guitaro.logo
چرا برخی پیکاپ اهی گیتار زاویه دار هستند؟

دلیل اینکه برخی از پیکاپ های گیتار زاویه دار هستند چیست؟

اگر به دنبال دلیل اینکه چرا برخی از پیکاپ های گیتار زاویه دار هستند می گردید به جای درستی آمده اید. در این مقاله، همه چیزهایی که در مورد این معمای گیتار الکتریک باید بدانید را مرور می کنم. برخی از گیتارها برای بهبود صدای کلی خود پیکاپ های زاویه دار دارند. پیکاپ‌های زاویه‌دار بر فرکانس‌های سیم‌های بالاتر و سیم‌های پایین‌تر تأکید دارند. این باعث می شود سیم های بالاتر صدای روشن تری داشته باشند و سیم های پایین گرم تر و پرتر به نظر برسند. در ا امه برای بررسی این موضوع با گیتارو همراه باشید.

دلیل اینکه برخی از پیکاپ های گیتار زاویه دار هستند چیست؟

پیکاپ های زاویه دار چگونه کار می کنند؟

 احتمالا از خود پرسیده ایید که  پیکاپ های زاویه دار چگونه کار می کنند. خوب، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد علمی که در پشت این نوع پیکاپ ها وجود دارد بدانید. اکثر گیتارها حداقل دو پیکاپ دارند. و حتی اگر دقیقاً همه از یک نوع پیکاپ باشند صداهای متفاوتی دارند، زیرا در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر گیتاری مانند Stratocaster دارید که دارای سه پیکاپ تک کویل (یکی در نزدیکی پل، یکی نزدیک گردن و دیگری در وسط) است، صدای همه آنها متفاوت است. به این صورت که:

پیکاپ گردن: صدایی نرم تر و ملایم تر دارد زیرا بر صدای فرکانس پایین تأکید دارد.

بریج پیکاپ: صدایی روشن تر و واضح تر دارد زیرا بر صدای فرکانس بالا یا تریبل تأکید دارد.

خب موقعیت پیکاپ باعث تغییر صدای گیتار می شود. نت های پایینی روی رشته های E و A به سمت گردن زاویه دارند. این باعث می شود که صدای آنها گرمتر باشد. سیم‌های B و E بیشتر به سمت پل متمایل می‌شوند و باعث می‌شوند صدای آنها روشن‌تر شود. به این معنی که از سیم های پایین، صدای گرم تر و کامل تری را متوجه خواهید شد که برای نواختن آکورد عالی است. و سیم‌های بلند واضح‌تر  به نظر می‌رسند و این همان چیزی است که برای تک‌نوازی هنگام استفاده از سیم‌های تک می‌خواهید.

 

چرا فقط پیکاپ های تک کویل زاویه دار هستند؟

دو دلیل برای این وجود دارد:

1-شکل و اندازه پیکاپ های هامباکرها و P90

2-واقعاً نیازی به زاویه دادن به سایر انواع پیکاپ نیست

با دلیل شماره یک شروع می کنیم. پیکاپ هامباکرها و P90 ها بسیار گسترده تر از پیکاپ های تک کویل هستند. بنابراین اگر آنها را زاویه دهید، در واقع فضای زیادی روی گیتار وجود نخواهد داشت. دلیل اصلی اینکه چرا هامباکرها و P90 ها زاویه دار نیستند، این است که واقعاً نیازی به این کار نیست. پیکاپ های تک سیم پیچ به منظور افزایش پاسخ سه گانه سیم های بالاتر و سیم های پایین تر زاویه دارند. از آنجایی که پیکاپ های تک سیم پیچ به طور طبیعی کاملاً روشن هستند، به این زاویه‌دهی نیاز دارند. از طرف دیگر پیکاپ هامباکر و پی 90 بسیار گرمتر و دلپذیرتر هستند. از این رو، نیازی به زاویه دادن به پیکاپ برای افزایش پاسخ سیم های پایینی نیست. خوب، ما ثابت کرده‌ایم که عمدتاً پیکاپ‌های تک کویل هستند که زاویه دار هستند اما درستش این است که بگوییم عمدتاً پیکاپ های تک کویل در موقعیت پل هستند که زاویه دار می باشند.

 

چرا فقط پیکاپ هایی تک کویل که در موقعیت پل اند زاویه دارند؟

 یکی از نظریه هایی که در این مورد وجود دارد این است که فضای کافی برای زاویه دادن به پیکاپ وجود ندارد، بنابراین فقط پیکاپ بریج روی اکثر گیتارها زاویه‌دار می باشد، که به این ایده منجر شده است که زاویه‌دار کردن پیکاپ گردن کمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا فضای کافی برای زاویه دادن به آن وجود ندارد. پیکاپ های پل تک سیم پیچ به منظور تقویت فرکانس های باس ضعیف مرتبط با سیم پیچ های منفرد و نرم کردن فرکانس های تریبل خشن در موقعیت پل زاویه دار هستند. از آنجایی که موقعیت گردن باعث می شود صدای سیم پیچ تکی گرمتر و نرم تر به نظر برسد، زاویه دادن به پیکاپ برای متعادل کردن صدا فایده ای ندارد، زیرا داشتن یک سیم پیچ تک در موقعیت گردن، به هر حال صدای متعادلی ایجاد می کند. از این رو، زاویه دادن یک هامباکر در موقعیت گردن در واقع منطقی تر است. این باعث می‌شود صدای آن کمتر ملایم باشد و در نتیجه صدایی متعادل‌تر ایجاد شود.

 

کدام گیتارها پیکاپ زاویه دار دارند؟

اولین گیتار الکتریک که دارای پیکاپ های زاویه دار بود، Telecaster بود و Stratocaster نیز به دلیل داشتن این پیکاپ های زاویه دار شناخته شده است. به طور کلی، گیتارهای Fender از این تکنیک استفاده می‌کنند تا بر فرکانس در سیم‌های پایین و سیم‌های بالاتر تأکید کنند.

 

اگر زاویه پیکاپ را معکوس کنید چه اتفاقی می افتد؟

برخی از گیتاریست‌ها مانند جیمی هندریکس، Stratocasters خود را وارونه می‌نوازند، زیرا آنها چپ دست هستند اما همچنان از گیتار راست‌دست استفاده می‌کنند. اگر سیم‌های گیتار را به اطراف تغییر دهید سیم‌های پایین (E و A) صدای روشن تر اما نازک تر داشته باشد. در حالی که سیم های بلند (G و B) گرم تر و ملایم تر به نظر می رسند. این اثر برعکس چیزی است که زاویه پیکاپ برای انجام آن طراحی شده است. با این حال، برخی از گیتاریست ها هنوز هم این کار را انجام می دهند. با اینکه تفاوت زیادی در صدا ایجاد نمی کند، ولی برخی از نوازندگان این کار را ترجیح می دهند و همه اینها ترجیحات شخصی است.

guitaro.logo_

گیتارو

گیتارو مرکز تخصصی خرید انواع گیتار با ارزانترین قیمت در ایران و ارسال فوری به سراسر کشور همراه با مشاوره و راهنمای خرید جهت انتخاب بهترین گیتار

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *