guitaro.logo
همه چیز درباره تنظیم اکشن در گیتار کلاسیک و آکوستیک

همه چیز درباره تنظیم اکشن در گیتار کلاسیک و آکوستیک

اکشن مناسب برای گیتار به دو چیز بستگی دارد نوع گیتاری که دارید و سبک نوازندگی شما. هرچه ارتفاع اکشن گیتار شما کمتر باشد، احتمال وزوز سیم های شما بیشتر می شود. تصور کنید یک نوازنده گیتار جاز در حال نواختن چند قطعه ملایم است. اکشن پایین احتمالاً برای نوازنده گیتار مناسب خواهد بود زیرا نواختن گیتار را آسان‌تر می‌کند. اما اگر سبک نوازندگی تهاجمی دارید، ممکن است اکشن پایین باعث سرو صدای زیاد می شود. بالا بردن اکشن می تواند وزوز را حذف کند و صدای گیتار را واضح و دلنشین تر کند.

اکشن پایین به این معنی است که سیم‌های گیتار شما به صفحه انگشت گذاری نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل است که برای نواختن نت‌ها یا آکوردها باید فشار کمی وارد کنید. این یک مزیت بزرگ است، به خصوص برای گیتاریست های مبتدی که تازه شروع به آموختن گیتار کرده اند. اکشن پایین به قابلیت نواختن گیتار شما می افزاید و نواختن با سرعت بالاتر را بسیار راحت می کند.

مزایا و معایب اکشن پایین و بالا

مزیت اصلی اکشن پایین این است که سیم‌ها راحت‌تر فشار داده می‌شوند و این برای کاهش درد انگشت، خستگی دست و جلوگیری از آسیب زمانی که تازه شروع به یادگیری گیتار کرده ایید عالی است. با این حال اگر اکشن خود را خیلی پایین بیاورید با هر نت یا آکورد صدای وزوز بد و نامطلوبی خواهید داشت. من در مورد نوع وزوزهایی که وقتی مبتدی هستید و هنوز نمی توانید به اندازه کافی سیم ها را فشار دهید صحبت نمی کنم.

این نوع وزوز برای افراد مبتدی طبیعی است و با به دست آوردن مهارت و قدرت دست از بین خواهد رفت. یکی دیگر از معایب بالقوه داشتن اکشن پایین این است که می تواند ماندگاری یک نت را کاهش دهد. برخی از نت ها نیز ممکن است “فرار شوند”، به این معنی که به دلیل انسداد توسط فرت های دیگر، اصلاً صدا تولید نمی کنند. هر دو این موارد به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیم ها به فرتهای فلزی برخورد می‌کند.

5 3

مزیت اصلی داشتن اکشن بالا این است که گیتار شما به طور کلی از وزوزهای بدی که در بالا ذکر کردم عاری خواهد بود. همچنین به نت‌ها اجازه می‌دهد آزادانه و به طور طبیعی حفظ شوند. در اکشن بالا، تنظیم گیتار توسط یک فرد حرفه ای چندان مهم نیست. با این حال اگر اکشن شما خیلی بالا باشد فشار دادن سیم های گیتار به شدت دشوار می شود.  که نه تنها  دردناک است، بلکه دست شما خیلی سریعتر خسته می شود و در واقع آسیب زننده است.

با اکشنی که خیلی زیاد بالا است، احتمال بیشتری وجود دارد که گیتار شما صدای وزوز بدهد که نتیجه آن عدم قدرت دست برای فشار دادن کامل و محکم سیم‌ها به پایین است. اگر اکشن بیش از حد بالا باشد، گیتاریست برای نواختن احساس ناراحتی می کند. اگر هم اکشن خیلی پایین باشد صدای وزوز سیم ها را می شنوید.

همه چیز درباره تنظیم اکشن در گیتار کلاسیک و آکوستیک

ارتفاع اکشن روی گیتار آکوستیک

برخلاف گیتار الکتریک، هر گونه وزوز ناشی از عملکرد اکشن پایین در گیتار آکوستیک آشکار است. به همین دلیل است که گیتارهای آکوستیک معمولاً اکشن بالاتری نسبت به گیتارهای الکتریک دارند. یک اکشن معمولی در گیتار آکوستیک در سیم E بالا حدود 5/64 اینچ (2.0 میلی متر) و در سیم E پایین 7/64 اینچ (2.8 میلی متر) است. افزایش جزئی در ارتفاع اکشن به سیم‌های گیتار آکوستیک فضای بیشتری برای ارتعاش می‌دهد. که لحن واضح‌تری و به شما این امکان را می‌دهد تا آکوردها را بدون در هم ریختگی و وزوز بزنید.

اکشنی که روی گیتار آکوستیک تنظیم می کنید به این بستگی دارد که آیا اغلب از کاپو استفاده می کنید یا خیر. یک کاپو اکشن را در سراسر فرت‌برد پایین می‌آورد و هر چه آن را بالاتر از گردن قرار دهید، اکشن پایین‌تر خواهد بود. بنابراین حتی اگر گیتار شما اکشن بالایی داشته باشد، اگر همیشه از کاپو استفاده می کنید و آکوردهای عمدتا باز می نوازید، متوجه خواهید شد که استفاده از اکشن کمی بالاتر زمانی که به طور منظم از کاپو استفاده می کنید بهترین کاربرد را دارد. در ادامه با گیتارو همراه باشید تا به بررسی تنظیم اکشن در گیتار آکوستیک و کلاسیک بپردازیم.

تنظیم اکشن در گیتار آکوستیک و کلاسیک

تنظیم اکشن گیتار آکوستیک و کلاسیک متفاوت با گیتار الکتریک است. سیم های گیتار آکوستیک و کلاسیک نیاز به ارتعاش بیشتری برای ایجاد صدای بلند دارند و سیم های گیتار آکوستیک ضخیم تر از سیم های گیتار الکتریک می باشند. و درست به همین دلیل دو گیتار اکوستیک و کلاسیک برای جلو گیری از گز زدن نیاز به اکشن بالاتری دارند. در زمان تنظیم اکشن سعی می کنیم سیم ها را تا جایی پایین بیاوریم که در تمام فرت ها صدایی شفاف داشته باشیم. تنظیم اکشن گیتارهای آکوستیک و کلاسیک را می توان در 3 مرحله انجام داد. ترس راد، تیغه سردسته و بریج. در بیشتر موارد اکشن بالا با تنظیم تراس راد حل می شود.

تنظیم اکشن با تراس راد

تراس راد یک میله فلزی است که داخل دسته گیتار جاسازی شده است. این میله در مقابل کشش سیم ها دسته را صاف نگه می دارد و از شکستن و آسیب دیدن آن جلوگیری میکند. با کمک یک آچار آلن می توانید تراس راد را محکم و دسته را صاف و یا اینکه آن را شل و دسته را خمیده کنید. البته به دلیل کشش کمتر سیم های نایلون بسیاری از گیتارهای کلاسیک تراس راد ندارند.

2

تنظیم اکشن گیتار با تیغه سردسته

اگر خمیدگی دسته گیتار را کمتر کردید و اکشن گیتار تنظیم نشد بهتر است به سراغ تیغه سردسته بروید. این تیغه قطعه ی کوچکی است که در ابتدای دسته قرار می گیرد و سیم ها را بالاتر از صفحه انگشت گذاری نگه می دارد. فاصله سیم ها تا فرت اول را با یک خط کش محاسبه کنید که در حالت استاندارد باید 1.5 میلی متر باشد. اگر فاصله از این بشتر است باید تیغه را جدا کرده و با سمباده آن را کوتاه کنید.

تنظیم اکشن گیتار با بریج

تقریبا تمام گیتارهای آکوستیک و کلاسیک قطعه ایی بنام تیغه خرک یا سدل دارند که سیم ها پس از خارج شدن از بریج روی آن قرار می گیرند. اگر این تیغه زیادی بلند است آن را جدا و تنظیم کنید. برای تنظیم تیغه خرک نیز مانند تیغه سردسته باید از سمباده استفاده کنید. با انجام هر کدام از این سه مرحله می توانید اکشن گیتار را به اندازه دلخواه خود برسانید. اما باید این کار را با احتیاط انجام دهید و تمامی فرت ها را چک کنید.

4

اکشن گیتار را در حالت عادی در فرت دوازدهم اندازه گیری می کنند. اکشن با بلندی صدای گیتار رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل گیتارهای کلاسیک اکشن بالاتری دارند. تنظیم اکشن در گیتار کلاسیک و آکوستیک با گیتار الکتریک کمی متفاوت است زیرا سیم های این دو گیتار نیاز به فضای بیشتری برای ارتعاش دارند. و از انجایی که سیم های گیتار آکوستیک ضخیم اند نیاز به اکشن بالاتری برای گز نزدن دارند. به یاد داشته باشید عواملی مانند تغییرات دما و رطوبت محیط، تغییر در کشش سیم ها و استفاده مداوم از گیتار باعث تغییر در اکشن گیتار می شود و لازم است قبل از تنظیم اکشن در گیتار آکوستیک و کلاسیک این موارد را بررسی کنید.

گیتارو یک مرکز تخصصی خرید گیتار است که قیمت مناسب و ارسال فوری را سرلوحه کار خود قرار داده است. از آنجایی که خرید گیتار نیازمند دانش و تخصص است می توانید برای خرید گیتار از راهنمایی های مشاوران و متخصصان این فروشگاه بهره مند شوید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *