guitaro.logo
دلایل محبوبیت گیتار در بین نوازندگان چیست؟

دلایل محبوبیت گیتار در بین نوازندگان

محبوبیت گیتار الکتریک در هفتاد سال گذشته رو به افزایش بوده است و با موسیقی بلوز و شروع راک اند رول، نوازندگان گیتار بی‌شماری وجود داشته‌اند که الهام بخش مردم برای یادگیری هستند. اما چرا گیتار؟ آیا یادگیری گیتار آسان است؟ آیا دلیلی برای محبوبیت گیتار وجود دارد؟ سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد که باید سعی کنیم به همه آنها پاسخ دهیم. البته، اگر ساز دیگری را خیلی بیشتر دوست دارید، نیازی نیست خودتان را مجبور به یادگیری گیتار کنید. در انتخاب ساز باید از شهود خود پیروی کنید. دلایل متعددی برای محبوبین گیتار وجود دارد مانند: تنوع در مدل ها، قابل حمل بودن و این واقعیت که چون یک ساز پلی فونیک است می توان آن را به صورت تکی نواخت یا با دیگران همراهی کرد. اینها تنها تعدادی از دلایل محبوبیت گیتار است ولی برای فهمیدن دلایل محبوبیت گیتار در بین نوازندگان در ادامه با گیتارو همراه باشید. 

 

دلایل محبوبیت گیتار

قابل حمل

قابل حمل بودن یکی از معیارهای اصلی محبوبیت گیتار و انتخاب آن برای بسیاری از افراد است. بر خلاف سازهای دیگر مانند پیانو گیتار را میتوان به راحتی جابجا کرد و همه جا با خود برد، از طرفی نیز سبک وزن است و می تواند به راحتی در صندوق عقب ماشین یا حتی بالای سر در هواپیما جا شود و پس از حمل و نقل  تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را کوک کنید.

 

قابل انعطاف

گیتار یک ساز منعطف است که تن و صدای آن برای اکثر سبک های موسیقی مناسب است. گیتار نقش اصلی را در موسیقی محبوب راک، لاتین، فانک، جاز و غیره ایفا می کند. همچنین به عنوان یک ساز راه خود را در بسیاری از سبک های موسیقی دیگر باز کرده است. اگر در حال نواختن گیتار الکتریک هستید، این ساز شما را وارد یک قلمرو کاملاً جدید از امکانات می‌کند. حتی روی یک گیتار آکوستیک، می‌توانید یک قطعه کلاسیک را با استفاده از فینگراستایل بنوازید. و دقیقاً با همان گیتار آکوستیک می‌توان نواختن بلوز، راک، جاز، فانک را شروع کرد.

 

چند صدایی و پلی فونیک

گیتار یک ساز پلی فونیک است یعنی هم می توان آن را به تنهایی نواخت و هم با دیگران همراهی کرد. این بدان معنی است که قادر به پخش بیش از یک تن صدا در یک زمان است، به این معنی که می توان از آن برای نواختن هارمونی استفاده کرد. تنها ساز محبوب دیگری که در این کار بر گیتار برتری دارد، پیانو است. و از بین این دو، حمل و نقل گیتار بسیار آسان‌تر است و معمولاً خرید آن بسیار ارزان‌تر می باشد.

 

محدوده وسیع

گیتار با تطبیق پذیری همراه است و یکی از دلایلی که می توانید صداها و آهنگ های مختلفی را با گیتار ایجاد کنید همین است. دامنه گیتار تقریباً 4 اکتاو است، در حالی که در پیانو حدود 7 اکتاو است. یادگیری نواختن اولین نت یا آکورد در گیتار نسبتاً آسان است. فرت های گیتار یک تقسیم واضح بین نت ها ایجاد می کند. برخلاف سازهایی مانند ویولن که فرت ندارند، نواختن یک نت صحیح روی گیتار نسبتا آسان است.

 

منابع

یکی دیگر از دلایل را به این فهرست اضافه کنید: کتاب‌ها، منابع آموزشی، وب‌سایت‌ها و سایر مواد آموزشی برای یادگیری گیتار وجود دارد. در حالی که تعداد کمی از سازها دارای چنین پایگاه وسیعی از منابع برای یادگیری هستند.

 

امکان یادگیری آنلاین

امروزه با وجود سایت هایی مانند یوتیوب  امکان یادگیری بی حد و حصر برای گیتار وجود دارد. یوتیوب به تنهایی می تواند شما را به یکی از بهترین نوازندگان گیتار در شهرتان تبدیل کند، بدون اینکه بخواهید ذره ایی هزینه کنید. به معنای واقعی کلمه هزاران ویدیو از نوازندگان گیتاریست که همه چیز را آموزش می دهند از سبک های مختلف، نکات تمرینی، ترانه سرایی و غیره در یوتیوب وجود دارد. امروزه یادگیری گیتار در خانه و بصورت آنلاین یکی از روش هایی است که علاقه مندان برای یادگیری این ساز از آن استفاده می کنند. 

 

حافظه عضلانی

بیشتر یادگیری گیتار به حافظه عضلانی مربوط می شود. حافظه عضلانی، به طور کلی توانایی انجام کاری بدون فکر آگاهانه است و این به دلیل تکرار مداوم حرکت است. بنابراین، برای مثال اگر من دقیقاً بدانم چگونه آکورد F را بنوازم حتی اگر ماهها آن آکورد را ننوازم باز هم می‌توانم بعد از مدت ها وقتی  دوباره گیتار را بلند میکنم، همان آکورد را بنوازم! این به خاطر حافظه عضلانی است که هنگام یادگیری اولیه ایجاد می شود.

 

گیتار نیازی به نفس شما ندارد

به این فکر کنید که نواختن فلوت با سرماخوردگی چقدر سخت است؟ این که باید یاد بگیرید چگونه به درستی نفس بکشید تا مقدار مناسبی از هوا را روی سوراخ وارد کنید، تا صدایی مانند موسیقی ایجاد کنید واقعا کار دشواری است. من نمی گویم گیتار چالش های منحصر به فرد خود را ندارد اما این واقعیت که در حین نواختن گیتار مجبور نیستیم نگران نفس کشیدن خود باشیم برای من یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

 

تنوع در مدل ها

تنوع در مدل ها یکی از علل محبوبیت گیتار است چرا که هر مدل گیتار برای یک نوع موسیقی مناسب است. این تنوع دست نوازنده را در انتخاب نوع گیتار باز میگذارد و او می تواند از بین گیتار کلاسیک، آکوستیک، فلامنکو و یا الکتریک یکی را مطابق سلیقه خود انتخاب کند.  

123

امکان همراهی آواز

گیتار امکان اجرای ریتم و نت ها را به نوازنده می دهد و این ساز را می توان با خواندن و آواز همراه کرد. تنها پیانو و تعداد کمی از سازها این قابلیت را دارند و می توانند به نوازنده در خلق تصاویر صوتی کمک کنند. 

 

اگرچه گیتار ممکن است بهترین ساز برای نوازندگان مبتدی باشد، اما بدون کم و کاستی نیست. بسیار آسان است که نوازنده گیتار شوید و بلافاصله شروع به نواختن آن کنید. اما ممکن است از خود بپرسید که آیا گیتار آسان‌ترین ساز است؟ در جواب این سوال باید بگویم که ساز آسانی وجود ندارد و برای اینکه به یک نوازنده خوب گیتار تبدیل شوید، باید وقت صرف کنید و واقعاً سخت کار کنید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *