guitaro.logo
راهنمای خرید گیتار باس برای مبتدیان

راهنمای خرید گیتار باس برای مبتدیان

اینترنت ابزاری عالی برای تحقیق در مورد انواع مختلف گیتار باس یا بیس است. باس ها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند و ایده خوبی است که آنها را شخصاً امتحان کنید تا گیتاری مناسب با سلیقه خود پیدا کنید. هنگام بررسی گزینه های خود، تهیه لیستی از بیس های مورد علاقه خود و فکر کردن در مورد سبک های موسیقی که می خواهید نواختن آنها را یاد بگیرید مفید است. این به فروشنده کمک می کند تا پیشنهاداتی را در مورد مدل های خاصی ارائه دهد که صدای مورد نظر شما را ارائه دهد. امیدواریم این راهنما بتواند، خرید اولین گیتار بیس شما را به تجربه ای آسان، هیجان انگیز و مقرون به صرفه برای شما تبدیل کند.

راهنمای خرید گیتار باس برای مبتدیان

هنگام خرید گیتار بیس به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگامی که به دنبال خرید اولین گیتار بیس خود هستید، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. شما یک گیتار بیس جامد و خوش ساخت می خواهید که به شما انگیزه نواختن بدهد. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

گیتار باس شما چه سایزی است؟

مقیاس یا طول سیم، اندازه باس را تعیین می کند. باس ها در مقیاس بلند و کوتاه موجود هستند.

آیا گیتار باس در کوک می ماند؟

در مقایسه با گیتار، مشکلات کوک در گیتار باس (بیس) نادر است. رشته های بزرگتر تمایل به پایداری بیشتری دارند. با این حال، ایده خوبی است که کمی بنوازید و تنظیم گیتار باس خود را بررسی کنید تا ببینید آیا پایدار است یا خیر.

اکشن گیتار چگونه است؟

اکشن به این موضوع اشاره دارد که سیم ها نسبت به صفحه انگشت گذاری گردن چقدر بلند هستند. اکشن بالا نواختن را دشوارتر می کند و از طرفی اگر اکشن خیلی پایین  باشد هم سیم ها صدای وزوز ناخوشایندی ایجاد می کنند.

آیا لوازم الکترونیکی سالم هستند؟

برای باس های الکتریکی، مطمئن شوید که بیس را با تقویت کننده تست کرده اید و کنترل صدا و تن برای تنظیم صدا کار می کنند. به صدای گیتار بیس خوب گوش دهید زیرا ممکن است نشان دهنده برخی از قطعات الکترونیکی معیوب یا شل بودن سیم کشی داخلی باشد.

آیا فرت ها تراز هستند؟

بررسی کنید که آیا فرت ها تراز هستند و نت ها در تمام طول و پایین گردن در هر سیم صدا خوبی دارند. فرتهای ناهموار می تواند باعث ایجاد نت های بد در قسمت های مختلف گردن شود. دست خود را به سمت بالا و پایین گردن بکشید؛ فرت ها باید یکنواخت و صاف به نظر برسند.

ضخامت عرض گردن چقدر است؟

همانطور که به باس ها نگاه می کنید، عرض گردن گیتار را بررسی کنید. برخی از گیتارهای باس دارای گردن پهن تری نسبت به بقیه هستند.

2 12

انواع گیتار بیس

انواع مختلفی از گیتار باس وجود دارد. دو دسته اصلی برقی و آکوستیک هستند. گیتارهای باس الکتریک را می‌توان به دو دسته بیس‌های جامد یا بیس‌های نیمه توخالی تقسیم کرد.

نحوه انتخاب گیتار باس الکتریک

بیس الکتریکی مدرن بدنه جامد در اوایل دهه 50 توسط لئو فندر اختراع و به سرعت به استانداردی برای گروه‌های راک اند رول کانتری تبدیل شد. با ظهور ژانرهای موسیقی مانند سول، فانک و هارد راک نقش گیتار باس حتی بیشتر شد. نواختن و حمل و نقل گیتار بیس الکتریک Fender نسبت به بیس عمودی و سنتی بسیار آسان‌تر بود. اگر می خواهید راک اند رول بزنید، گیتار باس الکتریک بهترین انتخاب برای مبتدیان است.

مزایای گیتار بیس الکتریک

-در دسترس بودن در مقیاس های کوتاه، آنها را برای بازیکنان جوان تر مناسب می کند.

-استفاده مکرر در اکثر سبک های محبوب موسیقی (و تقریباً منحصراً در راک و پاپ).

-اندازه کوچکتر، نواختن آنها را راحت تر از مدل های بزرگتر و آکوستیک می کند.

-توانایی تولید طیف گسترده ای از آهنگ ها از جاز تا هوی متال.

-تقویت کننده که باعث می شود صدا راحت تر شنیده شود و توسط پدال های افکت شکل بگیرد.

معایب گیتار بیس الکتریک

-لوازم جانبی اضافی که اغلب برای گیتار بیس الکتریک مورد نیاز است هزینه را بالا می برد.

-عدم تناسب با برخی سبک ها مانند موسیقی محلی و جهانی.

3 8

نحوه انتخاب اندازه صحیح بیس

انتخاب بهترین اندازه گیتار بیس برای هر مبتدی یک نکته مهم است. بیس های تمام مقیاس، سازهای بلندی هستند و برای نوازندگان جوان، بسیاری از تولید کنندگان اندازه های دانشجویی کوچکتر را ارائه می دهند. برای تست اندازه، بنشینید یا بایستید و باس را در وضعیت نواختن قرار دهید. دست چپ شما باید به راحتی به اولین فرت برسد، در حالی که آرنج شما به راحتی خم می شود.

نحوه انتخاب یک گیتار بیس آکوستیک

گیتارهای بیس آکوستیک (که نباید با بیس های عمودی اشتباه گرفته شوند) شکل و ظاهری مشابه گیتارهای آکوستیک دارند. آنها توخالی هستند و دارای یک سوراخ صوتی در بالا می باشند. اگرچه این گیتار به ندرت در آهنگ های راک و پاپ استفاده می شود، اما در ژانرهایی مانند موسیقی محلی و جهانی رایج تر اند. آنها صدای ملایم تری نسبت به باس الکتریکی دارند.

مزایای گیتار بیس آکوستیک

-ارائه صدایی گرم که برای پخش موسیقی محلی عالی است.

-بدون نیاز به آمپر

-قابل حمل بودن

معایب گیتار بیس آکوستیک

-تجهیزات اضافی، که اغلب باید نصب شوند تا گیتار باس بتواند به یک آمپلی فایر یا سیستم صوتی وصل شود.

-ارائه تعداد محدودی از صداها و تن ها در مقایسه با باس الکتریکی بدنه جامد.

– برای مبتدیان کمتر مناسب است، زیرا برای فشار دادن سیم ها به تلاش بیشتری نیاز است.

آیا باید یک گیتار باس 4، 5 یا 6 سیم بنوازید؟

بیس های برقی استاندارد دارای چهار سیم هستند، اما مدل های زیادی وجود دارد که دارای پنج یا حتی شش سیم هستند. در حالی که سیم‌های اضافی طیف وسیعی از نت‌ها را اضافه می‌کنند، نوازندگان باس بی‌تجربه احتمالاً می‌خواهند با بیس چهار سیم شروع کنند، که یادگیری آن آسان‌تر است و رایج‌ترین نوع باس مورد استفاده در موسیقی راک و پاپ است.

طرفداران  موسیقی متال مدرن ممکن است ترجیح دهند یک گیتار باس پنج سیمی را به عنوان اولین گیتار بیس خود بخرند، زیرا طیف پایین نت های موجود در سیم پنجم معمولاً در آن سبک استفاده می شود. نوازندگان خبره، به‌ویژه نوازندگان جاز، ممکن است از بیس‌های شش سیمی استفاده کنند اما عرض گردن، نواختن آن‌ها را حتی برای بزرگسالان مبتدی و نوازندگان جوان‌تر دشوار می‌کند.

بهترین برندهای گیتار بیس برای مبتدیان

اکنون بیش از هر زمان دیگری، گیتارهای بیس عالی در دسترس اند که دارای ویژگی های حرفه ای هستند و برای بودجه مبتدیان هم مناسبتر هستند.

برخی از مارک های گیتار باس مقرون به صرفه 

برند Squier (تولید شده توسط Fender، شرکتی که به داشتن برخی از بهترین گیتارهای باس معروف است) چندین مدل خارق العاده دارد که تقریباً نیازهای هر بیسیست را برآورده می کند. آنها چندین نسخه از گیتارهای محبوب Fender Precision Bass و Jazz Bass و همچنین یک Bronco Bass در مقیاس کوتاه دارند.

به همین ترتیب، Epiphone نسخه های مقرون به صرفه ای از مدل های کلاسیک گیبسون خود مانند EB-3 و Thunderbird تولید می کند. سازندگان دیگری مانند آیبانز و یاماها با قیمت مشابه با یکدیگر رقابت می کنند و گیتارهایی با کیفیت قابل مقایسه می سازند.

آیا باید یک گیتار بیس بی برند بخرید؟

از آنجایی که شروع با یک ساز خوب، یادگیری را بسیار آسان تر می کند بهتر است از گزینه های بی برند صرف نظر کنید و از تولید کنندگانی که کیفیت گیتارهای آنان اثبات شده است خرید کنید. با خرید یک بیس بهتر، نه تنها در درازمدت در هزینه صرفه جویی خواهید کرد، بلکه انرژی بیشتری برای تمرین خواهید داشت. نوازندگی با یک برند شناخته شده باعث بالا رفتن اعتماد بنفس نوازنده می شود.

لوازم جانبی گیتار باس

4 7

-آمپلی فایر:  یک آمپلی فایر برای گیتار بیس الکتریک ضروری است. 

-کابل ساز: کابل ساز برای اتصال گیتار بیس به آمپر استفاده می شود. اطمینان حاصل کنید که کابل آنقدر بلند است که به صندلی یا چهارپایه برسد.

-هدفون: هدفون ها هر زمان که تمرین می کنید عالی هستند و معمولاً می توان آنها را به یک آمپر وصل کرد. 

-تیونر: بیشتر گیتارهای بیس الکتریک به تیونری نیاز دارند که به آن وصل شود. بسیاری از مدل های تیونر نسبتاً ارزان هستند.

تسمه: بند گیتار را هنگام نواختن روی بدن شما نگه می دارد. اکثر بندها قابل تنظیم هستند، بنابراین قبل از شروع نواختن، مطمئن شوید که گیتار بیس شما به راحتی در جای خود قرار دارد.

-سیم های اضافی: همیشه مهم است سیم های اضافی داشته باشید تا در صورت خراب شدن سیم های قبلی استفاده کنید. حتما سیم هایی بخرید که با گیتار بیس آکوستیک یا الکتریک شما کار کنند.

-کیس سخت: برای محافظت از گیتار بیس خود یک کیس سخت تهیه کنید که حمل آسانی هم دارد. کیس های سخت معمولا محافظت بیشتری برای گیتارهای گران قیمت  ارائه می دهند.

در فروشگاه اینترنتی گیتارو می توانید انواع و اقسام گیتارها از بهترین برندهای داخلی و خارجی را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه کنید. کافیست وارد سایت فروشگاه گیتارو شوید و سفارش خود را ثبت کنید.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *