guitaro.logo
تاثیر ارتفاع سیم و اکشن بر آهنگ گیتار

آیا ارتفاع سیم یا اکشن بر آهنگ گیتار تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی بر نحوه صدای گیتار آکوستیک و الکتریک تأثیر می گذارد. اما در مورد ارتفاع سیم که به عنوان “اکشن” گیتار شناخته می شود، چطور؟ آیا بر روی لحن تأثیر می گذارد یا فقط بر قابلیت پخش تأثیر می گذارد؟ ارتفاع سیم یا همان اکشن بر لحن گیتار آکوستیک و الکتریک تأثیر می گذارد و هرچه ارتفاع سیم بیشتر باشد، ماندگاری بهتری خواهد داشت و صدای گیتار شما طنین انداز تر و بازتر خواهد بود. همچنین کمتر احتمال دارد که صدای وزوز خشمگین سیم ها را تجربه کنید. با این حال، یک اکشن بسیار بالا می‌تواند نواختن گیتار را سخت‌تر کند و مشکلات آهنگ‌سازی را ایجاد کند، به این معنی که صدای گیتار شما همیشه ناهماهنگ خواهد بود. در این مقاله، من دقیقاً چگونگی و چرایی تأثیر ارتفاع سیم بر لحن گیتار و چرایی اهمیت آن را بررسی خواهم کرد، اگر این موضوع ذهن شما را هم درگیر کرده در ادامه با گیتارو همراه باشید.

آیا ارتفاع سیم یا اکشن بر آهنگ گیتار تأثیر می گذارد؟

اکشن (ارتفاع سیم) و تن

 از آنجایی که سیم‌ها جایی هستند که صدای گیتار سرچشمه می‌گیرد، جای تعجب نیست که ارتفاع سیم روی صدای آنها تأثیر بگذارد. اکشن بالا طنین بیشتر و پایدار تری دارد. برای درک درست این موضوع باید دقیقاً با نحوه تولید صدای سیم‌های گیتار آشنا شوید. وقتی سیم از یک طرف حرکت می کند، هوا را به طرف دیگر فشار می دهد و هنگامی که به سمت دیگر می رود به ناحیه ای با فشار کم حرکت می کند، جایی که هوای کمتری وجود دارد. این تغییرات فشار از سیم تا زمانی که به چیزی برخورد می کند برقرار است. در گیتارهای الکتریک، ارتعاشات ناشی از سیم ها که منبع صدا هستند توسط پیکاپ ها تشخیص داده می شوند.

اگر اکشن پایین باشد، دو چیز ممکن است اتفاق بیفتد:

-امواج صوتی به سرعت به چوب فرت بورد برخورد کرده و از بین می روند. از این رو آنها پایداری و طنین کمتری دارند.

-اگر اکشن آنقدر پایین باشد که سیم ها به فرتها برخورد کنند، باعث ایجاد وزوز می شود.

 

کنش و لحن

 اکشن علاوه بر اینکه بر لحن کلی گیتار بر صدا نیز تأثیر می گذارد. لحن اساساً به این موضوع اشاره دارد که آیا گیتار هم آهنگ است یا نه. می توانید صدای گیتار خود را با نواختن هارمونیک فرت دوازدهم بررسی کنید و آهنگ را با یک نت در فرت دوازدهم مقایسه کنید. لحن صدا تحت تأثیر طول سیم گیتار است. یک اکشن بالا می تواند بر آهنگ صدای گیتار شما تأثیر منفی بگذارد. این به این دلیل است که، هرچه اکشن بالاتر باشد باید سیم ها را بیشتر فشار دهید تا صدا ایجاد کنید. بنابراین وقتی بیشتر به سمت پایین فشار می آورید، اساساً رشته را طولانی تر می کنید. این باعث می شود که صدای آن ناهماهنگ باشد زیرا شما بیش از آنچه باید سیم را می کشید.

 

اکشن بالا در مقابل اکشن پایین

خب پس با در نظر گرفتن تمام این موارد، اجازه دهید جوانب مثبت و منفی اکشن بالا و پایین را با هم مقایسه کنیم.

اکشن بالا

زمانی که گیتار شما اکشن بالایی داشته باشد صدا بازتر خواهد بود و طنین و پایداری بهتری خواهید داشت. همچنین کمتر احتمال دارد که وزوز فرت را تجربه کنید، زیرا تارها به فرت ها نزدیک نیستند، بنابراین هنگام ارتعاش به آنها برخورد نمی کنند.

همه اینها عالی و درست است، ولی چرا هر گیتاری اکشن بالایی ندارد؟

خوب، دو ایراد اصلی در مورد اکشن بالا وجود دارد. در مرحله اول، همانطور که در بخش بالا به آن پرداختیم اکشن بالا می تواند باعث مشکلات آهنگ صدا شود.  همچنین می تواند نواختن گیتار را بسیار سخت تر کند. اگر سیمها بیش از حد بالای صفحه انگشت گذاری قرار دارند، باید خیلی بیشتر آنها را فشار دهید. اینکار می‌تواند برای نوازندگان جدید دشوار باشد و حرکت در فرت‌بورد را حتی برای حرفه‌ای‌ها بسیار کندتر کند. گیتاریست‌هایی که ریف‌های سریع، آکوردهای باریک، آکوردهای پاور یا شرد می‌نوازند احتمالاً تأثیر منفی یک اکشن بالا بر قابلیت پخش را تجربه می‌کنند.

اکشن پایین

 اکشن پایین یا کم می تواند باعث ایجاد وزوز عصبی شود که به شدت آزاردهنده به نظر می رسد. همچنین باعث می شود لحن شما طنین و پایداری کمتری داشته باشد، به این معنی که به نظر عمیق و کامل نمی رسد. نکته مثبت این است که وقتی اکشن پایین باشد نت‌ها را خیلی راحت‌تر می‌زنید. اکشن های پایین نیز در مقایسه با کنش‌های بالا، مشکل کمتری در رابطه با آهنگ‌سازی دارند. به طور معمول، گیتار آکوستیک دارای اکشن 7/64 اینچ (2.8 میلی متر) در سیم E پایین و 5/64 اینچ (2 میلی متر) در سیم E بالا هستند. گیتارهای الکتریک معمولاً اکشن 3/32 اینچ در سیم E پایین و 1/16 اینچ (1.6 میلی متر) در سیم E بالا دارند. اکشن معمولاً در فرت 12 اندازه گیری می شود. معمولا گیتارهای آکوستیک اکشن بالاتری دارند، زیرا این امکان را به آنها می‌دهد تا صدایی با طنین و بازتر داشته باشند، اما نواختن آنها را سخت‌تر می‌کند. 

 

نحوه تنظیم اکشن

واقعاً چگونه می‌توانید اکشن گیتار خود را تنظیم کنید تا صدا را بهبود ببخشید یا قابلیت پخش را افزایش دهید؟ اگر واقعاً نمی دانید چطور این کار را انجام دهید و اکشن گیتار خود را تنظیم کنید، بهتر است گیتار خود را نزد یک نوازنده با تجربه ببرید تا اکشن گیتار شما را تنظیم کند. در غیر این صورت ممکن است به گیتار خود آسیب برسانید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *