guitaro.logo
چرا گیتار آکوستیک من از کوک خارج می شود؟

چرا گیتار آکوستیک از کوک خارج می شود؟

اگر انتظار دارید هنگام نواختن، گیتار آکوستیک صدای خوبی داشته باشید باید بدانید که کوک بودن گیتار بسیار مهم است و طبیعی است که سازهای چوبی به دلیل نوسانات دما و رطوبت از کوک خارج شود. این یکی از رایج‌ترین دلایل خارج شدن گیتار آکوستیک از کوک است، اما دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند گیتار شما را از کوک خارج کند.

اگر گیتار شما فقط گهگاهی از کوک خارج می شود  این طبیعی است. در طول سال ها که به طور منظم گیتار آکوستیک می نوازم، چند دلیل پیدا کردم که باعث می شوند گیتارم از کوک خارج شود. اگر گیتار خود را در محیطی با دمای کنترل شده نگه می دارید ولی باز هم گیتارتان از کوک خارج می شود علت آن می تواند یکی از دلایل ذکر شده در این مقاله باشد. در ادامه با گیتارو همراه باشید.

 

چرا گیتار آکوستیک از کوک خارج می شود ؟

1) خم شدن و کشش سیم ها

2 8

 هنگامی که سیم های گیتار خود را خم می کنید از کوک خارج می شوند و بسته به میزان کشش و خم شدن سیم ها روی گیتار این اتفاق می تواند بارها در طول یک نوازندگی اتفاق بیفتد. زمان تعویض سیم های گیتار آکوستیک خود، آنها را چند بار در حین کوک کردن بکشید تا به کشیده شدن کامل آنها کمک کنید. سیم های کهنه نیز باعث خارج شدن گیتار از کوک می شوند زیرا این سیم ها توان نگه داشتن کشش مناسب را از دست می دهند و شکننده می شوند.

2) تغییر چوب با نوسانات دما و رطوبت

یکی از دلایلی که باعث می شود گیتار اکوستیک از کوک خارج شود تغییرات و نوسانات دما می باشد. گیتارها سازهای چوبی و در برابر تغییرات دما و رطوبت حساس هستند. این تغییرات می تواند باعث انبساط و انقباض گیتار شود و تنظیمات آن را تغییر دهد. این مسئله برای افرادی که با گیتار خود سفر می کنند بسیار رایج است.

این افراد اغلب گیتار خود را از یک خانه گرم برمی دارند و در ماشین سرد می گذارند و دوباره به یک مکان گرم باز می گردند. این تغییرات دما می تواند باعث انبساط و انقباض چوب شود و تنظیمات آن را بهم بزند. این یک دلیل رایج است که گیتار آکوستیک  را از کوک خارج می‌کند. هر زمانی که گیتار خود را از محیطی به محیطی دیگر می برید، باید این انتظار را داشته باشید که از کوک خارج شود.

اگر گیتار خود را برای مدتی بدون نواختن رها کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که گیتار از کوک خارج شود زیرا در این مدت تغییرات دما و رطوبت را تجربه کرده است که گیتار را از کوک خارج می کند.

3) ضربه زدن به گوشی های کوک

3 7

ضربه زدن تصادفی به گوشی های کوک گیتار یکی از راه های متداولی است که باعث می شود گیتارها از کوک خارج شوند. این کار باعث می شود که یک یا چند سیم از کوک خارج شود. اگر مراقب گیتار خود باشید و از هر چیزی که می‌تواند کلیدهای تنظیم را به هم بزند اجتناب کنید، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

 با این حال، اگر گیتار بنوازید و آن را از جایی به جای دیگر حمل کنید دیر یا زود این اتفاق می افتد که به طور تصادفی به یک کلید تنظیم برخورد کنید یا آن را به طور تصادفی به چیزی بمالید و یا کمی بچرخانید.

4) لغزش تیونرها

اگر سیم ها می لغزند و می دانید که آنها را به درستی نصب کرده اید، ممکن است مشکل از تیونرهایی باشد که خراب شده اند. چرخ دنده های داخل تیونر ممکن است لیز بخورند و باعث شل شدن سیم ها شوند. تنها راه حل این مشکل، تعویض تیونرها با تعدادی تیونر جدید است. احتمالاً می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا می توانید از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد. این اتفاق  نسبتاً رایج است و تیونرها معمولا خراب می شوند. 

5) سیم ها به درستی نصب نشده باشند

 یکی از دلایل خارج شدن گیتار از کوک این است که سیم‌ها می‌لغزند که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و یکی از آن دلایل می تواند این باشد که سیم ها به درستی نصب نشده اند. این یک مشکل رایج برای افراد تازه کار است، اما ممکن است برای افراد باتجربه نیز اتفاق بیفتد. چند علت می تواند وجود داشته باشد که باعث شود سیم ها به درستی نصب نشوند.

یک راه این است که سیم به اندازه کافی به دور میخ کوک پیچیده نشده است و اصطکاک کافی برای محکم نگه داشتن سیم وجود ندارد. این می تواند باعث شود که سیم به اندازه ای کمی بلغزد که باید دائماً آن را سفت کنید. با اطمینان از اینکه هنگام نصب سیم ها، سیم به اندازه کافی دور میخ کوک پیچیده شده است، می توان از این امر جلوگیری کرد.

6) خم شدن گردن

خم شدن گردن یکی از دلایل خارج شدن گیتار آکوستیک از کوک می باشد. اگر گیتاری دارید که گردن آن قوس دارد، ممکن است متوجه شوید که شروع به خارج شدن از کوک می کند. این اتفاق اغلب در گیتارهای ارزان‌تری که میله خرپایی ندارند رخ می دهد. امروزه اکثر گیتارها یک میله خرپایی نصب کرده اند و به راحتی می توان گردن را با سفت کردن یا شل کردن پیچ ثابت کرد.

این مسئله گاهی اوقات می تواند برای کسانی که گیتارهای خود را در محیط های آب و هوایی متغیر نگه میدارند مشکل ساز باشد. همانطور که سیم ها روی گردن گیتار می کشید، می تواند باعث خم شدن گردن شود. خم شدن گردن می تواند باعث خارج شدن سیم ها از کوک شود اما اگر میله خرپایی شما به درستی تنظیم شده است، احتمالاً مشکل شما مربوط به خم شدن گردن نیست.

7) گیتار ارزان قیمت

 گیتارهای ارزان قیمت اغلب از قطعات با کیفیت پایین‌تری استفاده می‌کنند و معمولاً مشکلاتی دارند که از گیتارهای گران قیمت انتظار ندارید. این بدان معنا نیست که گیتارهای گران قیمت مستعد مشکل نیستند. اگر یک گیتار ارزان خریداری می کنید، باید همیشه منتظر چنین مشکلاتی باشید. البته همیشه اینطور نیست و این فقط یک واقعیت است که گیتارهای ارزان‌تر و تولید انبوه آن کیفیتی که از یک گیتار دست ساز چوب با کیفیت انتظار دارید را ندارند.

 

 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *