guitaro.logo
مزایا و معایب نواختن گیتار که باید بدانید

مزایا و معایب نواختن گیتار که باید بدانید

یادگیری گیتار و نواختن آن علاوه بر مزایایی که دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد و در این مقاله ما قصد داریم با دیدی واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم  و نه تنها به مزایای آن بلکه به معایب آن نیز اشاره کنیم تا افراد بتوانند با دید بازتری به سمت یادگیری و نواختن گیتار بروند. در ادامه با گیتارو همراه باشید.

 

مزایا و معایب نواختن گیتار که باید بدانید

1. استرس را از بین می برد

مهم نیست که چه چیزی باعث استرس شما می شود، مدتی را صرف نواختن گیتار کنید. حداقل کاری که نواختن گیتار برای شما میکند این است که روحیه شما را تقویت می کند و تمرکز شما را افزایش می دهد و قبل از اینکه متوجه شوید، استرس شما کاهش می یابد و احساس آرامش بیشتری خواهید کرد. بر اساس مطالعه ای از HELPGUIDE نواختن موسیقی مانند یک ویتامین است که بیش از هر فعالیت دیگری در مغز انسان فعالیت می کند. توانایی موسیقی برای کمک به ما در تغییر الگوهای فکری و خلق و خوی و حتی بهبود وضعیت جسمانی بسیار قابل توجه است.

 

2. نواختن گیتار قدرت مغز را تقویت می کند

یادگیری گیتار ممکن است فوراً شما را به باهوش ترین فرد کلاس تبدیل نکند، اما نواختن ساز به طور طبیعی مغز را تحریک می کند. شما روی خواندن موسیقی، یادگیری آکوردها و انجام چندین کار به طور همزمان تمرکز می کنید. به علاوه، برای بهبود، باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید خطاها را تصحیح کرده و تنظیمات را انجام دهید. به گزارش مدیکال نیوز تودی، بر اساس یافته‌های یک مطالعه در اسکاتلند، افرادی که با آلات موسیقی تمرین می‌کنند مغز تیزتری دارند، زیرا اشتباهات را در اجرای خود تشخیص می‌دهند و سریع‌تر از سایر افراد آن‌ها را برطرف می‌کنند».

 

3. نواختن گیتار درد را از بین می برد

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه پخش یا گوش دادن به موسیقی ذهن شما را از چیزهایی که شما را آزار می دهد دور می کند؟ همین استراتژی ممکن است برای کاهش اضطراب و یا درد مزمن عمل کند. مقاله‌ای در Men’s Health اشاره کرد که بر اساس مطالعه‌ای از مرکز تحقیقات درد دانشگاه یوتا، گوش دادن به موسیقی می‌تواند ذهن شما را آرام کند و درد را کاهش دهد و چه موسیقی بهتر از آهنگ‌هایی که با گیتار خود می‌سازید.

 

4. نواختن گیتار قلب شما را شفا می دهد

در حالی که موسیقی (گوش دادن، نواختن و نوشتن) مطمئناً می تواند به شما در پردازش احساسات و بهبود قلب شکسته کمک کند، موسیقی در واقع از نقطه نظر پزشکی تأثیر مثبتی بر قلب شما دارد. موسیقی می تواند به بهبودی شما پس از یک عمل قلبی کمک کند، پس از حمله قلبی یا سکته مغزی شما را به حالت عادی بازگرداند و استرس را از بین ببرد. و حتی فشار خون شما را کمی کاهش می دهد.

 

5. گیتار زدن خلاقیت شما را افزایش می دهد

گیتار بیش از هر ساز دیگری خلاقیت شما را شکوفا می کند، البته پیانو هم همین قابلیت را دارد و می تواند در ارائه ایده ها در محیط کار به شما کمک شایانی کند. با نواختن این ساز شما نهایت استفاده را از ذهن خود خواهید برد و به نتایجی دست خواهید یافت که شاید بدون نواختن گیتار ممکن نبود.

 

معایب اصلی نواختن گیتار که باید از آنها آگاه باشید

در حالی که نواختن گیتار به دلایل زیادی یک سرگرمی عالی است، چند ایراد وجود دارد که قابل ذکر است. برخی عوارض مانند درد گردن و شانه، به راحتی قابل درمان هستند در حالی که برخی دیگر مانند ناامیدی و هزینه هایی که برای اینکار کرده ایید باید پذیرفته شوند و به بهترین شکل ممکن با آنها برخورد شود. در اینجا رایج‌ترین معایب نواختن گیتار را به تفصیل شرح می‌دهیم و نکات مفیدی برای مقابله یا غلبه بر آنها ارائه می‌کنیم.

 

مشکل شماره 1: درد دست و انگشت

درد انگشت خود را به عنوان بدیهی ترین عیب در نواختن گیتار نشان می دهد. و اگر زیاده روی کنید ممکن است آسیب های شدیدتری را به شما وارد کند.

راه حل

اگر نمی توانید درد فشار دادن انگشتان خود را روی سیم های فولادی تحمل کنید، گیتارهای زهی نایلونی که ملایم تر است را جایگزین کنید. با این حال اگر بتوانید با همان درد اولیه سیم های فولادی بنوازید، در نهایت در نوک انگشتان شما پینه های سختی ایجاد می شود که به عنوان مانعی بین اعصاب و سیم ها عمل می کند و در مدت زمان کوتاهی به اجرای بدون درد منجر می شود. با گرم کردن مناسب دست ها و انگشتان از طریق استفاده از حرکات کششی و تمرینات می توان از گرفتگی عضلات جلوگیری کرد، در حالی که می توان با سرعت بخشیدن به زمان تمرین و حفظ فرم مناسب از آسیب دیدگی ها جلوگیری کرد.

 

مشکل شماره 2 درد شانه و گردن

هر گونه فعالیت بدنی جدید در صورت انجام نادرست باعث درد شما می شود. یک راه درست برای در دست گرفتن گیتار وجود دارد، و مهم است که راه درست را از همان ابتدا یاد بگیرید. اگر گیتاری را انتخاب کنید که برای شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است، درد گردن و شانه‌ها ممکن است به دلیل انحراف ناخوشایند بدن شما برای ایجاد نت‌ها ایجاد شود.

راه حل

مهمترین کاری که هنگام شروع نواختن گیتار باید انجام دهید این است که نحوه صحیح نگه داشتن ساز خود را در حالت نشسته و ایستاده یاد بگیرید. معلم شما می‌تواند این را به شما نشان دهد، یا می‌توانید از منابع آنلاین استفاده کنید تا مطمئن شوید که با فرم مناسب گیتار را نگه می دارید. همچنین مهم است که یک گیتار در اندازه ای تهیه کنید که راحت نواخته شود. اگر بدنه کوچک‌تری دارید، یک گیتار با اندازه ¾ یا یک گیتار با طول مقیاس کوتاه در نظر بگیرید. برعکس اگر فردی با هیکل بزرگ هستید مطمئنا باید گیتاری با اندازه بزرگتر تهیه کنید.

 

مشکل شماره 3 هزینه

نواختن گیتار ارزان‌ترین سرگرمی‌ای نیست که می‌توانید انتخاب کنید. علاوه بر هزینه اولیه خرید ساز خود، باید به طور مرتب سیم و لوازم جانبی مختلفی مانند کاپو و تسمه بخرید تا به طور کامل بر این کار تسلط پیدا کنید. اگر یک گیتار برقی دارید هزینه تقویت کننده، پدال های افکت و کابل نیز وجود دارد. این امر می تواند برای شما گران تمام شود. البته با امکان یادگیری گیتار در خانه و به صورت آنلاین می توانید در بسیاری از هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

راه حل

خوشبختانه گیتارهای مقرون به صرفه زیادی از تولیدکنندگان با کیفیت وجود دارد، بنابراین دیگر نیازی به صرف هزینه زیادی برای تهیه گیتاری که ارزش نواختن داشته باشد نیست. برخی از آنها دارای پکیج کامل هستند که شامل انواع لوازم جانبی مانند پیک، کابل، تیونر، سیم اضافی و…. می باشد. در نهایت، شما می‌توانید اصول اولیه را حتی با ارزان‌ترین گیتار و بدون لوازم جانبی بیاموزید.

 

مشکل شماره 4 تعهد زمانی

ما در برهه ایی از زمان زندگی می‌کنیم که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، رضایت آنی مورد انتظار است. با این حال، نواختن گیتار مهارتی است که برای تمرین و یادگیری، نیاز به زمان و فداکاری دارد. هیچ راهی سریع برای نوازنده شدن وجود ندارد و برای افزایش مهارت های خود باید تمرین های روزانه خود را افزایش دهید.

 

حتی فقط ده تا بیست دقیقه تمرین در روز می تواند به شما کمک کند گیتاریست بهتری شوید. مدیریت زمان می تواند کار دشواری باشد، اما اگر در مورد نواختن موسیقی جدی هستید، باید بتوانید هر روز کمی زمان برای تمرین گیتار یا یادگیری یک شکل آکورد جدید پیدا کنید.

 

مشکل شماره 5 ایجاد سرو صدای زیاد

همیشه می توانید سعی کنید تمرین خود را برای زمانی که تنها هستید زمان بندی کنید، اما این همیشه عملی نیست. بنابراین اگر نگران این هستید که مزاحم هم خانه خو نشوید یکی از این موارد را در نظر بگیرید. اگر در حال یادگیری گیتار الکتریک هستید، اکثر آمپرها دارای جک Line-Out هستند که می‌توانید هدفون‌ها را برای نواختن تقریباً بی‌صدا به آن وصل کنید. شما یا به هدفونی نیاز دارید که با دوشاخه ¼ اینچی ساخته شده باشد، یا می توانید آداپتوری بخرید تا هدفون های استاندارد 3.5 میلی متری را در قسمت آمپر ¼ اینچی قرار دهید.

 

مشکل شماره 6 ناامیدی و دلسردی

اکثر نوازندگان تازه کار هر از گاهی خود را ناامید می بینند. مواقعی پیش می‌آید که نواختن گیتار واقعاً اعصاب شما را به هم می‌زند. و این  دلسردی می‌تواند باعث شود که بخواهید به طور کلی این سرگرمی را ترک کنید.اما باید بدانید با اگاهی از راهکارهای تمرین موثر در یادگیری گیتار روز به روز پیشرفت شما بهتر خواهد شد.

 

راه حل

خیلی به خودت سخت نگیر! هیچ کس به عنوان یک گیتاریست بزرگ شروع نمی کند. ماهر شدن در هر کاری نیازمند زمان، صبر و فداکاری است. همه ما اشتباه می کنیم، اما اینها فرصتی برای یادگیری هستند. فقط به خاطر داشته باشید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود خواهد داشت و وقتی از روش های علمی برای یادگیری سریعتر گیتار استفاده کنید و به تمرین ادامه دهید، بهتر خواهید شد و مسلما پیشرفت خواهید کرد.

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *