guitaro.logo
چرا گیتارهای ارزان قیمت اکشن بالایی دارند؟

چرا گیتارهای ارزان قیمت اکشن بالایی دارند؟

اکشن یکی از ضروری ترین عوامل در نواختن گیتار است. گیتارهای ارزان‌تر تولید انبوه اغلب اکشن بالاتری دارند و نیاز به تنظیم توسط یک متخصص دارند. این گیتارها از قطعات کم کیفیت، چوب های ارزان ساخته می شوند و اغلب به اشتباه تنظیم می شوند. این به این دلیل است که تنها راه برای سودآوری، مقرون به صرفه ساختن این گیتارها کوتاه کردن گوشه ها، به کارگیری کارگران غیر ماهر و استانداردهای کنترل با کیفیت پایین است. در ادامه با بررسی علت اکشن پایین گیتارهای ارزان قیمت با گیتارو همراه باشید.  

چرا گیتارهای ارزان قیمت اکشن بالایی دارند؟

این به این دلیل است که برای پایین آوردن اکشن گیتار نیاز به مهارت و زمان برای تنظیم گردن و پل گیتار می باشد. چیزی که تولیدکنندگان نمی خواهند روی آن مانور دهند زیرا سودی برای آنها نخواهد داشت. یکی دیگر از دلایل اکشن بالا در گیتارهای ارزان قیمت تغییراتی است که چوب به دلیل رطوبت در حین حمل و نقل متحمل می شود. گیتارهای ارزان به طور انبوه در کارخانه‌ ها ساخته  و سپس در مقادیر انبوه به سراسر جهان ارسال می‌شوند.

نوسانات جزئی در گردن و شکل بدن گیتار می تواند بر ساز تأثیر بگذارد. اکشن گیتار معمولاً در دهم میلی متر اندازه گیری می شود. این بدان معناست که تغییرات جزئی در شکل چوب می تواند تاثیرات قابل توجهی برای اکشن گیتار داشته باشد. اگر چوب گیتار بیش از حد منبسط شود، باعث می‌شود که اکشن بسیار کم و باعث ایجاد صدای وزوز در گیتار شود. برخی از کارخانه‌ها عمداً برای کاهش اثر این تاب برداشتن چوب، اکشن گیتار را بالا می‌برند.

اکشن چیست؟

اکشن فاصله بین سیم های گیتار و فرت بورد است. این فاصله نقش مهمی در قابلیت نواختن ساز دارد، به ویژه برای افراد مبتدی. وقتی صحبت از اکشن روی گیتار می شود، اختلاف چند میلی متری و حتی یک دهم میلی متری، به شدت بر قابلیت پخش گیتار تأثیر می گذارد. نواختن گیتارهایی با اکشن بالا سخت تر است و نیاز به قدرت بیشتر انگشت و فشار قابل توجهی برای به صدا درآوردن یک نت دارد.

در نتیجه، مبتدیانی که از گیتارهای با اکشن بالا استفاده می‌کنند، اغلب از درد انگشت شکایت دارند و اجرای آهنگ‌هایی که دوست دارند برایشان سخت است. اکشن بالا همچنین می تواند بر ثبات کوک گیتار شما تأثیر بگذارد. فشار دادن بیشتر سیم برای نواختن یک نت، سیم را کشیده و به طور بالقوه آن را از کوک خارج می کند. ولی همه اینها به این معنی نیست که شما به اکشن بسیار کم نیاز دارید!

در واقع، اگر اکشن خیلی کم باشد، سیم به فرتهایی غیر از سیمی که می‌نوازید برخورد می‌کند و باعث ایجاد یک صدای مرده، خاموش و وزوز می‌شود. یک نقطه از اکشن وجود دارد که برای به حداکثر رساندن قابلیت نواختن گیتار خود باید به آن ضربه بزنید. برای بهینه‌سازی اکشن گیتار، می‌توانید گیتار خود را توسط یک حرفه‌ای تنظیم کنید.

123

اکشن خوب روی گیتار به چه چیز بستگی دارد؟

اکشن خوب روی گیتار کاملاً به سبک نوازندگی شما بستگی دارد و به طور کلی در 4/64 اینچ (1.6 میلی متر) در رشته E بالا و 6/64 اینچ (2.4 میلی متر) در رشته E پایین قرار می گیرد. گیتاریست های آکوستیک اغلب اکشن بالاتر را نسبت به گیتار الکتریک ترجیح می دهند. اکشن در گیتارهای آکوستیک معمولاً در حدود 5/64 اینچ (2.0 میلی متر) در سیم E بالا و 7/64 اینچ (2.8 میلی متر) در سیم E پایین تنظیم می شود. قبل از اینکه در مورد اکشن گیتار خود تصمیم بگیرید، باید سبک نوازندگی و سطح توانایی خود را در نظر بگیرید. اکشن بالا و پایین هر کدام مزایای خود، و نیاز به تنظیمات متفاوتی دارند.

چگونه اکشن گیتار خود را بدون وزوز پایین بیاوریم؟

یکی از دلایل اینکه چرا گیتارهای ارزان قیمت اکشن بالایی دارند این است که گیتارهای ارزان‌تر که بیشتر به تنظیم نیاز دارند، معمولاً از چوب نرم‌تری ساخته می‌شوند و اگر بخواهید خودتان آن را تنظیم کنید ممکن است تاب بخورد، خم شود و یا بشکند. انجام تنظیمات گیتار نیاز به ابزارهای تخصصی دارد که ممکن است به عنوان یک گیتاریست مبتدی به آنها دسترسی نداشته باشید. به عنوان یک مبتدی، بهتر است که گیتار خود را نزد یک نوازنده حرفه ایی ببرید و از او بخواهید که تنظیمات گیتار را برای شما انجام دهد.

آنها می دانند که چگونه اکشن را کاهش دهند و قابلیت پخش گیتار را بدون آسیب رساندن به آن به حداکثر برسانند. با این حال، اگر شما علاقه مند به یادگیری نحوه تنظیم اکشن گیتار خود هستید، در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که می توانید دنبال کنید. فقط به یاد داشته باشید: همیشه دو بار اندازه گیری کنید و همه تنظیمات را به آرامی و آهسته انجام دهید. 

مرحله 1: اکشن گیتار خود را اندازه گیری کنید

اکشن گیتار را با یک خط کش در فرت دوازدهم اندازه گیری کنید اولین قدم شما باید اندازه گیری اکشن روی گیتار باشد. برای این کار، اگر گیتار سیم فولادی دارید، مطمئن شوید که گیتارتان کوک شده است و میله خرپا صاف است. در غیر این صورت، گردن خمیده بر اکشن تأثیر می گذارد. فاصله بین فرت بورد و پایین سیم گیتار را در فرت دوازدهم هر سیم E اندازه گیری کنید.

توجه: خط‌کش‌های معمولی و اندازه‌گیری‌های نواری برای این کار قابل استفاده نیستند. درعوض، به یک خط کش مانند خط کش باروک یا گیج رشته ای FretGuru نیاز دارید.

مرحله 2: سیم های خود را شل کنید

گیتار را از کلیدهای تنظیم جدا کنید شما نباید سیم های گیتار خود را به طور کامل برای کاهش اکشن بردارید. با این حال، شل نگه داشتن سیم ها، تنش روی گردن را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد تنظیمات را آسان تر انجام دهید. همچنین احتمال شکستن سیم های شما را کاهش می دهد. 

14

مرحله 3: پل را تنظیم کنید

بسته به نوع گیتاری که می نوازید، بریج شما به طور متفاوتی تنظیم می شود. در گیتارهای آکوستیک معمولاً شما نیاز دارید که پل و یا مهره گیتار را پایین بیاورید تا بتوانید اکشن را کاهش دهید.

13

قبل از اینکه بریج را روی گیتار الکتریک خود تنظیم کنید، بررسی کنید که گیتار شما از چه نوع پل استفاده می‌کند (Tune-o-matic، Floyd Rose یا Stratocaster) چرا که هر پل باید به طور متفاوتی تنظیم شود.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *