guitaro.logo
استفاده از سیم های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک

آیا می توان از سیم های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک استفاده کرد؟

می خواهید سیم های گیتار آکوستیک را روی یک گیتار الکتریک قرار دهید؟ اگر بله، پس بهتر است بدانید چه اتفاقی ممکن است بیفتد و چه صدایی خواهید داشت. استفاده از سیم‌های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک مطمئناً منجر به صدای نامتعادل می‌شود، زیرا سیم‌های گیتار آکوستیک دارای خواص مغناطیسی مشابهی با سیم‌های گیتار الکتریک نیستند و این ویژگی‌ها برای ایجاد صدای مناسب بسیار مهم می باشد. در ادامه با گیتارو همراه باشید و قبل از قرار دادن سیم های گیتار آکوستیک روی گیتار الکتریک، مواردی را که در زیر ذکر شده را در نظر بگیرید.

 

آیا گیتارهای آکوستیک و الکتریک از سیم های یکسانی استفاده می کنند؟

گیتارهای آکوستیک و الکتریک از سیم های یکسانی استفاده نمی کنند و چیزی که در سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک رایج است، هسته فولادی آن است. دلیل وجود انواع مختلف سیم های گیتار در روش های مختلف تولید صدا می باشد. گیتار الکتریک صدا را با الکتریسیته و گیتار آکوستیک صدا را از طریق ارتعاش توسط سیم‌ها تولید می‌کند.

 

وقتی سیم های آکوستیک را روی گیتار الکتریک می گذارید چه اتفاقی می افتد؟

قرار دادن سیم های آکوستیک روی گیتار الکتریک بر صدای گیتار شما تأثیر می گذارد و کشش بیشتری روی گردن گیتار شما خواهد بود، بنابراین ممکن است لازم باشد میله خرپا را تنظیم کنید. علاوه بر این، سیم‌های آکوستیک سنگین‌تر هستند که این باعث سفت شدن سیم ها می شود. 

آیا سیم های برنزی 80/20 روی گیتار الکتریک کار می کنند؟

بسیاری از برندهای سیم گیتار آکوستیک از ماده ای به نام برنز 80/20 استفاده می کنند که در واقع همان برنج است. برنج از 80٪ مس و 20٪ روی ساخته شده است. قلب یک گیتار الکتریک پیکاپ است و نمی تواند با سیم های دارای روکش فلزی مغناطیسی مانند نیکل یا فولاد به درستی عمل کند. بنابراین، نتیجه می گیریم که سیم‌های برنزی 80/20 روی یک گیتار الکتریک کار می‌کنند، اما نه به روش عالی و قطعا صدایی را که می خواهید دریافت نخواهید کرد.

 

آیا سیم های برنز فسفر روی گیتار الکتریک کار می کنند؟

سیم های برنجی و برنزی هر دو برای تقویت صدای گیتار آکوستیک طراحی شده اند. از نظر فنی، سیم‌های برنز فسفر از مواد برنزی ساخته شده‌اند، اما فسفر نیز اضافه شده است تا صدایی ملایم‌تر و گرم‌تر داشته باشند. مانند رشته‌های برنزی 80/20، رشته‌های برنز فسفر به جز هسته فولادی، اجزای مغناطیسی ندارند و پیکاپ ها آنها را خیلی خوب نمی خوانند و سیگنال ضعیف خواهد بود. پاسخ بله است؛ سیم‌های برنز فسفر روی گیتار الکتریک کار می‌کنند، اما نه آن‌طور که می‌خواهید.

بعد از گذاشتن سیم های گیتار آکوستیک چه تنظیماتی را باید روی گیتار الکتریک خود انجام دهید؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است بخواهند از سیم های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک استفاده کنند. شاید آنها می خواهند صدای گیتار الکتریک شبیه یک گیتار آکوستیک باشد یا فقط عاشق آزمایش کردن هستند. اول از همه، ما در مورد اندازه گیج سیم ها صحبت خواهیم کرد که سیم گیتار الکتریک تقریباً 36 درصد کشش کمتری نسبت به سیم گیتار آکوستیک استاندارد دارد. بنابراین، برای داشتن صدای یکسان باید اندازه سیم سبک تر را انتخاب کنید.

 

2 7

تفاوت بین سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک چیست؟

نکته بسیار مهم انتخاب نوع مناسب سیم های گیتار است. بین سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک تفاوت های کلیدی وجود دارد که شامل تعداد سیم‌ها، مواد سیم‌پیچ و آبکاری و اندازه سیم گیتار می شود.

تعداد سیم های ضخیم

گیتار الکتریک یک ساز زهی زخمه ایی است و تولید صدا در آن توسط زخمه زدن به سیم ها انجام می شود. تفاوت آشکار بین سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک در تعداد سیم های ضخیم است. رشته های آکوستیک دارای یک هسته فولادی هستند که سیم های سوم تا ششم آن با برنز یا برنج آبکاری شده است. سیم های گیتار الکتریک از یک هسته فولادی یا نیکل تشکیل شده است که سیم های چهارم تا ششم آن از فولاد یا نیکل اندود شده است. سیم های گیتار آکوستیک نیز معمولاً دارای گیج سنگین تری هستند.

مواد سیم پیچ

مواد سیم پیچ مهم ترین تمایز بین سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک است. یک ماده سیم پیچ در واقع یک فلز است. فلز سیم پیچی  و آبکاری سیم گیتار آکوستیک از برنج یا برنز است که در واقع فلزات غیر فعال مغناطیسی هستند. این سیم‌های گیتار از نظر ظاهری تیره‌تر هستند و بیشتر به رنگ مسی و طلایی هستند. فلز سیم پیچی سیم گیتار الکتریک از فولاد یا نیکل است.

این فلزات دارای فعالیت مغناطیسی هستند که به نحوه عملکرد گیتار الکتریک مرتبط است. از نظر ظاهری، آنها روشن تر و سبک تر از سیم های گیتار آکوستیک هستند. سیم های گیتار الکتریک با نیکل اندود شده و از نظر ظاهری سبک تر و درخشان تر هستند. سیم های سوم تا ششم روی گیتار آکوستیک با برنز فسفر پیچیده شده اند و بیشتر به رنگ مسی/طلایی هستند.

 گیج و اندازه سیم

اندازه گیج رشته به میزان ضخامت رشته است و هرچه یک رشته ضخیم تر باشد، صدای آن گرمتر خواهد بود و حجم بیشتری تولید می کند. رشته های نازک تر روشن تر هستند و نواختن آنها آسان تر است. گیتارهای الکتریک اندازه سیم گیتار سبک تر را ترجیح می دهند، در حالی که گیتارهای آکوستیک اندازه سیم گیتار سنگین تر را. با مطالعه اعداد روی بسته بندی می توانید اطلاعات مربوط به اندازه گیج سیم گیتار را پیدا کنید.

اکثر گیتارهای الکتریک مجهز به سیم های 9 گیج و گیتارهای آکوستیک به سیم های 12 گیج هستند. به طور متوسط ​​سیم های گیتار آکوستیک حدود 21.2 درصد ضخیم تر از سیم های گیتار الکتریک هستند. سیم های گیتار آکوستیک نیز به طور متوسط ​​54.8 درصد فشار بیشتری نسبت به سیم های گیتار الکتریک ایجاد می کنند. سیم های سبک در گیتار الکتریک نسبت به سیم های سبک در گیتار آکوستیک دارای اندازه های کوچک تری هستند.

 

سیم های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک چگونه صدا می کنند؟

 اشاره کردم که سیم های گیتار آکوستیک و الکتریک دارای هسته فولادی هستند و فولاد خاصیت مغناطیسی دارد. در اطراف هسته، سیم‌های گیتار دارای فلز سیم‌پیچ، فعال مغناطیسی در سیم‌های گیتار الکتریک و غیر فعال مغناطیسی در سیم‌های گیتار آکوستیک هستند. سیم های گیتار الکتریک با خواصی که دارند با مکانیزم تولید صدا در مورد گیتار الکتریک سازگاری دارند. دلیل اینکه سیم‌های گیتار الکتریک برای یک گیتار الکتریک ایده‌آل هستند، سیم‌پیچ فلزی مغناطیسی است.

اما سیم‌های گیتار آکوستیک نیز می‌توانند صدا تولید کنند، اگر آنها را روی گیتار الکتریک قرار دهید. دلیل آن این است که هسته فولادی دارای خواص مغناطیسی است و می تواند با پیکاپ ها تعامل داشته باشد. اما، سطح خواص مغناطیسی هسته ها به اندازه کافی بالا نیست تا نیازهای گیتار الکتریک را برآورده کند. به همین دلیل، صدا ضعیف و نامتعادل است و آن روشنایی را ندارد که ما در یک مجموعه معمولی از سیم های گیتار الکتریک به دنبال آن هستیم.

 

آیا قرار دادن سیم های گیتار الکتریک روی گیتار آکوستیک خوب است؟

برخی از مردم می خواهند که صدای گیتار آکوستیک مانند گیتار الکتریک باشد، برخی از آنها می گویند که نواختن گیتار با سیم های گیتار الکتریک آسان تر است. می دانیم که سیم گیتار الکتریک تقریباً 36 درصد کشش کمتری نسبت به سیم گیتار آکوستیک استاندارد دارد. بنابراین، برای داشتن صدای یکسان باید اندازه گیج سیم سنگین‌تر را انتخاب کنید.

 

آیا می توان از سیم های گیتار آکوستیک در گیتار الکتریک استفاده کرد؟

 

گیتار الکتریک از سیم های مشابهی مانند گیتار آکوستیک استفاده نمی کند. سیم های گیتار آکوستیک روی گیتار الکتریک کار می کنند، اما من انجام این کار را توصیه نمی کنم. وقتی سیم‌های گیتار آکوستیک را روی گیتار الکتریک قرار می‌دهید، صدایی نامتعادل و ضعیف دریافت می‌کنید، زیرا موادی که سیم‌های گیتار آکوستیک از آن ساخته شده‌اند، نمی‌توانند «سیگنال» مناسبی را به پیکاپ گیتار ارسال کنند.

اگر در شرایط اضطراری هستید، می توانید سیم گیتار آکوستیک را روی گیتار الکتریک قرار دهید، اما باید گیتار خود را تنظیم کنید. همچنین، می توانید سیم های گیتار الکتریک را روی گیتار آکوستیک قرار دهید، اما آنها را برای مدت طولانی روی گیتار خود نگه ندارید، زیرا ممکن است به دلیل تفاوت در اندازه سیم ها باعث آسیب به گیتار شود.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *