guitaro.logo
چگونه گیتار را کوک کنیم

چگونه گیتار خود را کوک کنیم

چه تازه شروع به یادگیری گیتار کرده باشید و چه یک گیتاریست حرفه ایی باشید در هر صورت باید یاد بگیرید که چگونه گیتار خود را کوک کنید. آیا یادگیری نحوه کوک کردن گیتار را به تعویق انداخته اید زیرا مطمئن نیستید چگونه این کار را انجام دهید؟ خبر خوب اینکه شما تنها نیستید. بسیاری از گیتاریست های تازه کار در مورد کوک کردن ساز خود اعتماد به نفس کافی را ندارند.

این راهنما در مورد نحوه کوک کردن گیتار تمام اطلاعات مورد نیاز برای کوک کردن ساز را در اختیار شما قرار می دهد و به کمک آن می توانید برای مدت طولانی تری گیتار خود را در کوک نگه دارید. شما در آغاز یک سفر فوق العاده هستید و مهم است که یاد بگیرید چگونه یک گیتار را کوک کنید و این دانش برای یک گیتاریست مبتدی ضروری است. چندین پروفایل مختلف برای تنظیم گیتار وجود دارد اما محبوب‌ترین آنها «کوک استاندارد» است.

در کوک استاندارد نت‌های گیتار از ضخیم‌ترین تا نازک‌ترین عبارتند از: E،A،D،G،B،E. سیم های گیتار از 1 تا 6 شماره گذاری شده اند و سیم اول نازک ترین و سیم ششم ضخیم ترین سیم می باشد. برای کوک کردن گیتار بهتر است از سیم 6 شروع کنید که ضخیم ترین سیم است و به سمت سیم 1 که نازک ترین سیم است بروید. 

1

چگونه نت های سیم های گیتار را به خاطر بسپاریم؟ در اینجا ما کمی خلاقیت به خرج دادیم  و یک متن نیم خط قرار داده اییم که به شما کمک می کند تا ترتیب “E, A, D, G, B, E”  را به خاطر بسپارید. 

Elephants And Donkeys Grow Big Ears

فیل‌ها و خرها گوش‌های بزرگ رشد می‌کنند

نحوه کوک کردن گیتار با E, A, D, G, B, E

به سر گیتار خود (انتهای نازک گیتار) نگاه کنید. کلیدهای کوچکی را خواهید دید که می توانید آنها را بچرخانید. ما اینها را ماشین هد می نامیم. هر رشته به سر ماشین هد خودش متصل است. وقتی ماشین هد را می چرخانیم، گامی را که سیم روی آن کوک شده است تغییر می دهیم. برای تغییر کوک سیم ها کافی است گوشی های کوک را تا جایی بچرخانید که به صدای دلخواه برسید. با چرخاندن گوشی ها به سمت بدنه، سیم ها شل تر  و صدا را بم تر می کند. و بر عکس چرخاندن گوشی ها در جهت عکس صدا را زیر تر و سیم ها را محکم تر می کند. 

3

از کجا بفهمیم وقتی ماشین هد را می‌چرخانیم، سیم روی چه نت تنظیم شده است؟

آسان است. با استفاده از تیونر این کار را انجام می دهیم! اگر به این فکر می کنید که چگونه گیتار خود را کوک کنید، باید گفت که در کل 4 روش وجود دارد:

1)نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر گیتار الکترونیکی.
2)نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از برنامه تلفن هوشمند.
3)نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از سازهای دیگر.
4)نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از سیم های خودش (و گوش خود!)

 

نحوه استفاده از تیونر گیتار الکترونیکی

این روزها دستگاه های زیادی وجود دارند که می توانند به شما در کوک کردن گیتار کمک کنند. در تیونرها گیره‌ای وجود دارد که لرزش سیم‌های گیتار را دریافت می‌کنند و حتی برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانید در تلفن هوشمند خود از آنها استفاده کنید. این دستگاه ها همگی تقریباً به یک شکل کار می کنند. آنها معمولاً یک سری چراغ دارند که روشن می شوند، بنابراین وقتی کوک گیتار خود را تنظیم می کنید و نت صحیح را می زند، یک چراغ روشن می شود تا به شما نشان دهد که گیتار تنظیم است.

این دستگاه‌ها مفید هستند، مخصوصاً اگر جایی پر سر و صدا باید و به پیانو یا کیبورد برای کوک کردن با گوش دسترسی نداشته باشید. تیونرها سریع و دقیق هستند و وقتی یک تیونر مناسب گیتار الکترونیکی دارید، دیگر نیازی نیست نگران نحوه تنظیم حرفه ایی گیتار خود باشید. رابط همه تیونرها به طور کلی یکسان است. شما یک نت را می چینید و تیونر نتی را که نواخته اید به شما نشان می دهد. تیونر این را به سه روش به شما نشان می دهد:
سیمی را که فکر می‌کند می‌خواهید کوک کنید به شما می‌گوید.
-با یک «سوزن» نوسانی به شما نشان می‌دهد که چقدر از نت فاصله دارید.
-با نور به شما نشان می‌دهد که نت ضعیف و خیلی کم یا خیلی بالا است.

4

در تصویر بالا، “سوزن” کاملاً در وسط قرار دارد. آیا خط عمودی نازک و سیاه را می بینید؟ چون سوزن کاملا در وسط قرار دارد، چراغ سبز بالای آن روشن است. این نت کاملاً هماهنگ است! می‌توانیم ببینیم که در حال کوک کردن رشته A (سیم پنجم) است، زیرا در گوشه سمت چپ بالا می‌گوید “5A”.

-اگر سوزن به سمت چپ بود، چراغ سبز روشن نمی شد و چراغ قرمز سمت چپ آن روشن می‌شود و این به ما می‌گوید که نت ضعیف و خیلی کم است.

-اگر سوزن به سمت راست بود، دوباره چراغ سبز روشن نمی‌شد. چراغ قرمز سمت راست روشن می‌شود و این به ما می‌گوید که نت «تیز» یا خیلی بلند است.

1 – تیونر را روشن کنید و نزدیک گیتار قرار دهید. گیتار را در جایی قرار دهید که صدای زیادی اطراف آن نباشد. 
2 – در صورت لزوم، رشته ای را که می خواهید تنظیم کنید به تیونر بگویید.
(بیشتر تیونرها به‌طور پیش‌فرض تشخیص خودکار رشته‌ها را انجام می‌دهند، اما در برخی از تیونرها باید بطور دستی مشخص کنید که چه رشته ایی را می خواهید تنظیم کنید.)

مهم! اگر تیونر شما دستی است، مطمئن شوید که تیونر شما در حال گوش دادن به سیمی است که می خواهید تنظیم کنید. اگر تیونر روی گوش دادن به رشته ای متفاوت از سیمی که در حال کوک هستید تنظیم شده باشد، ممکن است سیم را کوک کنید و دوباره قطع می شود!


3- اگرچه دستگاه تیونر بطور پیش فرض روی فرکانس 440 هرتز تنظیم شده است ولی در صورتی  که روی این عدد نبود دستگاه تیونر را روی 440 هرتز تنظیم کنید.


4- با چرخاندن گوشی مربوط به سیم اول سیم شل و سفت می شود. هر چه سیم را سفت تر کنیم صدا زیر تر می شود و هرچه سیم شل تر باشد صدا بم تر است. 


5- وقتی روی سیم اول بنوازیم  تیونر نت آن را به ما نشان می دهد و اگر نت نشان داده شده بم تر از نت می(E) بود یعنی نت های ر یا می (با علامت EB ) بود باید گوشی را در جهت سفت شدن سیم بچرخانیم و این کار را تا زمانی که تیونر  حرف E که همان نت می هست را به ما نشان دهد ادامه دهیم. 


6- اگر نت سیم اول نت های بالا تر از می مثلا فا و یا سل و یا فا دی یز بود باید گوشی را در جهت شل شدن سیم بچرخانیم.


7- در مرحله بعد به سراغ سیم دوم می رویم که روی نت لا(A) باید تنظیم شود. برای سیم دوم هم جهت بم و زیر شدن سیم را با توجه به نتی که تیونر نشان می دهد تنظیم کنید. برای نت لا در صورتی که نت های قبل از لا یعنی لا بمل (با علامت AB) و یا سل (G) بود، سیم را سفت کنید تا روی نت لا تنظیم شود. در صورت بالا تر بودن نت با شل کردن گوشی سیم دوم آن را روی نت لا تنظیم کنید. 


8- سیم های دیگر را هم به همین ترتیب روی نت استاندارد کوک کنید. سیم سوم نت ر(D)، سیم چهارم سی(G)، سیم پنجم سی(B)، سیم ششم می (E). کوک سیم ششم یک اکتاو بالاتر و زیر تر از سیم اول کوک می شود و هر دوی آنها نت هستند. 

برای مشخص شدن اکتاو روی تیونر از یک عدد کنار علامت نت استفاده می شود. برای سیم ششم عدد 4 کنار حرف E  بصورت 4E نوشته می شود. و برای سیم اول باید روی 3E تنظیم شود. در بقیه سیم ها نیز عدد 4 کنار علامت نت قرار میگیرد. 

 

3 نوع مختلف تیونر الکترونیکی وجود دارد

تیونرهای الکترونیکی مبتنی بر لرزش

تیونرهای مبتنی بر ارتعاش به هدستاک گیتار شما متصل می‌شوند و اگر در مکانی پر سر و صدا هستید، بسیار عالی هستند زیرا صدای نت را از طریق ارتعاش تشخیص می دهند، بنابراین اگر نویز زیادی در اطراف وجود دارد، روی تیونر تأثیر نمی گذارد زیرا به میکروفون وابسته نیست.

5

 نیازی نیست نگران تشخیص «دستی» یا «خودکار» بودن آن باشید. آنها بسیار دقیق هستند و نمایشگرهای LCD رنگی دارند که به راحتی قابل خواندن هستند، حتی در نور شدید خورشید.

تیونرهای الکترونیکی مبتنی بر میکروفن 

تیونرهای میکروفون عالی هستند و تنها نقطه ضعف آن این است که میکروفون باید بتواند صدای گیتار را به وضوح بشنود. اگر موسیقی دیگری در اتاق وجود داشته باشد، صدای تلویزیون یا هر چیز دیگری تیونر را از مسیر خارج می کند.

6

شما می توانید از این تیونر ها برای تنظیم همه گیتارهای آکوستیک استفاده کنید و اگر ورودی جک دارد می توانید برای گیتار الکتریک نیز از آن استفاده کنید.

 

7

 

مانند تیونرهای مبتنی بر لرزش گیره ای این تیونر گاهی اوقات به طور خودکار رشته ها را شناسایی می کنند، اما بسته به مدل شما ممکن است مجبور شوید سیم را به صورت دستی از قبل انتخاب کنید.

8

 

تیونرهای پلاگین و پدال

این تیونرها بسیار دقیق هستند و مستقیماً از طریق جک لید به گیتار الکتریک، باس یا الکتروآکوستیک شما متصل می شوند. آنها گران قیمت اما عالی هستند. 

 

9

 

پدال‌ها مانند هر تیونر دیگری عمل می‌کنند (چراغ‌ها نشان‌دهنده سوزن هستند)، اما مطمئناً باید پدال را فشار دهید تا آنها را فعال یا غیرفعال کنید. برای اکثر گیتاریست های مبتدی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند خوب هستند. صدها برنامه رایگان و پولی تلفن هوشمند وجود دارد دقیقاً مانند تیونرهای الکترونیکی مبتنی بر میکروفون که در بالا توضیح دادیم عمل می کنند.

 

هر چند وقت یکبار باید گیتار خود را کوک کنیم؟

سوالی که اغلب در کلاس های گیتار پرسیده می شود این است که چند وقت یکبار باید گیتار خود را کوک کنم؟ پاسخ این است، هر زمان که از آن استفاده کنید. اگر در کنسرت و برنامه ای شرکت کرده باشید، اغلب نوازندگان و گروه هایی را خواهید دید که گیتارهای خود را بین هر آهنگ کوک می کنند. ممکن است نیازی به این کار نداشته باشید که اغلب آن را انجام دهید.

اما اگر فکر می‌کنید در هر نقطه‌ای از نوازندگی از کوک خارج شده‌اید، توقف کنید و گیتار را تنظیم کنید. باید عادت کنید هر بار که گیتار خود را برای نواختن برمی دارید کوک کنید. به این ترتیب گیتار شما همیشه در هنگام شروع تمرین هماهنگ خواهد بود. 

 

 

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *