guitaro.logo
اکشن گیتار چیست؟

معرفی اکشن گیتار و انواع آن

به بیان ساده، اکشن گیتار ارتفاع بین صفحه انگشت گذاری و سیم است. این ارتفاع تعیین می کند که چقدر باید روی سیم ها فشار دهید تا صدایی واضح تولید کنید. این بدان معنی است که اکشن گیتار شما نقش زیادی در قابلیت نواختن، راحتی، سبک های نوازندگی و موارد دیگر دارد. به دست آوردن یک گیتار با کیفیت خوب با اکشن مناسب بسیار مهم است، زیرا می تواند الهام بخش شما باشد تا زمان بیشتری را صرف تمرین و بهبود مهارت های خود کنید.

اگر می‌خواهید نواختن گیتار تا حد امکان راحت باشد، این راهنما را بخوانید تا یاد بگیرید که چگونه گیتار خود را به درستی تنظیم کنید. در این راهنما، یاد خواهید گرفت که اکشن گیتار چیست، چرا مهم است و عملکرد اکشن در گیتارهای اکوستیک و الکتریک چگونه است. در ادامه با گیتارو همراه باشید تا به جواب همه سوالات خود در رابطه با اکشن گیتار برسید.

معرفی اکشن گیتار و انواع آن

اکشن مناسب برای گیتار شما به دو چیز بستگی دارد:

نوع گیتاری که دارید و سبک نوازندگی شما. بیایید قبل از اینکه ببینیم چگونه اکشن بر انواع مختلف گیتار تأثیر می گذارد، به نحوه عملکرد سبک نوازندگی و اکشن با یکدیگر نگاه می کنیم. هرچه ارتفاع اکشن گیتار شما کمتر باشد، احتمال وزوز سیم های شما بیشتر می شود. تصور کنید یک نوازنده گیتار جاز در حال نواختن چند قطعه لمس ملایم سیم است. اکشن پایین احتمالاً برای نوازنده گیتار مناسب خواهد بود زیرا نواختن گیتار را آسان‌تر می‌کند. اگر سبک نوازندگی تهاجمی دارید، ممکن است متوجه شوید که اکشن پایین باعث سرو صدای زیاد می شود. بالا بردن اکشن می تواند وزوز را حذف کند و صدای گیتار را واضح و دلنشین تر کند.

 

اکشن پایین روی گیتار به چه معنی است؟

اکشن پایین به این معنی است که سیم‌های گیتار شما به فرت‌بورد نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل است که برای نواختن نت‌ها یا آکوردها باید فشار کمی وارد کنید. این یک مزیت بزرگ است، به خصوص برای گیتاریست های مبتدی که تازه شروع به آموختن گیتار کرده اند. اکشن پایین به قابلیت نواختن گیتار شما می افزاید و نواختن با سرعت بالاتر را بسیار راحت می کند.

مزایا و معایب اکشن پایین

مزیت اصلی اکشن پایین این است که سیم‌ها راحت‌تر فشار داده می‌شوند. این برای کاهش درد انگشت، خستگی دست و جلوگیری از آسیب زمانی که تازه شروع به یادگیری گیتار کرده ایید عالی است. با این حال اگر اکشن خود را خیلی پایین بیاورید با هر نت یا آکورد صدای وزوز بد و نامطلوبی خواهید داشت. من در مورد نوع وزوزهایی که وقتی مبتدی هستید و هنوز نمی توانید به اندازه کافی سیم ها را فشار دهید صحبت نمی کنم.

این نوع “وزوز مبتدی” طبیعی است و با به دست آوردن مهارت و قدرت دست از بین خواهد رفت. یکی دیگر از معایب بالقوه داشتن اکشن پایین این است که می تواند ماندگاری یک نت را کاهش دهد. برخی از نت ها نیز ممکن است “فرار شوند”، به این معنی که به دلیل انسداد توسط فرت های دیگر، اصلاً صدا تولید نمی کنند. در هر دو مورد، این موارد به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیم ها به فرتهای فلزی برخورد می‌کند. به همین دلیل من توصیه می کنم تنظیمات حرفه ایی گیتار را توسط یک متخصص انجام دهید.

مزایا و معایب اکشن بالا

مزیت اصلی داشتن اکشن بالا این است که گیتار شما به طور کلی از وزوزهای بدی که در بالا ذکر کردم عاری خواهد بود. همچنین به نت‌ها اجازه می‌دهد آزادانه و به طور طبیعی حفظ شوند. در اکشن بالا، تنظیم گیتار توسط یک حرفه ای چندان مهم نیست. با این حال اگر اکشن شما خیلی بالا باشد فشار دادن سیم های گیتار به شدت دشوار می شود.  که نه تنها  دردناک است، بلکه دست شما خیلی سریعتر خسته می شود و در واقع آسیب زننده است.

با اکشنی که خیلی زیاد بالا است، احتمال بیشتری وجود دارد که مقدار زیادی وزوز را دریافت کنید که نتیجه آن عدم قدرت دست برای فشار دادن کامل و محکم سیم‌ها به پایین است (مخصوصاً هنگام تلاش برای ساخت آکورد). اگر اکشن بیش از حد بالا باشد، گیتاریست برای نواختن احساس ناراحتی می کند. اگر هم اکشن خیلی پایین باشد صدای وزوز سیم ها را می شنوید.

1 2
این عکس نشان می دهد که منظور از ارتفاع رشته ها بر روی تخته فرت چیست

 

ارتفاع اکشن در گیتار الکتریک

 اگر یک گیتار آکوستیک می نواختید و بعد شروع به نواختن یک گیتار الکتریک کردید، احتمالاً متوجه اکشن پایین تر روی گیتار الکتریک خواهید شد. یک اکشن معمولی در گیتار الکتریک در حدود 4/64 اینچ (1.6 میلی متر) در سیم E بالا و 6/64 اینچ (2.4 میلی متر) در سیم E پایین است. عکس زیر اکشن فوق‌العاده پایین  بدون وزوز روی گیتار الکتریک را نشان می‌دهد.

2 4

 

اکشن پایین روی گیتار الکتریک

برخی از نوازندگان گیتار الکتریک اکشن پایین را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر اکشن بالاتر را ترجیح می دهند. گیتار خود را روی ارتفاع اکشن بالا تنظیم کنید و ببینید چه حسی دارد. سعی کنید اکشن پایینی را که می‌توانید گیتار را روی آن تنظیم کنید پیدا کنید، سپس تصمیم بگیرید که ارتفاع ایده‌آل برای شما چقدر است. مهم است که اکشن گیتار الکتریک خود را با وصل کردن گیتار به برق تنظیم و آزمایش کنید. وقتی گیتار به برق وصل نیست، حتی کوچکترین صدای وزوز قابل توجه است.

اما زمانی که گیتار را به برق وصل می کنید، ممکن است متوجه شوید که میزان صدای وزوز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اکشن پایین باعث ارتعاش سیم در برابر فرتهای مجاور می شود. اما پیکاپ ها از این هیاهو فاصله زیادی دارند، بنابراین اگر هنگام تست گیتار الکتریک بدون برق، صدای وزوز خفیفی شنیدید آن را به برق وصل کرده و دوباره تست کنید. ممکن است متوجه شوید که وزوز تقریباً به طور کامل از بین می رود.

 

ارتفاع اکشن گیتار آکوستیک

برخلاف گیتار الکتریک، هر گونه وزوز ناشی از عملکرد اکشن پایین در گیتار آکوستیک آشکار است. به همین دلیل است که گیتارهای آکوستیک معمولاً اکشن بالاتری نسبت به گیتارهای الکتریک دارند. یک اکشن معمولی در گیتار آکوستیک در سیم E بالا حدود 5/64 اینچ (2.0 میلی متر) و در سیم E پایین 7/64 اینچ (2.8 میلی متر) است. افزایش جزئی در ارتفاع اکشن به سیم‌های گیتار آکوستیک فضای بیشتری برای ارتعاش می‌دهد. این به شما لحن واضح‌تری می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تا آکوردها را بدون در هم ریختگی و وزوز بزنید.

 

3 2
اکشن در گیتار اکوستیک

 

اکشن گیتار اکوستیک

اکشنی که روی گیتار آکوستیک تنظیم می کنید به این بستگی دارد که آیا اغلب از کاپو استفاده می کنید یا خیر. یک کاپو اکشن را در سراسر فرت‌برد پایین می‌آورد و هر چه آن را بالاتر از گردن قرار دهید، اکشن پایین‌تر خواهد بود. بنابراین حتی اگر گیتار شما اکشن بالایی داشته باشد، اگر همیشه از کاپو استفاده می کنید و آکوردهای عمدتا باز می نوازید، متوجه خواهید شد که یک اکشن کمی بالاتر زمانی که به طور منظم از کاپو استفاده می کنید بهترین کاربرد را دارد.

 

نحوه اندازه گیری ارتفاع اکشن گیتار

قبل از شروع به تنظیم اکشن گیتار، ایده خوبی است که آن را اندازه گیری کنید. ارتفاع اکشن گیتار را با یک اکشن سنج یا خط کش اندازه می گیرید. انتهای خط کش را در مقابل فرت دوازدهم روی گیتار خود قرار دهید و آن را مقابل سیم نگه دارید. شما باید فاصله بین بالای فرت و پایین سیم گیتار را اندازه بگیرید. برای اندازه گیری صحیح اکشن گیتار، باید از نوع مناسب خط کش استفاده کنید.

خط کش های چوبی و فلزی خط کش هایی هستند که برای اندازه گیری اکشن گیتار استفاده می شوند. جایگزین خط کش، یک اکشن سنج گیتار است که یک خط کش سفارشی است که برای اندازه گیری عملکرد گیتار طراحی شده است. استفاده از این خط کش ها آسان است و خوانش های واضحی را در اینچ یا میلی متر نشان می دهند.

 

مقایسه گیتارهای اکشن کم و زیاد

وقتی صحبت از اکشن گیتار می شود، نمی توان گفت که یکی از اکشن ها بهتر از دیگری است. با این حال، هر دو اکشن بالا و پایین مزایای خاص خود را دارند. مهم است که ببینید سبک بازی و ترجیحات شما چیست و بر اساس آن می‌توانید اکشنی را که بهترین کاربرد را برای شما دارد، انتخاب کنید.

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *