guitaro.logo
چگونه کاپو باعث از بین رفتن کوک در گیتار می شود

چرا استفاده از کاپو ممکن است باعث از بین رفتن کوک گیتار شما شود؟

چرا صدای گیتار من با کاپو ناهماهنگ است؟ این سوال اغلب کسانی است که از کاپو استفاده می کنند. این امر می تواند به دلایل مختلفی مانند آهنگ صدا، کیفیت کاپو، محل کاپو و خود سیم ها رخ دهد. هنگامی که یک کاپو را روی گیتار خود قرار می دهید، در اصل کاری که انجام می دهید فشار دادن تمام سیم ها به یکباره برای مدت طولانی است. این همان چیزی است که یک کاپو برای انجام آن طراحی شده است. و این باعث می شود که سیم ها کمی کشیده شوند. بنابراین نه تنها همه سیم ها به یکباره فشار داده می شوند، بلکه برخی از آنها نیز کمی کشیده می شوند.

از عواملی که گیتار شما را مستعد خارج شدن از کوک میکند  می توان به مواردی مانند نوع سیم، استفاده از کاپو و موارد دیگر اشاره کرد. در این مقاله، ما قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا استفاده از کاپو ممکن است باعث از بین رفتن کوک در  گیتار شما شود.

 

چرا استفاده از کاپو ممکن است باعث از بین رفتن کوک گیتار شما شود؟

کاپو از دو طریق بر کوک گیتار تاثیر می گذارد. اول در زمان متصل کردن آن به دسته، سیم ها را به سمت صفحه انگشت گذاری می کشد. و دیگری در زمان بستن و باز کردن آن است که ممکن است باعث شود کمی سیم ها جابجا شوند. برای اینکه سیم ها حرکت نکنند همیشه سعی کنید برای جابجا کردن کاپو روی صفحه انگشت گذاری آن را از دسته باز کنید ولی عاقلانه تر این است که گیتار را یکبار قبل بستن کاپو و یکبار بعد بستن کاپو کوک کنید. 

چگونه می توانم مانع از خارج شدن گیتار از کوک شوم؟

 خب اولین کاری که باید انجام دهید این است که صدای گیتار خود را بررسی کنید. این کار را ابتدا با کوک کردن گیتار خود انجام می دهید. مطمئن شوید که از یک تیونر دقیق استفاده می کنید. به طور خلاصه، شما باید یک سیم باز را بنوازید، و سپس همان سیم را در فرت دوازدهم و در حالی که به آرامی آن را لمس می کنید، بنوازید. مرحله بعدی این است که مشخص کنید آیا مشکل تنظیم به خود کاپو مربوط است یا خیر. اگر کاپو را در جای مناسب روی گیتار خود قرار نمی دهید، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. همچنین، اگر از یک کاپو ارزان قیمت نیز استفاده می‌کنید ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند زیرا همه کاپوها با یکدیگر برابر نیستند.

کاپوهای ارزان‌تر فشار زیادی بر سیم‌های شما وارد می کنند یا حتی ممکن است سیم‌ها را در جهتی نامناسب خم کنند. بنابراین، برای جلوگیری از این مسائل من توصیه می کنم یک کاپو با تنظیم کننده تنش تهیه کنید. این کاپوهای فوق‌العاده به شما این امکان را می‌دهند که تنشی را که روی گردن و سیم‌های گیتارتان قرار می‌گیرد، تنظیم کنید. این باعث می شود که فشار یکنواخت به همه رشته ها اعمال شود. همچنین متوجه خواهید شد که در حین استفاده از یکی از این لوازم جانبی، نیازی به کوک کردن مجدد سیم های گیتار خود ندارید. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باع شود گیتار شما از کوک خارج شود، خود سیم ها است.

اگر سیم ها برای مدت طولانی روی گیتار شما بوده اند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که آنها را عوض کنید. هنگامی که سیم های گیتار خود را عوض می کنید، مطمئن شوید که سیم ها به طور محکم به دور گیره های کوچک روی پایه پیچ می شوند. این کار همچنین به کاهش صداهای وزوز کمک می کند.

آیا باید گیتار را با کاپو کوک کنید؟

رایج ترین راه برای کوک گیتار این است که ابتدا سیم ها را کوک کنید و سپس کاپو را روی گیتار قرار دهید. اما این تنها راه برای کوک کردن گیتار در هنگام استفاده از کاپو نیست. این روش تنظیم با کاپو برای مبتدیانی که سعی می کنند ابتدا با کاپو کوک کنند بهترین کاربرد را دارد. روش دیگری نیز وجود دارد که در آن ابتدا کاپو را روی گیتار قرار می دهید و سپس سیم هارا کوک می کنید. اما این روش واقعاً فقط برای افرادی است که نت‌های روی صفحه انگشت گذاری را به خاطر می سپارند، زیرا شما باید بدانید که هر یک از سیم ها دقیقاً در چه نت‌هایی باید باشند.

آیا کاپو می تواند به گیتار شما آسیب برساند؟

در بیشتر موارد، کاپو معمولاً به خود گیتار آسیب نمی رساند. گیتارها از چوب های سخت ساخته شده اند که به راحتی فرو نمی روند و معمولاً می توانند هر گونه استفاده طولانی مدت از کاپو را تحمل کنند. با این حال، یک کاپو می‌تواند سیم‌های شما را فرسوده کند، اگر تمایل داشته باشید آن را برای مدت طولانی بدون تنظیم روی سیم‌هایتان محکم نگه دارید. اما کاپو هیچ کاری به صفحه انگشت گذاری شما ندارد و اگر روی آن فرورفتگی می بینید، به احتمال زیاد ناشی از نواختن گیتار می باشد که طبیعی است.

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *