برای نواختن، و بهترین راه ها برای به کار بردن آنها در تمرین گیتار خود را مرور کنیم.

معرفی آکوردهای آسان گیتار و نحوه نواختن آنها

 

آکورد پاور

آکوردهای پاور به درستی نامگذاری شده‌اند، زیرا از آکوردهای آسان گیتار هستند که صدایی قدرتمند و غنی ایجاد می‌کند و می‌توان از آنها در انواع موسیقی استفاده کرد. این آکوردها بیشتر به موسیقی راک نسبت داده می شوند و اصلی ترین ژانرهای هارد راک، متال و پانک هستند. با این حال، آنها همچنین در جاز، فولک، پاپ، بلوز و تقریباً هر سبکی از نوازندگی گیتار که فکرش را بکنید کاربرد گسترده ای دارند. برای یادگیری اکورد پاور کافیست تنها یک حالت اکورد گیری را یاد بگیرید. و تنها با همان حالت تمام اور اکوردها را در جاهای مختلف گیتار اجرا کنید.

آکورد پاور یک آکورد دو نتی است، اما نه یک آکورد ماژور و نه یک اکورد مینور. زیرا انچه این دو اکورد را از هم متمایز می کند نت سوم گام است. این در حالیست که آکورد پاور از نت اول و پنجم یک گام تشکیل شده است. پس پاور آکورد C نت های C و  G خواهد بود. 

2 33

 

نواختن پاور بسیار ساده است، اما مستلزم آن است که در انگشت اشاره و انگشت حلقه خود کمی قدرت داشته باشید. با بستن کل گردن در فرت پنجم با انگشت اشاره خود شروع کنید. انگشت اشاره شما باید عمود بر گردن باشد، به طوری که قسمت داخلی نرم انگشت رشته ها را محکم روی گردن فشار دهد. سپس از انگشت حلقه خود از نوار رشته های A و D در فرت هفتم استفاده کنید. انگشت شست شما باید به پشت گردن فشار بیاورد و دستتان را روی فرت بورد محکم کند.

 

آکوردهای باز

آکوردهای باز در ساز زهی به آکوردهایی گفته می شود که با یک یا چند سیم بدون بند نواخته می شوند. آکوردهای باز از آکوردهای گیتار آسان برای یادگیری هستند، زیرا صدایی کامل و غنی را بدون نیاز به انگشت گذاری پیچیده ارائه می دهند. اکثر آهنگ ها کاملاً بر اساس آکوردهای باز هستند، و در حالی که الگوهای آکورد باز دشوار زیادی وجود دارد، اکثر آنها بسیار ساده هستند و به شما امکان می دهند آهنگ های زیادی را در مدت زمان کوتاهی پخش کنید. آکوردهای آسان گیتار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: ماژور و مینور.

آکوردهای ماژور به طور کلی لحن دلپذیر، شاد و نشاط آور دارند در حالی که آکوردهای مینور بیشتر غم انگیز و غمگین هستند. آکوردهای ماژور با “maj” مشخص می شوند در حالی که آکوردهای مینور با حروف کوچک “m” مشخص می شوند. اگر چند آکورد باز مهم ماژور و مینور را یاد بگیرید، می توانید اکثر آهنگ های محبوبی را که می شناسید اجرا کنید.

 

جی ماژور (Gmaj)

آکورد Gmaj یکی از پرکاربردترین آکوردها در موسیقی محبوب است و نواختن آن فوق العاده آسان و صدایی همه کاره دارد که تقریباً در هر سبک موسیقی می توان از آن استفاده کرد. این آکورد در گیتارهایی مانند “Sweet Child O’ Mine”، “Sweet Home Alabama” و “Wagon Wheel” استفاده می شود.

3 20

 

برای نواختن آکورد جی ماژور، انگشت وسط خود را روی سیم E، فرت سوم، انگشت اشاره خود را روی سیم A، فرت دوم، و انگشت حلقه خود را روی سیم E بالا، فرت سوم قرار می دهید. تمام سیم های میانی مجاز به زنگ زدن هستند و با کمی تمرین باید بتوانید این آکورد را به آرامی بنوازید.

 

ای مینور (Em)

آکورد ای مینور ساده ترین آکورد گیتار است. همچنین برای نواختن با آکورد جی ماژور که قبلا ذکر شد، کاملاً مناسب است. آکورد Em با قرار دادن انگشت اشاره خود بر روی سیم A، فرت دوم و انگشت وسط خود بر روی سیم D، فرت دوم، نواخته می شود. بقیه رشته ها اجازه دارند تا باز شوند.

4 8

 

آهنگ های محبوبی مانند «Livin’ on a Prayer» از Bon Jovi و «Purple Haze» از جیمی هندریکس در کلید Em پخش می شوند. این ساده ترین کلید گیتار برای نواختن است.

 

سی ماژور (Cmaj)

آکورد سی ماژور اغلب با آکوردهای Gmaj و Em نواخته می‌شود و یکی دیگر از شکل‌های آکورد همه کاره برای بسیاری از آهنگ‌های مختلف است. اگر چه نواختن آن کمی دشوارتر است، اما با کمی تمرین یکی از اجزای اصلی آکورد گیتار شما خواهد بود.

5

 

برای نواختن آکورد Cmaj، با قرار دادن انگشت حلقه خود روی سیم A، فرت سوم، شروع کنید. سپس انگشت وسط خود را روی سیم D، فرت دوم قرار دهید. در نهایت، ابتدا انگشت اشاره خود را روی رشته B قرار دهید. آکورد را از سیم A به پایین بکوبید و اجازه دهید همه آکوردهای باز به صدا درآیند. جابجایی بین آکورد Cmaj و Gmaj آهنگی بسیار دلنشین و با صدای عامیانه را به شما می دهد.

آکورد A ماژور

آکورد A ماژور معمولا با آکورد ای مینور نواخته می شود و آکورد گیتار باز بسیار ساده دیگری است که به عنوان یک آکورد اصلی، لحن نشاط‌آور و شادی دارد و در بسیاری از گیتارهای محبوب مانند «راک اند رول» از لد زپلین و «Wonderwall» از Oasis استفاده می‌شود.

6

 

برای نواختن این آکورد ساده کمی تمرین نیاز است، زیرا باید سه انگشت خود را در یک فرت کوچک فشار دهید. با قرار دادن انگشت اشاره خود روی رشته D، فرت دوم شروع کنید. سپس، دقیقاً زیر آن انگشت، انگشت وسط خود را روی سیم G، فرت دوم قرار دهید. در نهایت، انگشت حلقه شما درست زیر انگشت وسط شما روی رشته B، فرت دوم می رود. در حالی که ممکن است کمی تمرین لازم باشد تا انگشتان خود را در جای مناسب قرار دهید، اما ارزش آن را دارد که بتوانید این آکورد آسان و محبوب را تمرین و اجرا کنید.

 

آکورد A مینور

آکورد A مینور کاملاً شبیه آکورد A ماژور است و فقط یک فرت متفاوت دارد ولی تن و ترتیب انگشتان آن به شدت متفاوت است. صدای آکورد A مینور بسیار غم انگیز از آکورد A ماژور است و به همین دلیل در آهنگ های بسیار متفاوتی از آن استفاده می شود.

7

 

برای نواختن آکورد Am، با قرار دادن انگشت وسط خود روی سیم D، فرت دوم شروع کنید. سپس انگشت حلقه خود را مستقیماً زیر انگشت وسط خود روی رشته G، فرت دوم قرار دهید. در نهایت انگشت اشاره شما روی سیم B، اول فرت می رود، و این چیزی است که آکورد A مینور را از آکورد A ماژور متمایز می کند.

با کمی تمرین حرکت بین این آکوردهای آسان گیتار قادر خواهید بود صدها آهنگ محبوب مختلف را اجرا کنید. این چند آکورد اکثریت قریب به اتفاق موسیقی هایی را که می شنوید و می شناسید تشکیل می دهند و ارزش آن را دارد که برای یادگیری و تمرین آنها وقت بگذارید.

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *