guitaro.logo
چگونه بهترین گیتار را انتخاب کنیم؟ عوامل موثر در انتخاب گیتار

عواملی که از نظر علمی در انتخاب گیتار باید در نظر گرفته شود

جستجو در میان گیتارهای موجود در فروشگاه موسیقی محلی یا فروشگاه های آنلاین می‌تواند تجربه دلهره‌آوری باشد. تعداد زیاد مدل ها، شکل ها و اندازه های مختلف گیتار گیج کننده است. با این حال، ممکن است راهی برای ساده کردن این تجربه با استفاده از علم وجود داشته باشد. گیتار به عنوان یک ساز به شدت به علم متکی است و درک علم پشت گیتار ابزاری ارزشمند برای اندازه‌گیری کیفیت آن است. اساساً تعبیر لحن یک موضوع ذهنی است که از فردی به فرد دیگر تفاوت زیادی دارد.

و همه اینها به گوش انسان و نحوه درک صدا و یا بطور دقیق تر، نحوه پردازش صدا توسط مغز مربوط می شود. این فرآیند بسته به تربیت موسیقایی، خلق و خوی افراد یا حتی عوامل محیطی در حین تجربه شنیداری متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اساسا برای انتخاب بهترین گیتار چه ملاک هایی را باید در نظر گرفت  و چه عواملی را باید مد نظر قرار داد. برای پی بردن به این موضوع در ادامه با گیتارو همراه باشید.

عواملی که از نظر علمی در انتخاب گیتار باید در نظر گرفته شود

تون چوب و امواج صوتی

صدا تقریباً سیزده برابر سریعتر از هوا در چوب حرکت می کند و این باعث می شود که آن را به یک ماده ایده آل برای آلات موسیقی تبدیل کند. می دانیم که امواج صوتی نمی توانند در خلاء حرکت کنند. آنها به مولکول‌هایی نیاز دارند که با آنها تعامل داشته باشند تا آنچه را که ما به عنوان آواز پرندگان، موتور ماشین یا موسیقی می‌شناسیم تولید کنند. 

تن-چوب

چوب به دلیل ظرفیت آن در انتقال موثر صدا مورد توجه است. برخی چوب ها صداهای روشن‌تری تولید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر صدای گرم‌تر و عمیق‌تری ایجاد می‌کنند. انتخاب نوع مناسب چوب، معیار علمی مهمی از بهترین و بدترین گیتارها است. با این حال در دسترس بودن چوب های تن خاص که تأثیر مستقیمی بر قیمت گیتار دارد، مانع این امر می شود. هر چه چوب کمیاب تر و در خطر انقراض تر باشد ساز گران تر است. بهترین کار این است که برای تعیین اینکه کدامیک بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد، به کیفیت خاص چوب تکیه کنید.

گیتار الکتریک و چوب آن

هنگام در نظر گرفتن گیتار آکوستیک نمی توان اهمیت چوب را نادیده گرفت، اما آیا این چوب تاثیر مشابه بر روی گیتار الکتریک دارد؟ پاسخ یک نه محکم و مبتنی بر علم است، یا حداقل تأثیر آن بسیار ناچیز است. گیتارهای الکتریک از آهن ربا و مدارهای الکترونیکی برای انتقال صداها از سیم های ارتعاشی به تقویت کننده استفاده می کنند و چوب هیچ تاثیر قابل توجهی بر کیفیت ارتعاشات ایجاد کننده صدا ندارد. برخلاف گیتار آکوستیک که از چوب برای تقویت صدا استفاده می‌کند، یک گیتار الکتریک برای انجام این کار به چوب متکی نیست.

 

گیتار آکوستیک و چوب بکار رفته در آن

فرض اصلی گیتارهای آکوستیک، انتقال صدای طبیعی سیم ها به بدنه گیتار است. سپس این حفره یک محفظه تشکیل می دهد که در آن امواج صوتی از سیم ها باعث ارتعاش چوب گیتار می شود. سپس هوای داخل محفظه منحرف می شود و امواج فشرده سازی ایجاد می کند که تقویت می شوند. به طور کلی چوب استفاده شده در صفحه پشتی و صفحه رویی با فرکانس های مختلف برهم کنش دارد. معمولاً قسمت جلویی فرکانس‌های بالاتر را ترجیح می‌دهد، در حالی که قسمت پشتی هنگام تماس با فرکانس‌های پایین‌تر تمایل به لرزش دارد و این صدای متعادل، لحن کلی گیتار را مشخص می کند. 

 

 پیکاپ

11 4

اگر قصد خرید گیتار الکتریک را دارید، به پیکاپ ها توجه کنید. کیفیت پیکاپ ها به طور مستقیم با ویژگی های صدای تولید شده در ارتباط است. با در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که آنها تأثیر زیادی بر آهنگ تولید شده توسط گیتار دارند. از نظر علمی، یک پیکاپ خوش ساخت با آهنرباهای درجه یک و سیم کشی داخلی با دقت نصب شده که منجر به خروجی بهتر می شود. قرار گرفتن پیکاپ در رابطه با سیم ها تاثیر زیادی بر تن صدا دارد.

به طور مشابه، تعداد پیکاپ ها نیز این کار را می کند. دو پیکاپ ارتعاشات یک رشته را در دو موقعیت جداگانه برای ایجاد یک لحن یکپارچه می گیرند. یک پیکاپ در نزدیکی پل صدای سه‌گانه‌ای ایجاد می‌کند در حالی که یکی در نزدیکی گردن است و فرکانس‌های پایین‌تری را می‌گیرد. انواع مختلفی از پیکاپ ها وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

تک کویل

تک کویل یک پیکاپ کلاسیک با صدایی واضح است که صدای آن را در معروف ترین گیتارها و هنرمندان در سراسر جهان شاهد هستیم. پیکاپ تک کویل نوسان طبیعی رشته ها و تغییراتی را در جریان میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این نوع از پیکاپ اگرچه یک پیکاپ همه کاره است، اما از مشکلات الکترومغناطیسی رنج می برد و طبق نظریه الکترومغناطیس جیمز ماکسول، استفاده از آهنربا و همچنین الکتریسیته همیشه منجر به امواج مغناطیسی باقیمانده ناخواسته می شود که در صدا نفوذ می کند.

هامباکر

همانطور که از نام آن پیداست هامباکر یک راه حل جدید برای زمزمه آزاردهنده پیکاپ تک کویل است. اگرچه تکنیک ها در بین سازندگان متفاوت است، اما اصل اساسی شامل دو سیم پیچ با قطب های مغناطیسی مخالف است. زمزمه‌ای که توسط دو سیم‌پیچ گرفته می‌شود و تنها به صدای واقعی سیم‌های ارتعاشی اجازه می‌دهد تا به سیگنال الکتریکی منتقل شود. بنابراین، هامباکرها به دلیل سیگنال تمیزتر طرفدران بیشتری دارد.

صدای ایجاد شده این پیکاپ اغلب گرمتر، متراکم تر و سنگین تر از پیکاپ های تک سیم پیچ توصیف می شود و از این رو مورد علاقه نوازندگان هوی متال و هاردکور است. درک علم پشت این دو نوع پیکاپ هنگام تعیین اینکه چه چیزی با نیازهای شما مطابقت دارد مفید است. برای بررسی دقیق پیکربندی پیکاپ های گیتار می توانید به پستی که در این رابطه منتشر کرده اییم مراجعه کنید. 

 

سیم کشی داخلی و قطعات

با توجه به ولتاژ نسبتا پایین مورد نیاز برای تغذیه گیتار الکتریک، کیفیت سیم مورد استفاده هیچ تاثیری بر روی گیتار ندارد. عامل مهم کیفیت لحیم کاری و اجزای مورد استفاده برای انتقال سیگنال از پیکاپ ها به خروجی جک است. دستگیره ها، سوئیچ ها و سلکتورها به پخش کننده اجازه می دهند تا صدا را تنظیم کند، به یک پیکاپ خاص سوئیچ کند یا آن را خاموش کند تا صدایی خاص ایجاد کند. ارتباط مستقیمی بین هزینه گیتار و کیفیت سیم‌کشی و قطعات وجود دارد، پس آماده باشید که برای خرید گیتار کمی بیشتر هزینه کنید.

 

سخت افزار

سخت افزار گیتار به عنوان هر جزء غیر از سیم کشی داخلی، اجزا و چوب تعریف می شود و شامل ماشین هد، پل و دم می شود. انواع مختلف سخت افزار عملکردهای متفاوتی دارند. بین برچسب قیمت و کیفیت همبستگی وجود دارد. بنابراین، سخت افزار یک معیار قابل اعتماد برای کیفیت کلی گیتار است. دلیل این امر این است که سخت‌افزار بهتر دقت کوک را بهبود می‌بخشد و سیم‌ها را برای مدت طولانی‌تری هماهنگ نگه می‌دارد.

ماشین هد

3 1

این مکانیسم‌های حیاتی که به عنوان گیره‌های کوک نیز شناخته می‌شوند، اساساً سیم‌های یک گیتار را هماهنگ نگه می‌دارند و از طریق یک دوک فلزی بیرون زده رشته ها را محکم می گیرند که از طریق آن یک رشته تغذیه می شود و سپس محکم به اطراف پیچیده می شود. سپس دستگیره‌های چرخان به نوازنده اجازه می‌دهند تا با تغییر کشش هر رشته، نت و کوک را تغییر دهد.

توانایی تکیه بر هدهای ماشین باید هم برای یک مبتدی و هم برای نوازندگان حرفه ایی مورد توجه قرار گیرد. سبک های ماشین هد زیادی وجود دارد بنابراین تشخیص بصری یک قطعه با کیفیت از یک محصول ارزان قیمت دشوار است. بهترین کار نواختن فیزیکی گیتار و توجه به سرعتی که آهنگ از آن خارج می شود می باشد.

پل

 پل که در قسمت پایینی گیتار قرار دارد، برای تثبیت سیم های بالای صفحه انگشت گذاری روی گردن طراحی شده است. پل، ارتفاع سیم ها را تعیین می کند و تأثیر مهمی بر قابلیت نواختن گیتار دارد. لحن اساساً یافتن موقعیت بهینه برای هر سیم است تا نت‌ها بدون توجه به موقعیت فرت‌بورد با یکدیگر هماهنگ باشند. این آهنگ به طور طبیعی در طول زمان به دلیل تاب برداشتن چوب تغییر می کند. مهم است که یک پل خوب داشته باشید که هر چند وقت یکبار امکان تنظیم مجدد سیم ها را داشته باشد.

 

پل در گیتار الکتریک

پل روی گیتار الکتریک که معمولاً از فلز یا نوعی مواد کامپوزیت ساخته می‌شود، می‌تواند با پیچ‌ها تنظیم شود تا ارتفاع آن را پایین بیاورد یا افزایش دهد. سیم های گیتار الکتریک همراه با یک توپ انتهایی ارائه می شود. سیم ها از طریق سوراخ هایی در قسمت پایینی پل تغذیه می شوند. سپس توپ انتهایی از سر خوردن آنها جلوگیری می کند. اگرچه پل کاملاً قابل تنظیم است، اما بر قابلیت نواختن و لحن کلی گیتار تأثیر می گذارد.

پل در گیتار آکوستیک

در گذشته پل ها را یا از عاج یا استخوان می ساختند ولی در مدل‌های اخیر به دلیل هزینه کمتر تولید و در دسترس بودن آن از پلاستیک استفاده می‌کنند. در اکثر موارد در گیتار آکوستیک، ارتفاع پل قابل تغییر نیست و ارتفاع مورد نظر سیم ها در طول فرآیند ساخت تعیین می شود.

 

اهمیت اکشن

4 4

یکی عواملی که از نظر علمی در انتخاب گیتار باید در نظر گرفته شود اکشن گیتار است. اکشن فضای بین سیم‌ها و صفحه انگشت گذاری است که فاصله کمتر به نوازنده اجازه می دهد تا با سهولت بیشتری سیم را فشار دهد. این نشان دهنده اصل اساسی نوازندگی گیتار است و یکی از نقاط کلیدی ارتباط با ساز می باشد.

اکشن بالا و پایین

اگر فاصله خیلی زیاد باشد  نوازنده زمان بیشتری را صرف پایین آوردن انگشتان خود و اعمال فشار بیشتر می کند. اگر اکشن خیلی پایین باشد، سیم‌ها می‌توانند با فرت‌ها تعامل داشته باشند و صدای وزوز ایجاد کنند. هنگام جستجوی یک گیتار جدید همیشه اکشن را بررسی کنید. داشتن اکشن عالی برای یک گیتار با کیفیت بسیار مهم است.

 

گردن گیتار

Set Neck: در این نوع گردن برش داده می شود تا به خوبی روی بدنه گیتار قرار گیرد و سپس با چسب چوب سنگین و بادوام به هم ثابت می شود. در حالی که چسب خشک می شود، گردن و بدن به هم چسبیده می شوند تا حرکت را به حداقل برسانند و از تناسب یکپارچه اطمینان حاصل کنند. اکثریت قریب به اتفاق گیتارهای آکوستیک و بسیاری از گیتارهای الکتریک به همین شکل ساخته می شوند. این تکنیک به دلیل پایداری و این باور قدیمی که پایداری مناسبی را ارائه می دهد مورد توجه است. تعمیر این نوع از گردن های گیتار به دلیل چسب سخت است.

Neck-Through: در این نوع گردن مفاصل به گردن اجازه می دهد تا خود را به بدنه گیتار ثابت کند، از این رو این نام را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل از چسب و پیچ و مهره استفاده نمی شود. این تکنیک به دلیل پایداری آن ارزشمند است و بهترین پایداری ممکن را تولید می کند. تعمیرات این نوع از گردن به دلیل ماهیت ساخت بسیار دشوار است.

گردن پیچ: همانطور که از نام آن پیداست، گردن با استفاده از پیچ یا اتصالات فرورفته به انتهای بدنه گیتار متصل می شود. تولید آن نسبتاً ارزان و تعمیر آن بسیار آسان است، گردن های پیچ و مهره ای کمترین میزان پایداری را در بین تکنیک های مختلف گردن ایجاد می کنند.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *