guitaro.logo
زمان تعویض سیم های گیتار آکوستیک

سیم های گیتار آکوستیک هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند

دنیای موسیقی بسیار وسیع است و در آن  گیتارهای زیادی وجود دارد. اما گیتار آکوستیک احتمالاً محبوب ترین آنهاست. اکثر نوازندگان مبتدی یک گیتار آکوستیک را برای یادگیری خود انتخاب می کنند. اما مانند همه گیتارهای دیگر، سیم‌های آکوستیک با گذشت زمان کمی زنگ‌زده می‌شوند که می تواند بر صدا تأثیر بگذارد. پس هرکسی باید بعد از نواختن گیتار برای مدت معینی سیم ها را عوض کند.

زیرا وقتی از سیم‌های گیتار آکوستیک یا الکتریک برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، تجمع کثیفی، عرق و روغن‌هایی که به طور طبیعی در انگشتان یافت می‌شوند بر صدای آن تأثیر می‌گذارد. حتی اگر گیتار شما برای مدت طولانی بیکار بوده است باز هم باید سیم را عوض کنید. اگر شما هم گیتار آکوستیکی دارید و برایتان مهم است که بدانید هر چند وقت یکبار باید سیم های آن را عوض کنید، در ادامه با گیتارو همراه باشید. 

سیم های گیتار آکوستیک هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند

توصیه می شود که نوازندگان گیتار آکوستیک هر سه ماه یک بار یا هر 100 ساعت تمرین، سیم ها را تغییر دهند. برای یک مجموعه بدون پوشش از سیم های گیتار الکتریک یا آکوستیک معمول است که بسته به تعداد دفعات نواختن آنها از یک تا سه ماه دوام می آورد. یک مجموعه سیم بدون پوشش بین 2 تا 4 ماه طول می کشد تا کیفیت خود را از دست بدهد.

اما بسیاری از نوازندگان آنها را هر ماه یا هر ماه در میان تغییر می دهند. سیم های گیتار آکوستیک را باید حدود 100 ساعت تمرین یا هر 3 ماه یک بار عوض کنید. تشخیص دقیق زمان تعویض سیم های یک گیتار آکوستیک دشوار است و عوامل زیادی بر تعویض سیم های گیتار تأثیر می گذارد.

 

چگونه بفهمم که سیم های گیتار من نیاز به تغییر دارند؟

یکی از زمان هایی که نیاز است سیم های گیتار شما تعویض شوند وقتی است که سیم های گیتار شما هماهنگ نمی شوند. اغلب اوقات، مشکلات تنظیم سیم‌های گیتار به دلیل سیم‌های قدیمی است که به مرور زمان آسیب دیده‌اند. بطور کلی با بروز هر یک از موارد زیر نیاز است که شما سیم های گیتار آکوستیک خود را تعویض کنید:

-وقتی لحن کسل کننده ای در گیتار شما مشهود است و صدا دیگر خوب نیست…

صدایی که سیم های گیتار تولید می کنند مهمترین نکته قابل توجه است. هنگامی که سیمی برای مدت طولانی کار می کنند به مرور زمان خاصیت خود را از دست  می دهند. این زمانی است که احساس می کنید صدای آنها دیگر عالی نیست و مثل قبل به طنین نمی رسد. گاهی اوقات نت ها از نظم خارج می شوند و اغلب ناهماهنگ هستند. سیم ها به شدت بر صدایی که تولید می کنند تأثیر می گذارد که این روی ملودی آهنگ هم تاثیر دارد.

اگرچه سعی کرده ایید کشش سیم ها را تنظیم یا آنها را تمیز کنید اما صدایی که آنها تولید می کنند هنوز شما را راضی نمی کند. این زمانی است که باید سیم های گیتار آکوستیک خود را تغییر دهید. مطمئنا بعد از تعویض سیم ها صدای گیتار شما بهتر می شود.

-وقتی سیم های گیتار شما تغییر رنگ می دهد…

سیم های جدید گیتار آکوستیک همیشه براق هستند. معمولا به رنگ مسی نقره ای یا طلایی با درخشندگی بالا با این حال، پس از یک دوره کار کردن آنها تغییر رنگ می دهند. خواهید دید که رنگ ها در مکان هایی که آن را لمس می کنید اغلب محو می شوند. این نیز یکی از نشانه های خوردگی سیم گیتار است. حتی اگر چند روز پیش این رشته ها را خریداری کردید و در آن روز مدام با آنها کار کرده ایید می بینید که رشته ها بی رنگ به نظر می رسند. و با وجود اینکه تازه آنها را خریده اید خیلی زود قدیمی می شوند. تعویض سیم‌های گیتار وقتی نقره‌ای هستند به صدای بهتر و جلوگیری از شکستن سیم‌ها در حین کار کمک می‌کند.

 – وقتی سیم های گیتار شما سفت هستند.

انعطاف پذیری رشته قابل توجه است. سیم هایی که خیلی سفت هستند نشانه این است که در حال اکسید شدن هستند و وقت آن است که سیم های قدیمی گیتار آکوستیک خود را با سیم های جدید جایگزین کنیم.

-وقتی سیم های گیتار شما کثیف اند.

در حین استفاده، لکه های زیادی روی سیم ها ایجاد می شود. به خصوص لکه یا عرق از دست که این کثیفی صدای آکوستیک را بدتر می کند. استفاده از رشته هایی با کثیفی زیاد نیز دشوارتر خواهد بود. می توانید انتخاب کنید که سیم ها را به جای جایگزینی با سیم های جدید تمیز کنید. با این حال، تمیز کردن همیشه موثر نیست و سیم های گیتار آکوستیک ممکن است قدیمی باشند و نیاز به تعویض داشته باشند.

34

چکار کنیم تا سیم های گیتار آکوستیک بیشتر دوام بیاورد

اگر از رشته های روکش دار استفاده می کنید لازم است بدانید که همه سیم های پوشش داده شده یکسان فرسوده نمی شوند و کارهایی هست که باید انجام دهید تا سیم های گیتار شما دوام بیشتری بیاورد:

-هنگام نواختن گیتار مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند.

– پاک کردن سیم ها

-استفاده از String Cleaner 

اگر می خواهید بدانید که باید چکار کنیم تا سیم های گیتار بیشتر دوام بیاورد در انتخاب سیم گیتار آکوستیک به عواملی مانند آلیاژ سیم، ضخامت سیم و داشتن یا نداشتن لایه محافظ دقت کنید. انتخاب بهترین سیم پروسه ایی وقت گیر و زمان بر است و لازم است شما سیم های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید سیمی که مناسب ساز و سبک و علاقه شخصی خودتان است را انتخاب کنید. 

 

نتیجه

سیم های گیتار آکوستیک برای همیشه دوام نمی آورند و وقتی دیگر خوب کار نمی کنند باید آن را تعویض کنید. کسانی که تجربه چندین ساله نواختن گیتار را دارند به راحتی می فهمند که زمان تعویض سیم های گیتار آکوستیک فرا رسیده است. با این حال، برای کسانی که تازه وارد وادی نوازندگی گیتار شده اند، قضیه متفاوت است و درک اینکه چه زمانی باید سیم های گیتار خود را عوض کنند برای آنها دشوار خواهد بود.

بسیاری از مردم اغلب به تعداد ساعاتی که یک سیم گیتار آکوستیک کار می کند تکیه می کنند اما شما نمی توانید دقیقاً به یاد بیاورید که چند ساعت در یک روز، یک هفته یا یک ماه گیتار می نوازید. ثبت زمان نیز بسیار دردسر ساز است. شما باید به عملکرد سیم آکوستیک برای جایگزینی آن نگاه کنید. شاید سیم بی کیفیتی خریده اید و بعد از چند ساعت نواختن گیتار خیلی بد و بی کیفیت شده است.

 لطفا به وضعیت سیم گیتار توجه کنید تا تصمیم به تعویض آن بگیرید. ضمن اینکه باید سیم ها را بعد از هر 100 ساعت نواختن گیتار خود تعویض کنید زیرا در حال فرسوده شدن هستند. علاوه بر این، باید حداقل سه ماه آنها را در شرایط خوبی نگه دارید، زیرا حتی اگر از آنها استفاده نشود، با عناصر و رطوبتی که روی آنها باقی مانده بی کیفیت می شوند و نیاز به تعویض دارند.

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *